۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

​​​​​​​​۸ غذایی که زیاد خوردن آن برای شما می تواند خطرناک باشد

۱۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۳۰
کد خبر: 560938
​​​​​​​​۸ غذایی که زیاد خوردن آن برای شما می تواند خطرناک باشد

غذا‌های سالم زیادی وجود دارند که اگر بیش از حد بخورید، مضر هستند. ​ ​​​​​​​با این‌حال، مهم است که به‌خاطر داشته باشید که همیشه چیز‌های بیشتری بهتر نیستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، برخی غذا‌ها می‌توانند به طور متوسط برای شما خوب باشند اما به‌طورجدی در مقادیر زیاد مضر هستند. در اینجا ۸ غذای فوق‌العاده سالم آورده شده است که اگر مقدار زیادی از آن‌ها را بخورید می‌توانند به شما آسیب برسانند.

​​​​​​​​۱. امگا 3 و روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامتی ما ضروری هستند. ​آن‌ها با التهاب در بدن مبارزه می‌کنند و نقش مهمی در رشد مغز بازی می‌کنند و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. ​ازآنجاکه بیشتر رژیم‌های غذایی در امگا ۳ پایین هستند، مکمل‌ها در حال کسب محبوبیت هستند.

امگا 3

رایج‌ترین مکمل‌ها شامل کپسول‌های امگا ۳ تولید شده از ماهی، کبد ماهی و جلبک هستند. بااین‌حال، امگا ۳ بیش از حد ممکن است مضر باشد. دوز معمول از ۱ تا ۶ گرم در روز متغیر است، اما گرفتن ۱۳ تا ۱۴ گرم در روز ممکن است اثرات رقیق‌کننده خون را در افراد سالم داشته باشد.

 ​ ​این می‌تواند خطرناک باشد، به‌خصوص برای افرادی که مستعد خونریزی هستند و یا دارو‌های خاص مصرف می‌کنند. ​علاوه بر این، مصرف مقادیر بالای این روغن ممکن است منجر به مصرف بیش از حد ویتامین A شود که ممکن است باعث مسمومیت ویتامین A شود.

این یک نگرانی خاص برای کودکان و زنان باردار است. ​ به همین خاطر بسیار موردتوجه و محبوبیت قرار گرفته زیرا نه‌تنها برای سلامتی بدن مفید است بلکه ذهن را هم سالم می‌کند.

 اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامتی خوب ضروری هستند. بااین‌حال، امگا ۳ اضافی ممکن است اثرات روان‌کننده خون داشته باشد. روغن ماهی هم چنین در ویتامین A بسیار بالا است که می‌تواند به مقدار زیاد خطرناک باشد. ​

۲. ماهی‌تن (‌چه تازه و چه کنسرو شده)

​​​​​​​​تن ماهی یک ماهی چرب است که معمولاً بسیار سالم در نظر گرفته می‌شود. منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ است و پروتئین بسیار بالایی دارد. ​بااین‌حال، ماهی‌تن ممکن است شامل سطوح بالایی از یک آلاینده محیطی به نام متیل جیوه نیز باشد.

 ​در سطوح بالاتر، متیل جیوه یک سم عصبی است که ممکن است باعث بسیاری از اثرات مضر سلامتی شود. این موارد شامل تأخیرات رشدی در کودکان، مشکلات بینایی، عدم هماهنگی و نقص شنوایی و گفتار است. ​ماهی‌های تن بزرگ بیش‌ترین جیوه را دارند چون این ماهی در طول زمان در بافت‌های خود تولید می‌شود.

 این تن های بزرگ به‌احتمال زیاد به‌عنوان استیک ماهی ویژه به شما خدمت می‌کنند و یا در سوشی مورداستفاده قرار می‌گیرند. ​تن های کوچک‌تر حاوی مقادیر کمتری جیوه هستند و احتمال کنسرو شدن آن‌ها بیشتر است.

​​​​​​​​دو نوع اصلی کنسرو ماهی‌تن وجود دارد و مقدار جیوه آن‌ها متفاوت است. ​

  • ماهی‌تن سفید: سبک در رنگ و معمولاً از ماهی آلباکور می‌آید. ماهی‌تن سفید ۴ تا ۵ برابر مقدار جیوه موجود در ماهی‌تن سبک است. ​
  • تن سبک: تن سبک نسبت به تن سفید، جیوه کمتری دارد. رنگ آن تیره‌تر است و معمولاً از ماهی آلباکور به دست نمی‌آید. ​حد بالای ایمنی متیل جیوه برای انسان ۰. ۱ میکروگرم بر کیلوگرم وزن بدن است.

