۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

کدام آنتی‌بیوتیک‌ ها برای عفونت دندان مناسب هستند؟

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۲۰
کد خبر: 561245
کدام آنتی‌بیوتیک‌ ها برای عفونت دندان مناسب هستند؟

در این مقاله به نوع آنتی بیوتیک هایی که برای عفونت دندان می شود استفاده کرد پرداخته می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین ، عفونت دندان که گاهاً به آن آبسه دندان نیز می‌گویند، منجر به ایجاد حجمی از چرک در دهانتان می‌شود که ناشی از عفونت باکتریایی است و معمولاً به دلایل زیر ایجاد می‌گردید:

• خرابی دندان

• صدمه

• سابقه امور دندانپزشکی

عفونت‌های دندانی می‌تواند منجر به موارد زیر گردد:

• درد

• حساسیت

• ورم

آپسه دندان

اگر درمان نشود می‌تواند به نواحی دیگری شامل مغز نیز گسترش پیدا کند:

اگر عفونت دندان دارید، هرچه سریع‌تر به‌منظور جلوگیری از گسترش عفونت به پزشک مراجعه کنید. شما باید به‌خاطر هر عفونتی در سرتان مراقب باشید، به‌خصوص در دهان چراکه نزدیک به مغز است. دندانپزشک شما احتمالاً آنتی‌بیوتیکی به‌منظور کشتن باکتری‌های عامل عفونت تجویز کند.

کدام آنتی‌بیوتیک‌ها بهترین گزینه برای عفونت دندان هستند؟

تمام عفونت‌های دندانی نیازمند آنتی‌بیوتیک نیستند. در برخی موارد، دندانپزشک شما ممکن است بتواند آبسه را خشک کند. دیگر موارد نیازمند کانال ریشه یا برداشتن دندان عفونی خواهد بود.

آنتی‌بیوتیک‌ها عموماً در موارد زیر استفاده می‌شوند:

• وقتی عفونت شدید باشد

• عفونت گسترده شده باشد

• سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید.

نوعی از آنتی‌بیوتیک که نیاز خواهید داشت، به نوعِ باکتری منجر به عفونت بستگی دارد. طبقاتِ مختلفِ آنتی‌بیوتیک راه‌های متفاوتی برای حمله به باکتری‌ها دارند. دندانپزشک شما می‌خواهد یک آنتی‌بیوتیک که بتوان به طور مؤثری عفونت شما را حذف کند انتخاب می‌کند.

آنتی‌بیوتیک‌های طبقه پنی‌سیلین مانند پنی‌سیلین و آموکسی‌سیلین به طور متداول برای کمک به عفونت دندان استفاده می‌شوند. آنتی‌بیوتیکی به نام مترونیدازول نیز ممکن است برای برخی انواع عفونت باکتریایی تجویز شود. گاهاً به‌منظور پوشش طیف متنوع‌تری از گونه‌های باکتریایی مترونیدازول به همراه پنی‌سیلین تجویز می‌شود.

درحالی‌که آنتی‌بیوتیک‌های پنی‌سیلین برای عفونت‌های دندانی رایج هستند، بسیاری از افراد به آن‌ها آلرژی دارند. اطمینان حاصل کنید که به دندانپزشکتان در خصوص واکنش‌های آلرژیکی که در دارو‌های گذشته داشته‌اید اطلاع دهید. اگر به پنی‌سیلین آلرژی دارید، دندانپزشک شما ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند، مانند کلیندامیسین یا اریترومایسین.

مصرف دارو+ دندان

چه مقدار باید مصرف کنم و برای چه مدت؟

اگر عفونت دندانی دارید که نیازمند آنتی‌بیوتیک است، نیاز دارید آن را به مدت یک هفته مصرف کنید. بسته به نوع آنتی‌بیوتیک ممکن است به یک تا چهار دوز در طول روز نیاز داشته باشید. شما باید دستورالعمل‌هایی از داروخانه‌تان داشته باشید که به جزئیات در خصوص چگونگی مصرف آنتی‌بیوتیک عمل نماید.

 شما می‌توانید از داروساز در خصوص چگونگی مصرف دارو سؤال کنید. به‌خاطر داشته باشید که ممکن است نیاز باشد چند دوره آنتی‌بیوتیک پیش از آنکه وارد سیستم بدنتان شود و شروع به عمل بر روی عفونت کند مصرف نمایید. همواره تمامی دوره‌های آنتی‌بیوتیک تجویز شده توسط دندانپزشکتان را مصرف کنید، حتی اگر علائم شما به نظر می‌رسد از بین رفته باشد. اگر تمامی مراحل را انجام ندهید، برخی باکتری‌ها ممکن است نجات یابند و درمان عفونت را سخت‌تر کنند.

آیا تجویز بدون نیاز به نسخه پزشک هم وجود دارد؟

اگر عفونت دندان دارید همواره باید دندانپزشکتان را ببینید. دندان شما بسیار نزدیک به مغز شماست و عفونت دندان می‌تواند سریعاً به نواحی و اندام‌های جانبی دسترسی پیدا کند. آنتی‌بیوتیک‌ها بدون تجویز پزشک مجاز نیستند، اما چند کاری که می‌توانید در خانه انجام دهید تا پیش از جلسه با پزشک از دردتان بکاهید از قبیل زیر است:

آب نمک

• مصرف مسکن‌های بدون نیاز به نسخه، مانند ایبوپروفن (ادویل موترین) یا استامینوفن (تیلنول)

• به‌آرامی دهانتان را با آب‌نمک گرم غرغره کنید.

• از غذا‌های سرد یا داغ در صورت امکان پرهیز کنید

• سعی کنید با سمت دیگر دهانتان عمل جویدن را انجام دهید.

• با مسواکی نرم حوالی قسمت آسیب‌دیده را مسواک بزنید.

نتیجه‌گیری

اگر علائمی از عفونت دندان مانند درد دائم، ورم و حساسیت به دما یا فشار دارید، هرچه سریع‌تر به یک پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید. اگر دندانپزشک شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرد، از دستورالعمل‌ها به‌دقت پیروی کرده و تجویز را با دقت به اتمام برسانید. حتی اگر عفونت به نظر تعدیل شده بود می‌تواند سریعاً بدون درمان کافی و مناسب برگردد.