۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۱۲ راه برای از بین‌ بردن جوش‌ های سرسیاه

۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۲۰
کد خبر: 560778
۱۲ راه برای از بین‌ بردن جوش‌ های سرسیاه

جوش‌های سرسیاه یکی از رایج‌ترین انواع آکنه‌ها هستند. اگرچه افرادی که پوست چرب دارند بیشتر در معرض جوش‌های سرسیاه هستند، اما هرکسی می‌تواند به آن دچار شود. منافذ پوست با ترکیبی از سلول‌های مرده پوست و روغن اضافی (سبوم) غدد چربی مسدود می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین،بر خلاف جوش‌های سرسفید که منافذ بسته‌ای ایجاد می‌کنند، جوش‌های سرسیاه دارای سطوح باز هستند که اکسیداسیون ایجاد می‌کند و به همین دلیل رنگ آن‌ها تیره است. ممکن است کار وسوسه‌انگیزی باشد که بخواهید جوش سرسیاه را نیشگون بگیرید یا فشار دهید، اما می‌تواند باعث زخم شدن و رسیدن آسیب‌های دیگری به پوست شود. 

آلیسون بریت کیمینز، می‌گوید: "خبر خوب این است که محصولات بدون نسخه‌ای وجود دارند که حاوی مواد مؤثری برای لایه‌برداری، نرم‌تر کردن پوست و حتی ازبین‌بردن جوش‌های سرسیاه است. "به خواندن این مقاله ادامه دهید تا یاد بگیرید چگونه می‌توانید موارد زیر را به کار بگیرید: 

• از جوش‌های سرسیاه خود خلاص شوید

• از به‌وجودآمدن جوش‌های سرسیاه در آینده جلوگیری کنید

• به‌طورکلی از پوست خود بهتر مراقبت کنید

۱. تمیزکردن پوست با اسید سالیسیلیک

پاک کننده صورت

به‌جای بنزوئیل پراکسید، به دنبال محصولات بدون نسخه (OTC) باشید که حاوی اسید سالیسیلیک هستند. سالیسیلیک اسید ماده ترجیحی برای درمان جوش‌های سرسیاه و جوش‌های سرسفید است زیرا مواد ازبین‌برنده منافذ پوست از جمله روغن اضافی و سلول‌های مرده پوست را تجزیه می‌کند. با انتخاب یک پاک‌کننده روزانه حاوی اسید سالیسیلیک، می‌توانید علاوه بر عناصر ذکر شده در فوق، موارد زیر را نیز حذف کنید: 

• کثیفی روزانه

• روغن

• آرایش

اگرچه هنوز هم لازم است صورت خود را دو بار در روز بشویید، اما سعی کنید فقط یک‌بار در روز از پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که دارای اسید سالیسیلیک باشد. بریت کیمینز همچنان خاطرنشان می‌کند که اسید سالیسیلیک مخصوصاً برای کسانی که پوست خشک دارند بسیار مفید است. 

شما می‌توانید استفاده از آن را فقط در شب و پس استفاده از پاک‌کننده منظم خود در صبح در نظر بگیرید و به‌مرور که پوست شما به محصول عادت می‌کند، ممکن است ترجیح دهید صبح و شب از آن استفاده کنید. 

بسیاری از افراد به اسید سالیسیلیک حساس هستند و ممکن است هرچند روز یک‌بار بیشتر از آن نتوانند استفاده کنند؛ بنابراین اگر همچنان به اسید سالیسیلیک واکنش نشان می‌دهید، استفاده از آن را متوقف کنید. 

۲. صورت خود را با اسید‌های هیدروکسی آلفا و اسید‌های هیدروکسی بتا لایه‌برداری کنید

درگذشته شاید شنیده باشید که لایه‌برداری اثر منفی بر بهبودی آکنه دارد. این نکته ممکن است برای آکنه‌های التهابی درست باشد، زیرا این روند می‌تواند باعث قرمزی و تحریک بیشتر آن‌ها شود. گرچه لایه‌برداری منظم برای جوش‌های سرسیاه می‌تواند به ازبین‌بردن مقادیر بیش از حد سلول‌های مرده پوست کمک کند که منجر به مسدود شدن منافذ پوست می‌شود. 

این فرایند همچنین ممکن است به‌آرامی جوش‌های سرسیاه موجود را هم از بین ببرد. به‌جای اینکه به دنبال اسکراب‌های خشن باشید، می‌توانید روی اسید‌های هیدروکسی آلفا و بتا (AHA و BHA) تمرکز کنید. اسید گلیکولیک متداول‌ترین نوع هیدروکسی آلفا است و اسید سالیسیلیک نیز متداول‌ترین نوع هیدروکسی بتا است که هر دو با ازبین‌بردن لایه رویی پوست کار می‌کنند. 

