۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تولید واکسن، انقلابی در درمان سرطان / موفقیت جدید شرکت بایون‌تک

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۲۴
کد خبر: 561237
تولید واکسن، انقلابی در درمان سرطان / موفقیت جدید شرکت بایون‌تک

شرکت بایون‌تک، سازنده واکسن mRNA کروناویروس، که مدتی است آزمایش واکسن mRNA برای درمان سرطان را نیز شروع کرده است، بعد از نتایج موفقیت آمیز آزمایش بر روی موش‌ها، حالا آزمایشات انسانی را آغاز کرده است.

اقتصادآنلاین عاطفه حسینی؛ به دنبال موفقیت بزرگ واکسن‌های mRNA شرکت بایون‌تک علیه کرونا ویروس، حالا این شرکت توجه خود را به درمان سرطان معطوف کرده است. درمان جدید این شرکت که بر سلول‌های سرطانی متمرکز است، با استفاده از فناوری مشابه، در موش‌ها با موفقیت‌های بزرگی همراه بوده و حالا این شرکت منتظر است تا ببیند نتایج این روش درمانی در انسان‌ها نیز همان میزان موفقیت را به دنبال دارد یا خیر.

این درمان که SAR441000 (BNT131) نام دارد، مانند واکسن فایزر - بایون‌تک، از RNA پیام رسان استفاده می‌کند تا دستورات لازم برای ساخت پروتئین را به بدن ارائه دهد. در این مورد، دانشمندان امیدوارند که بدن را برای ساخت پروتئین‌هایی به نام سایتوکاین یا سیتوکین تحریک کنند، زیرا این گروه از پروتئین‌ها می‌توانند اثرات ضد توموری داشته باشند. سیتوکین‌ها به طور طبیعی در بدن تولید می‌شوند، اما بر اساس تحقیقات پزشکی، با تکمیل این پروتئین‌ها در محل‌های مبتلا به تومور، آن‌ها می‌توانند تومورها را کوچک و یا حتی به طور کامل ریشه کن کنند.

با این وجود، این روش درمانی به سادگی اضافه کردن سیتوکین‌ها به منطقه مورد نظر نیست. به علت عمر بسیار کوتاه سیتوکین‌ها و تجزیه سریع آن‌ها در بدن، این روش درمانی برام اثربخشی لازم به صورت مداوم باید تجویز شود. اما در مقابل، استفاده طولانی مدت از این دسته از پروتئین‌ها برای درمان سرطان منجر به سمی شدن سطح سیتوکین‎ها در بدن می‌شود و عوارض جانبی بسیاری به دنبال دارد که عملا اثربخشی آن‌ها را به عنوان درمان سرطان کاهش می‌دهد.

در یک روش دیگر، محققان سعی کردند تومورها را مستقیماً با استفاده از سیتوکین‌ها و ناقل‌های ویروسی مورد هدف قرار دهند، اما این روش نیز منجر به مشکلات ژنتیکی و ایجاد تداخل در سیستم ایمنی شد که عوارض بسیار نامطلوبی به همراه داشت.

بنابراین اگر راهی مطمئن برای تحریک بدن برای ساخت این سیتوکین‌ها در محل مورد نظر وجود داشته باشد که از ایجاد مشکلات و عوارض جانبی بیشتر نیز جلوگیری کند، استفاده از درمان‌های mRNA است. در این روش پس ازساخت مقادیر زیاد سیتوکین‌ها در بدن، توده‌های در حال رشد سلول‎‌های سرطانی آماده دفع می‌شوند.

هنگامی که بایون‌تک با همکاری شرکت داروسازی فرانسوی سانوفی این آزمایش را بر روی 20 موش مبتلا به ملانوم انجام داد، 17 موش به اندازه کافی سیتوکین تولید کردند و در عرض 40 روز تومورها به طور موثر و چشمگیری کوچک شدند.

به دنبال اجرای این روش درمانی بر روی موش‌هایی با دو نوع مختلف تومور از جمله ملانوم -وخیم‌ترین نوع سرطان پوست و سرطان ریه- ملانوم‌ها کوچک شدند و همچنین رشد تومورهای ریه متوقف شد.

آزمایشات نشان می‌دهد که درمان جدید ممکن است در برابر تومورهای هدفمند و هرگونه تومور ثانویه که ممکن است ناشی از انتشار و متاستاز باشد، موثر باشد. همچنین علی‌رغم اینکه درمان‌های سیتوکین اغلب دارای اثرات نامطلوبی هستند، اما این روش درمانی جدید عوارض جانبی قابل توجهی در موش‌ها نداشته است.

به دنبال موفقیت این روش درمانی در موش‌ها، محققان به سرعت وارد آزمایشات انسانی شدند. در یک فاز بزرگ این آزمایش که شامل 231 شرکت کننده است، داده‌های اولیه 17 بیمار که در نوامبر 2020 منتشر شد، هیچ عارضه جانبی جدی را نشان نمی‌دهد. در حال حاضر، این درمان با هدف درمان ملانوم‌ها و تومورهای جامد خاص همراه با سایر روش‌های درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما محققان امیدوارند در آینده بتوانند با این روش درمانی سایر تومورها و انواع دیگر سرطان را نیز درمان کنند.