​​​​​​​​این بدان معنی است که یک کودک 25 کیلویی تنها می‌تواند یک ماهی‌تن کنسرو شده 75 گرمی را هر روز بخورد. هر چیزی بیش از این از حد بالای توصیه‌شده تجاوز می‌کند و مضر است. به زنان باردار و کودکان توصیه می‌شود که مصرف غذا‌های دریایی حاوی جیوه را به بیش از دو بار در هفته محدود کنند.

​انواع مختلفی از ماهی‌ها نیز وجود دارند که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند اما احتمال کمتری وجود دارد که به جیوه آلوده شوند. این‌ها شامل ماهی آزاد، ماهی شیر، ساردین و ماهی قزل‌آلا هستند. ​

۳. دارچین

دارچین یک ادویه خوشمزه است که به طور گسترده مورداستفاده قرار می‌گیرد و ممکن است برخی خواص دارویی داشته باشد.

دارچین

​آن سرشار از آنتی‌اکسیدان است و نشان‌داده‌شده است که با التهاب و کاهش سطح قند خون مقابله می‌کند. دو نوع اصلی دارچین با مقادیر مختلف کومارین وجود دارد:

  • کاسیا: هم چنین به‌عنوان دارچین معمولی نیز شناخته می‌شود، دارچین حاوی مقدار نسبتاً زیادی کومارین است. ​
  • سیلان: که به‌عنوان دارچین واقعی شناخته می‌شود، سیلان کم‌تر شایع است. در کومارین بسیار کم‌تر است. ​

مصرف روزانه و قابل‌تحمل کومارین ۰. ۱ میلی‌گرم به‌ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. مصرف بیش از آن ممکن است باعث مسمومیت کبد و سرطان شود. ​باتوجه‌به مصرف روزانه قابل‌تحمل، توصیه نمی‌شود که هر روز بیش از ۰. ۵ گرم دارچین مصرف کنید.

اما می‌توانید روزانه ۵ گرم (‌۱ قاشق‌چای‌خوری) دارچین را بخورید. ​خوردن بیشتر از آن گاهی اوقات خوب است، مثل این‌که دستورالعمل خاصی برای آن لازم است. اما نباید مقادیر زیادی از آن را زیاد مصرف کرد. ​

۴. جوز هندی

​​​​​​​​جوز هندی یک چاشنی با طعم بسیار منحصربه‌فرد است. ​ ​این ماده اغلب در غذا‌های مهمانی‌های مناسبتی در کیک‌ها مانند تخم‌مرغ، کیک و پودینگ استفاده می‌شود. جوز هندی شامل ترکیبی به نام میریستیسین است که یک ماده روان‌گردان است.

جوز هندی

 در دوز‌های پایین‌تر، جوز طعم خوبی برای غذا‌ها بدون تأثیر بد بر سلامتی فراهم می‌کند. اما به مقدار زیاد، جوز هندی می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود اثرات بیماری در مسمومیت شامل تشنج، آریتمی‌های قلبی، تهوع، سرگیجه، درد و توهم است.

​خوردن بیش از ۱۰ گرم جوز در یک جلسه توصیه نمی‌شود. ثابت شده است که باعث بروز علائم مسمومیت می‌شود. ​ به همین خاطر بسیار موردتوجه و محبوبیت قرار گرفته زیرا نه‌تنها برای سلامتی بدن مفید است بلکه ذهن را هم سالم می‌کند.

​جوز هندی برای طعم دادن به بسیاری از غذا‌ها به کار می‌رود. در دوز‌های پایین، این دارو بر سلامتی تأثیر نمی‌گذارد. بااین‌حال، جوز حاوی میریتیسین است که می‌تواند منجر به مسمومیت با دوز‌های زیاد شود. ​

۵. قهوه

قهوه یک نوشیدنی فوق‌العاده است که سرشار از آنتی‌اکسیدان و دیگر ترکیبات فعال است. ​قهوه با فواید سلامتی متعددی از جمله کاهش خطر بیماری‌های کبدی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های نورودژنراتیو مرتبط شده است. ​

قهوه کافئین

جز تشکیل‌دهنده فعال در قهوه معمولی کافئین است و هر فنجان به طور متوسط ۸۰ میلی‌گرم دارد. به‌طورکلی دریافت روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم ایمن در نظر گرفته می‌شود. ​بااین‌حال، مصرف بیش از ۵۰۰ ۶۰۰ میلی‌گرم در روز می‌تواند زیاد‌تر از حد معمول باشد. ممکن است سیستم عصبی را از بین ببرد و باعث بی‌خوابی، عصبانیت، تحریک‌پذیری، گرفتگی عضلات شکم، تپش قلب و لرزش ماهیچه‌ها شود.