از لحاظ تئوری، این‌ها می‌توانند ظاهر چین‌وچروک‌ها و لکه‌های پیری را بهبود بخشند، درحالی‌که منافذ پوست را تمیز می‌کنند و پوست را نیز نرم‌تر می‌کنند. بهتر است بدانید که اسید هیدروکسی بتا به طور گسترده‌تری در بازار موجود است و در بعضی موارد مقرون‌به‌صرفه‌تر هم هستند! 

بریت کیمینز می‌گوید: "هر دو اسید‌های هیدروکسی آلفا و بتا به‌عنوان لایه‌بردارهای سطحی برای پوست عالی هستند. " " هیدروکسی آلفا‌ها و هیدروکسی بتا‌ها ... لایه سطحی پوست را درمان می‌کنند و بنابراین برای استفاده بدون نسخه در انواع پوست مطمئن هستند. "

۳. استفاده از برس‌های شوینده پوست

برس های شوینده پوست

یک برس پوست می‌تواند با ازبین‌بردن سلول‌های مرده و اضافی پوست، مزایای لایه‌برداری مانند هیدروکسی آلفا و هیدروکسی بتا را نیز فراهم کند. سوزان ماسیک متخصص پوست و دانشیار پوست دراین‌خصوص جانب احتیاط را توصیه می‌کند. 

وی توصیه می‌کند که از برس‌های پوستی و تمیز‌کننده فقط گاهی برای شستشوی ملایم استفاده شود و اگر پوست حساسی دارید از استفاده از برس کاملاً خودداری کنید. بسته به نیاز و بودجه شما، برس‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید با شوینده روزانه از آن‌ها استفاده کنید. 

۴- امتحان کردن رتینوئید‌های موضعی 

رتینوئید‌ها ممکن است برای موارد لجبازی از آکنه‌ها با کمک به جداکردن منافذ از بدن مفید باشند. این فرایند همچنین می‌تواند سایر محصولات بدون نسخه را با کمک به آن‌ها برای ورود بهتر به فولیکول، مؤثرتر کند. اما اگر پوست خشکی دارید، بریت کیمینز توصیه می‌کند به طور کامل از لایه‌بردارهای قوی مانند رتینوئید‌ها خودداری کنید. 

۵. استفاده از ماسک سفالی

ماسک‌های سفالی به بیرون کشیدن روغن و سموم از پوست و به ازبین‌بردن منافذ پوست کمک می‌کنند. ماسک‌های سفالی اغلب در موارد ضروری برای پوست چرب در نظر گرفته می‌شوند. برخی از ماسک‌های سفالی حاوی گوگرد نیز هستند. 

گوگرد ماده دیگری است که برای تجزیه سلول‌های مرده پوست که جوش‌های سرسیاه را تشکیل می‌دهند، استفاده می‌شوند. مهم نیست که کدام ماسک را انتخاب می‌کنید، اما می‌توانید هفته‌ای یک‌بار علاوه بر درمان لایه‌برداری، یک یا دو بار در هفته از ماسک هم استفاده کنید. 

۶. استفاده از ماسک زغال

بریت کیمینز می‌گوید: ماسک‌های ذغالی مانند ماسک‌های سفالی، در اعماق پوست کار می‌کنند تا روغن و سایر ناخالصی‌ها را بیرون بکشند. تصور می‌شود که ذغال سنگ موجود در ماسک‌ها باعث این اتفاق می‌شوند. 

ماسک زغال

۷. لایه‌برداری شیمیایی

از لایه‌بردارهای شیمیایی به طور سنتی برای مزایای ضد پیری مانند کاهش لکه‌های پیری و خطوط ریز استفاده می‌شود. مسیک می‌گوید: لایه‌بردارها اغلب حاوی اسید‌های هیدروکسی آلفا یا بتا هستند و پوست را لایه‌برداری می‌کنند. از نظر تئوری، پوست صاف و شاداب باید پس از طی مراحلی مشخص شود. 

اگرچه لایه‌برداری‌ها یک درمان اصلی برای جوش‌های سرسیاه محسوب نمی‌شوند، اما لایه‌برداری شیمیایی می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و منافذ بزرگ شده را کوچک‌تر کند. در طی این روش درمانی اگر به دنبال مزایای ضد پیری نیز باشید، ممکن است مفید باشد. 

۸. استفاده کردن از محصولات فاقد درد

در نظر داشته باشید که اگر از پاک‌کننده، ماسک و لایه بردار صورت آرایشی مناسب و غیردارویی استفاده کنید، ممکن است مؤثر باشد. در حقیقت، مسیک توصیه می‌کند که با استفاده از محصولات غیردارویی، رژیم حذف جوش سرسیاه را شروع کنید. Noncomedogenic به این معنی است که محصول موردنظر باعث ایجاد کومدون یا مسدود شدن منافذ نمی‌شود. دقت کنید همه محصولات غیرپزشکی نیستند، بنابراین باید برچسب‌ها را با دقت بخوانید. 

