۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۱۱ گیاه دارویی و مکمل دارویی که به مقابله با افسردگی کمک می کنند

۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۰۰
کد خبر: 560774
۱۱ گیاه دارویی و مکمل دارویی که به مقابله با افسردگی کمک می کنند

افسردگی یک وضعیت سلامت روانی است که تنها در ایالات متحده بیش از ۱۷ میلیون بزرگ‌سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که تعداد واقعی بسیار بیشتر است، چون بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی به دلایل مختلف به دنبال درمان نیستند.

 به گزارش اقتصادآنلاین ، در زیر پنج طبقه‌بندی از اختلالات افسردگی آورده شده است که ویژگی‌هایی مانند ناراحتی، خلق‌وخوی تحریک‌پذیر، احساس پوچی و تغییرات شناختی که بر عملکرد تأثیر می‌گذارند را به اشتراک می‌گذارند. 

• اختلال افسردگی اساسی (‌MDD) 

• اختلال نظم‌جویی خلقی درهم گسیخته 

• اختلال افسردگی مداوم 

• اختلال ملال پیش از قاعدگی 

• اختلال افسردگی ناشی از یک بیماری طبی دیگر 

اختلالات افسردگی با دارو و روان‌درمانی درمان می‌شوند. علاوه بر این، تغییرات در شیوه زندگی از جمله ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و مصرف مکمل‌های خاص نیز می‌تواند به افراد در بهبود و پیشگیری از عود کمک کند. برای مثال، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین‌های خاص، مواد معدنی، گیاهان دارویی و سایر ترکیبات ممکن است فواید بیشتری در بهبود علائم افسردگی داشته باشند. 

گفته می‌شود که گیاهان دارویی و مکمل‌های غذایی توسط اداره غذا و دارو (‌FDA)‌همانند دارو‌ها تحت نظارت قرار نمی‌گیرند؛ بنابراین، همیشه نمی‌توانید مطمئن باشید که چه چیزی به دست می‌آورید و آیا ایمن است. علاوه بر این، مطالعات بیشتری برای تعیین این که کدام مکمل‌های طبیعی به‌احتمال زیاد به افسردگی کمک می‌کنند و چه عوارض جانبی ممکن است ایجاد کنند، موردنیاز است. 

قبل از این که هرگونه مکمل‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، بهتر است تحقیق کنید و با پزشک خود در مورد آن‌ها بحث کنید. در این مقاله ۱۱ مکمل که ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی مفید باشد، لیست شده است.  

گیاهان دارویی برای افسردگی - رودیولا (Rhodiola rosea)

گیاهان دارویی برای افسردگی - رودیولا (Rhodiola rosea)

رودیولا یک گیاه است که وقتی به شکل مکمل مصرف می‌شود به انواع فواید سلامتی بالقوه مرتبط است که شامل کاهش علائم افسردگی و پاسخ به استرس بهبودیافته هستند که می‌توانند به بدن شما کمک کنند تا خود را با شرایط استرس‌زا وفق دهد. 

این گیاه ممکن است اثرات ضدافسردگی از طریق توانایی آن برای افزایش ارتباط سلول‌های عصبی و کاهش فعالیت بیش از حد محور هیپوتالاموس - هیپوفیز - آدرنال (‌HPA) ‌اعمال کند. محور HPA یک سیستم پیچیده است که پاسخ استرس بدن شما را تنظیم می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که فعالیت بیش از حد محور HPA ممکن است با افسردگی عمده مرتبط باشد. 

برخی مطالعات نشان می‌دهند که اضافه‌کردن رودیولا ممکن است با تأثیر بر گیرنده انتقال‌دهنده عصبی و شبکه‌های مولکولی که ممکن است اثر مفیدی بر خلق‌وخوی داشته باشند، به افراد مبتلا به افسردگی کمک کند. برای مثال، یک مطالعه در ۵۷ نفر از افراد مبتلا به افسردگی نشان داد که درمان با ۳۴۰ میلی‌گرم عصاره رودیولا در روز به مدت ۱۲ هفته منجر به کاهش معنادار علائم افسردگی از نظر بالینی شد. 

