۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

همه چیز درباره فواید لیمو

۱۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۳۰
کد خبر: 560928
همه چیز درباره فواید لیمو

لیمو سرشار از ویتامین C، فیبر و انواع ترکیبات مفید گیاهی است. این مواد مغذی دارای فواید متعدد برای سلامتی هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، در واقع، لیمو می‌تواند از سلامت قلب، کنترل وزن و سلامت گوارشی حمایت کند. در اینجا ۶ مورد از فواید لیمو آورده شده است. ​

حمایت از سلامت قلب

لیمو منبع خوبی از ویتامین C است. ​ ​​​​​​​یک لیمو حدود ۳۱ میلی‌گرم ویتامین C دارد که ۵۱ % از مقدار دریافت روزانه است. ​تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین C خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. ​بااین‌حال، تنها ویتامین C نیست که برای قلب مفید است.

فواید لیموترش

فیبر و ترکیبات گیاهی موجود در لیمو نیز می‌تواند به طور قابل‌توجهی برخی از عواملی که خطر بیماری‌های قلبی را به دنبال دارند، کاهش دهد‌. به‌عنوان‌مثال، یک مطالعه نشان داد که خوردن روزانه 24 گرم عصاره فیبر مرکبات به مدت یک ماه سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. ​ ترکیبات گیاهی موجود در لیمو یعنی هسپریدین و دیوسمین نیز باعث کاهش کلسترول شده‌اند.

کمک به کنترل وزن

لیمو اغلب به‌عنوان یک ماده غذایی برای کاهش وزن تبلیغ می‌شود، و این‌که دلیل آن چه می‌تواند باشد، هنوز مبهم است.

یک نظریه رایج این است که فیبر محلول پکتین موجود در لیمو در معده شما منبسط می‌شود و به شما کمک می‌کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید. بسیاری از مردم لیمو را کامل نمی‌خورند و ازآنجاکه آب‌لیمو هم فاقد پکتین است، نوشیدنی‌های ترکیب شده با آب‌لیمو تأثیر گفته شده را ندارند.

نظریه دیگری می‌گوید که نوشیدن آب گرم با لیمو به کاهش وزن کمک می‌کند. بااین‌حال، آب آشامیدنی باعث می‌شود کالری بیشتری بسوزانید، بنابراین ممکن است خود آب باشد که به کاهش وزن کمک می‌کند نه لیمو‌.

فواید لیموترش

نظریه‌های دیگر نشان می‌دهد که ترکیبات گیاهی موجود در لیمو ممکن است به کاهش وزن کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات گیاهی موجود در عصاره‌های لیمو به طرق مختلف می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

در یک مطالعه، به موش‌ها در یک رژیم غذایی پرواربندی، پلی فنول‌های لیمو استخراج شده از پوست داده شد. آن‌ها وزن و چربی کمتری نسبت به موش‌های دیگر گرفتند. ​ بااین‌حال، هیچ مطالعه‌ای اثرات کاهش وزن ترکیبات لیمو را در انسان تأیید نمی‌کند. ​

جلوگیری از سنگ کلیه

سنگ کلیه توده‌های کوچکی هستند که با متبلور شدن مواد زائد و جمع‌شدن در کلیه‌ها، تشکیل می‌شوند. اسیدسیتریک با افزایش حجم ادرار و افزایش pH ادرار می‌تواند به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند و محیط را برای ایجاد آن نامساعد سازد. فقط ۱ / ۲ فنجان (۱۲۵ میلی‌لیتر) آب‌لیمو در روز می‌تواند اسیدسیتریک کافی برای جلوگیری از تشکیل سنگ در افرادی که قبلاً آن را تجربه کردند، فراهم کند. ​ ​​​​​​

جلوگیری از کم‌خونی

بیماری کم‌خونی بسیار شایع است. این اتفاق زمانی می‌افتد که شما آهن کافی از غذا‌هایی که می‌خورید به دست نیاورید. ​ ​لیمو حاوی مقداری آهن است اما در درجه اول با بهبود جذب آهن از غذا‌های گیاهی از کم‌خونی جلوگیری می‌کنند.

روده آهن را از گوشت، مرغ و ماهی جذب می‌کند درحالی‌که آهن از منابع گیاهی به‌راحتی جذب نمی‌شود. بااین‌حال، این جذب می‌تواند با مصرف ویتامین C و اسیدسیتریک بهبود یابد.

​ازآنجاکه لیمو حاوی ویتامین C و اسیدسیتریک است، می‌تواند با اطمینان از جذب هرچه بیشتر آهن از رژیم غذایی، بدن شما را در برابر کم‌خونی محافظت کنند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

رژیم غذایی سالم غنی از میوه و سبزیجات می‌تواند به جلوگیری از برخی سرطان‌ها کمک کند. ​برخی از مطالعات نشان داده است که افرادی که مرکبات بیشتری مصرف می‌کنند کمتر در معرض خطر سرطان هستند. مطالعات نشان داده است که بسیاری از ترکیبات حاصل از لیمو، سلول‌های سرطانی را از بین برده‌اند. ​

برخی محققان بر این باورند که ترکیبات گیاهی یافت شده در لیمو مانند لیمونن و نارینجنین می‌توانند اثرات ضد سرطانی داشته باشند، اما این فرضیه نیاز به بررسی بیشتر دارد. ​مطالعات نشان می‌دهد که دی لیمونن، ترکیبی است که در روغن لیمو یافت می‌شود و خواص ضد سرطانی دارد. ​

فواید لیموترش

در مطالعه دیگری نشان داد که نارنگی حاوی ترکیبات گیاهی بتا - کریپتوکسانتین و هسپریدین است که در لیمو نیز یافت می‌شود. این مطالعه می‌گوید این ترکیبات از رشد تومور‌های بدخیم در زبان‌، شش‌ها و روده بزرگ جوندگان جلوگیری می‌کنند. بااین‌حال، لازم به ذکر است که تیم تحقیق از دوز بسیار بالایی از مواد شیمیایی بسیار بیشتر از آنچه که شما با خوردن لیمو یا پرتقال به دست می‌آورید، استفاده کردند.

بهبود سلامت گوارش

لیمو از حدود ۱۰ % کربوهیدرات، عمدتاً به شکل فیبر محلول و قند‌های ساده تشکیل شده است. ​ ​فیبر اصلی موجود در لیمو پکتین است که نوعی فیبر محلول که فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

فیبر‌های محلول می‌توانند سلامت روده را بهبود بخشند و هضم قند‌ها و نشاسته‌ها را کند کنند. این اثرات منجر به کاهش سطح قند خون شود. ​ ​بااین‌حال، برای دریافت فواید فیبر از لیمو، باید پالپ آن را بخورید. افرادی که آب‌لیمو را بدون فیبر موجود در پالپ آن مصرف می‌کنند، فواید فیبر لیمو را از دست خواهند داد. ​