​میزان کافئین موردنیاز برای تجربه این عوارض جانبی به طور گسترده‌ای بین افراد متفاوت است. ​برخی می‌توانند قهوه را تا جایی که می‌خواهند بنوشند، درحالی‌که برخی دیگر علائم را با مقدار کمی کافئین تجربه می‌کنند.

۶. جگر سیاه

کبد مغذی‌ترین اندام همه حیوانات است. از نظر بسیاری از مواد مغذی ضروری مثل آهن، B۱۲، ویتامین A و مس بسیار غنی است. ​بااین‌حال، یک بخش ۱۰۰ گرمی از کبد گاو حاوی بیش از ۶ برابر دریافت توصیه شده برای رژیم غذایی (‌RDI)‌ویتامین A و ۷ برابر RDI مس است.

​ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است به این معنی که در بدن ما ذخیره می‌شود؛ بنابراین، افراط ممکن است باعث علائم مسمومیت با ویتامین A شود. ​این علائم ممکن است شامل مشکلات بینایی، درد استخوان و افزایش خطر شکستگی، تهوع و استفراغ باشند. ​خوردن بیش از حد مس ممکن است باعث مسمومیت با مس شود.

 این می‌تواند منجر به استرس اکسیداتیو و تغییرات نورودژنراتیو شود، و ممکن است خطر بیماری آلزایمر را افزایش دهد. ​حتی اگر کبد بسیار سالم و مغذی باشد، نباید روزانه مصرف شود. خوردن یک‌بار در هفته کافی است.

 ​

۷. سبزیجات چلیپایی:

سبزیجات چلیپایی یک خانواده از سبزیجات است که شامل کلم بروکلی، جوانه بروکسل، کلم‌پیچ، کلم و سبزیجات است. ​این سبزیجات با بسیاری از مزایای سلامتی مانند کاهش خطر سرطان و بیماری‌های قلبی مرتبط هستند.

​سبزیجات سبوس‌دار بخش بزرگی از مصرف روزانه سبزیجات مردم را تشکیل می‌دهند. هم چنین آن‌ها به‌عنوان مواد تشکیل‌دهنده در آب‌های سبز مختلف و آب‌میوه‌های تازه بسیار محبوب شده‌اند. ​اما ترکیبات موجود در این سبزیجات به نام تیوسیانات‌ها می‌توانند در توانایی بدن برای جذب ید اختلال ایجاد کنند. این ممکن است به شرایطی به نام کم‌کاری تیروئید کمک کند. ​کم‌کاری تیروئید با غده تیروئید غیرفعال مشخص می‌شود. علائم عبارتند از:

  • غده تیرویید بزرگ‌شده
  • افزایش وزن
  • یبوست
  • پوست خشک
  • و سطوح انرژی کاهش‌یافته.

​اگرچه سبزیجات کروسیفر مانند بروکلی بسیار سالم هستند اما اضافه‌کردن مقادیر زیاد به آب‌میوه‌ها و یا آب‌میوه‌های سبز می‌تواند به جذب گسترده این ترکیبات کمک کند. ​افرادی که به مشکلات تیروئید حساس هستند باید از مصرف این سبزیجات به مقدار خیلی زیاد اجتناب کنند. ​

۸. آجیل برزیلی

آجیل برزیلی یکی از بهترین منابع غذایی سلنیوم است. ​سلنیوم یک عنصر ضروری است، اما می‌تواند در مقادیر بالا سمی باشد. ​مصرف روزانه توصیه شده برای سلنیوم ۵۰ تا ۷۰ میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

علاوه بر این، سطح تحمل بالاتر برای دریافت ایمن در حدود ۳۰۰ میکروگرم / روز برای بزرگسالان است. ​یک‌مشت آجیل برزیلی ممکن است حاوی ۹۵ میکروگرم سلنیوم باشد.

 این مقدار بیشتر از مقدار توصیه شده برای بزرگسالان و بیش از سه برابر مقدار موردنیاز کودکان است. ​خوردن تنها ۴ تا ۵ عدد آجیل برزیلی ممکن است یک فرد بالغ را در بالاترین حد دریافت سلنیوم قرار دهد، بنابراین توصیه نمی‌شود که بیش از آن بخورید. ​

علائم مسمومیت با سلنیوم شامل ریزش مو و ناخن، مشکلات گوارشی و مشکلات حافظه است. ​ به همین خاطر بسیار موردتوجه و محبوبیت قرار گرفته زیرا نه‌تنها برای سلامتی بدن مفید است بلکه ذهن را هم سالم می‌کند. ​