علاوه بر این، درحالی‌که درمان رودیولا کم‌تر از داروی ضدافسردگی سرترالین مؤثر بود، عوارض جانبی بسیار کمتری ایجاد کرد. یک مطالعه دیگر نشان داد که یک مکمل متشکل از رودیولا و زعفران به طور قابل‌توجهی علائم افسردگی و اضطراب را در بزرگسالان مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط بعد از ۶ هفته کاهش داد. 

گیاهان دارویی برای افسردگی - زعفران 

زعفران یک ادویه روشن و رنگارنگ است که سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان، از جمله کاروتنوئید‌ها کروسین و کروستین است. جالب‌توجه است که زعفران به‌عنوان یک درمان طبیعی برای افسردگی نشان‌داده‌شده است. مطالعات نشان داده‌اند که آن، سطوح نوروترانسمیتر‌های تقویت‌کننده خلق‌وخوی سروتونین در مغز را افزایش می‌دهد. 

اگرچه دقیقاً مشخص نیست که این فرایند چگونه کار می‌کند، اما تصور می‌شود که زعفران از بازجذب سروتونین جلوگیری می‌کند و در نتیجه آن را در مغز بیشتر نگه می‌دارد. تجزیه‌وتحلیل پنج آزمایش تصادفی کنترل‌شده نشان داد که مکمل زعفران به طور قابل‌توجهی علائم افسردگی را در بزرگسالان مبتلا به MDD در مقایسه با درمان‌های دارونما کاهش داد. 

علاوه بر این، بررسی نشان داد که مکمل‌های زعفران به طور مشابه در کاهش علائم افسردگی به‌عنوان داروی ضدافسردگی مؤثر بودند. بااین‌حال، محققان تصدیق کردند که برای ارزیابی بهتر توانایی زعفران در کمک به درمان افسردگی به آزمایش‌های بزرگ‌تر با دوره‌های پیگیری طولانی‌تر نیاز است. 

مکمل افسردگی - اسیدهای چرب امگا ۳ 

چربی‌های امگا ۳ چربی‌های ضروری هستند به این معنی که شما باید آن‌ها را از رژیم غذایی خود به دست آورید. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مکمل‌های امگا ۳ می‌توانند به درمان افسردگی کمک کنند. یک تحلیل ۲۰۲۰ از آزمایش‌های کنترل تصادفی شامل ۶۳۸ زن نشان داد که مکمل‌های اسیدهای چرب امگا ۳ به طور قابل‌توجهی علائم افسردگی را در زنان باردار و پس از زایمان بهبود می‌بخشد. 

در این مطالعه، مکمل‌های با نسبت بالاتر اسید ایکوزاپنتانوئیک (‌EPA)‌به دوکوزاهگزانوئیک اسید (‌DHA)‌بسیار مؤثر بودند. EPA و DHA دو نوع از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که هر دو در غذا‌های دریایی وجود دارند. بررسی دیگری از ۲۶ مطالعه از جمله ۲، ۱۶۰ شرکت‌کننده نشان داد که مکمل امگا ۳ اثر مثبت کلی بر درمان علائم افسردگی دارد. به طور خاص، محققان نتیجه گرفتند که فرمولاسیون امگا ۳ که حاوی ۶۰ % یا بیشتر EPA در دوز ۱ گرم یا کم‌تر در روز بود، بیش‌ترین تأثیر را داشت. 

امگا3

درحالی‌که این یافته‌ها امیدوار‌کننده هستند، مطالعات دیگر نتایج ترکیبی را مشاهده کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که مکمل‌های امگا ۳ علائم افسردگی را در کودکان و نوجوانان مبتلا به MDD کاهش نمی‌دهند. به‌طورکلی، مکمل‌های امگا ۳ درصورتی‌که فاقد ماهی چرب باشند، به‌خوبی تحمل می‌شوند و به‌خوبی به رژیم غذایی شما اضافه می‌شوند. هم چنین آن‌ها ممکن است به درمان افسردگی در برخی از جمعیت‌ها کمک کنند. بااین‌حال، تحقیقات بیشتری موردنیاز است. 