۹. با آرایش نخوابید

در پایان یک روز طولانی، آخرین کاری که ممکن است بخواهید انجام دهید این است که آرایش خود را پاک کنید. بااین‌حال، خوابیدن با آرایش، شکل‌گیری جوش‌های سرسیاه را بیشتر می‌کند. آرایش اگر یک شب هم بماند، حتی اگر آرایش غیرپزشکی نیز باشد می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند. 

بریت کیمینز می‌گوید، کسانی که پوست چرب دارند ممکن است نیاز باشد از یک پاک‌کننده کف‌دار استفاده کنند. همچنین می‌توانید قبل از شستن صورت برای قدرت پاک‌کنندگی بیشتر، از مواد پاک‌کننده آرایشی استفاده کنید. 

۱۰. استفاده از نوار‌های ازبین‌برنده منافذ در خانه 

شما قبلاً یاد گرفته‌اید که در آوردن، خراشیدن و بیرون آوردن هر نوع آکنه غیرمجاز است. بااین‌حال هنوز هم یافتن نوعی استخراج برای ازبین‌بردن جوش‌های سرسیاه مزاحم می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. در سال‌های اخیر، ماسک‌ها، نوار‌های منافذ و ابزار‌های استخراج که نوید پاک‌سازی منافذ را دارند، افزایش‌یافته است. 

چسب بینی

اگرچه نوار‌ها و ماسک‌های منافذ پوستی می‌توانند به ازبین‌بردن منافذ پوستی کمک کنند، اما می‌توانند عناصری را که در واقع به پوست شما کمک می‌کنند را نیز از بین ببرند. این عناصر شامل روغن‌های طبیعی و فولیکول‌های مو می‌باشند. ازبین‌بردن همه این عناصر باعث خشک شدن و تحریک بیشتر پوست می‌شوند. 

با تحریک، غدد سباسه ممکن است به حالت زنده ماندن درآیند و حتی روغن بیشتری تولید کنند که در نتیجه جوش‌های سرسیاه بیشتری ایجاد می‌شوند. سایر روش‌های استخراج شامل ابزار‌های فلزی یا پلاستیکی در درجات حرفه‌ای می‌باشند. 

این ابزار‌ها ظاهراً با ازبین‌بردن جوش‌های سرسیاه بدون خراشیدن روی پوست شما کار می‌کنند، بلد بودن و حرفه‌ای بودن در این مرحله ضروری است. متخصصان پوست که سال‌ها آموزش‌دیده‌اند گاهی از این ابزار‌ها استفاده می‌کنند. هنگامی که ابزار‌های استخراج بدون تجربه در اختیار افراد قرار می‌گیرند، می‌توانند به منابعی برای خراش، زخم و حتی جای زخم تبدیل شوند. 

۱۱. وقت خود را برای مصرف بنزوئیل پراکسید تلف نکنید

وقتی صحبت از درمان‌های جایگزین آکنه بدون نسخه می‌شود، احتمالاً خواهید دید که بسیاری از محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید هستند. مشکل این است که بنزوئیل پراکسید برای انواع آکنه‌ها مؤثر نیست. بنزوئیل پراکسید با کاهش تورم کیست‌ها و جوش‌های چرکی که نشانگر اصلی آکنه‌های التهابی هستند کار می‌کند و همچنین می‌تواند باکتری‌های زمینه‌ای در یک جوش را نیز از بین ببرد. 

بااین‌حال، جوش‌های سرسیاه، التهابی در نظر گرفته نمی‌شوند. همچنین، جوش‌های سرسیاه توسط باکتری نیز ایجاد نمی‌شوند، بنابراین محصولات دارای بنزوئیل پراکسید برای این جوش‌ها خیلی مفید نیستند. 

۱۲. مراجعه به یک متخصص حرفه‌ای برای ازبین‌بردن جوش‌ها

هر رژیم جدید آکنه‌ای، از جمله برای جوش‌های سرسیاه، ممکن است بین ۶ تا ۱۲ هفته طول بکشد. اگر بعد از گذشت این مدت همچنان شاهد جوش‌های سرسیاه جدید و قبلی بودید، احتمالاً لازم باشد که از متخصص پوست خود وقت بگیرید. 

متخصصان می‌توانند از ابزار‌های حرفه‌ای برای استخراج جوش‌های سرسیاه استفاده کنند. حتی ممکن است برای جلوگیری از بازگشت جوش‌های سرسیاه، یک سری درمان‌های درم ابریژن یا رتینوئید‌های تجویز شده را نیز به شما پیشنهاد دهند.