مکمل افسردگی  - NAC (‌N - استیل سیستئین) 

NAC پیش ساز اسید‌های آمینه L- سیستئین و گلوتاتیون است. گلوتامات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن شما در نظر گرفته می‌شود و برای تنظیم التهاب و حفاظت سلول‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو بسیار مهم است. نشان‌داده‌شده است که استفاده از NAC فواید سلامتی متعددی دارد، از جمله افزایش سطح گلوتاتیون بدن. 

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به افسردگی به‌احتمال زیاد دارای سطوح بالاتری از سیتوکین‌های التهابی مانند پروتئین واکنشی C، اینترلوکین ۶ و فاکتور نکروز تومور آلفا هستند. مصرف NAC ممکن است به کاهش التهاب و کاهش علائم افسردگی کمک کند. علاوه بر این، NAC ممکن است اختلال در تنظیم نوروترانسمیتر‌ها را در افراد مبتلا به اختلالات روانی بهبود بخشد. اختلال در تنظیم انتقال‌دهنده‌های عصبی مثل دوپامین و گلوتامات ممکن است با اختلالات خلقی و اسکیزوفرنی در میان دیگر شرایط مرتبط باشد. 

در نهایت، یک بررسی در سال ۲۰۱۶ از پنج مطالعه به این نتیجه رسید که درمان با NAC به طور قابل‌توجهی علائم افسردگی و بهبود عملکرد در افراد مبتلا به افسردگی را در مقایسه با درمان با دارونما کاهش داده است. به‌علاوه، مکمل‌های NAC ایمن بودند و به‌خوبی تحمل می‌شدند. به نظر می‌رسد که دوز ۲ / ۴ گرم در روز به درمان بیماری‌های روانی مثل افسردگی کمک می‌کند. 

مکمل افسردگی  - ویتامین D 

ویتامین D یک ماده مغذی حیاتی است که نقش‌های اساسی متعددی را در بدن شما ایفا می‌کند. متأسفانه، بسیاری از افراد سطح ویتامین D کافی ندارند، از جمله افراد مبتلا به افسردگی. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به افسردگی به‌احتمال زیاد کمبود ویتامین D دارند. 

باتوجه‌به این وضعیت سطح ویتامین D پایین‌تری نسبت به جمعیت عمومی دارد و افراد با پایین‌ترین سطح، بیش‌ترین علایم افسردگی را دارند. ویتامین D ممکن است از طریق مکانیسم‌های مختلفی از جمله کاهش التهاب، تنظیم خلق‌وخو و حفاظت در برابر اختلال شناختی عصبی با افسردگی مبارزه کند. 

ویتامین D

بررسی ۲۰۱۹ چهار کارآزمایی کنترل‌شده تصادفی نشان داد که مکمل‌های ویتامین D منجر به فواید بالینی در افراد مبتلا به افسردگی اساسی می‌شوند. علاوه بر این، یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ در افراد مبتلا به افسردگی که دچار کمبود ویتامین D بودند نشان داد که دریافت یک‌بار تزریق ۳۰۰۰۰۰ واحد ویتامین D همراه با درمان معمول آن‌ها به طور قابل‌توجهی علائم افسردگی، کیفیت زندگی و شدت بیماری را بهبود می‌بخشد. 

بااین‌حال، بررسی ۲۰۲۰ از ۶۱ مطالعه به این نتیجه رسید که اگرچه سطح ویتامین D با علائم افسردگی مرتبط است و مکمل‌ها ممکن است کمک کنند، اما قبل از این که بتوان ویتامین D را به‌عنوان یک درمان جهانی برای افسردگی توصیه کرد، شواهد بیشتری موردنیاز است. 

مکمل افسردگی - ویتامین‌های B

ویتامین‌های B نقش مهمی در عملکرد عصبی و تنظیم خلق‌وخوی دارند. ویتامین‌های B شامل فولات، B۱۲ و B۶ برای تولید و تنظیم انتقال‌دهنده‌های عصبی مثل سروتونین، گاما - آمینو بوتیریک اسید و دوپامین موردنیاز هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود ویتامین B۱۲ و فولات ممکن است خطر افسردگی را افزایش دهد و مکمل شدن با این مواد مغذی ممکن است به کاهش علائم افسردگی در جمعیت‌های خاص کمک کند. 

برای مثال، مکمل فولات ممکن است علائم افسردگی مقاوم در برابر درمان را در کودکان و بزرگسالانی که یک جهش ژنتیکی دارند و بر متابولیسم فولات تأثیر می‌گذارند، کاهش دهد. نشان‌داده‌شده است که مکمل ویتامین B۱۲ باعث کاهش علائم افسردگی در افراد مبتلا به MDD می‌شود که در کنار دارو‌های ضدافسردگی استفاده می‌شود. بررسی ۲۰۲۰ نیز نشان داد که مصرف مکمل ویتامین B۱۲ ممکن است باعث تأخیر در شروع افسردگی و بهبود اثرات دارو‌های ضدافسردگی شود. همچنین مشخص شده است که ویتامین B۶ در ترکیب با مواد مغذی دیگر، از جمله تریپتوفان و نوعی از ویتامین B۳ که نیکوتینمید نامیده می‌شود، علائم افسردگی را بهبود می‌بخشد. 

مکمل افسردگی - زینک 

زینک یک ماده معدنی است که برای سلامت مغز و تنظیم مسیر‌های انتقال‌دهنده عصبی حیاتی است. هم چنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است. کمبود روی به‌شدت با افزایش خطر افسردگی و شدت علائم افسردگی مرتبط است. یک آنالیز از ۱۷ مطالعه مشاهده‌ای نشان داد که سطح روی خون در افراد افسرده حدود ۰. ۱۲ میکروگرم / میلی‌لیتر کم‌تر از افراد غیر افسرده بود. 

این مطالعه همچنین کمبود بیشتر روی را با علائم افسردگی بیشتر مرتبط دانست. به طور مشابه، مروری که شامل چهار مطالعه کنترل تصادفی بود نشان داد که وقتی شرکت‌کنندگان مکمل روی را همراه با دارو‌های ضدافسردگی مصرف می‌کردند، نشانه‌های افسردگی را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دادند. 

مکمل افسردگی - S-Adenosylmethionine (SAMe)   

SAME یک ترکیب حاوی گوگرد است که در درمان افسردگی وعده‌داده‌شده است که به طور طبیعی در بدن شما یافت می‌شود و نقش مهمی در عملکرد مغز بازی می‌کند. مروری بر هشت مطالعه انجام‌شده در سال ۲۰۲۰ نشان داد که SAME، زمانی که به‌تنهایی یا همراه با دارو‌های ضدافسردگی مورداستفاده قرار می‌گیرد، علائم افسردگی را در افراد مبتلا به MDD بهبود می‌بخشد. دوز‌های روزانه از ۲۰۰ * ۲۰۰ میلی‌گرم متغیر بود، درحالی‌که زمان تیمار از ۲ * ۱۲ هفته متغیر بود. 

مکمل افسردگی - مخمر سنت جان 

مخمر سنت جان این گیاه یکی از گیاهان دارویی است که در درمان افسردگی به کار می‌رود. یک بررسی در سال ۲۰۱۶ از ۳۵ مطالعه نشان داد که درمان با "سنت جان ورت" علائم بیماری را در افراد کاهش داده است. با افسردگی خفیف تا متوسط. 

بااین‌حال، مکمل برای درمان افسردگی شدید به اثبات نرسیده است. مانند بسیاری از گیاهان دیگر، گیاه دارویی سنت جان نیز می‌تواند با دارو‌هایی که به طور معمول مورداستفاده قرار می‌گیرند، تعامل داشته باشد. نکته مهم این است که این گیاه می‌تواند به‌شدت با برخی از دارو‌های ضدافسردگی تعامل داشته باشد و منجر به عوارض جانبی بالقوه تهدید‌کننده زندگی شود. 

مکمل افسردگی - مخمر سنت جان

مکمل افسردگی - منیزیم 

منیزیم یک ماده معدنی مهم است که ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی مفید باشد. کمبود منیزیم در میان افراد مبتلا به افسردگی رایج است و تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل آن ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد. یک مطالعه تصادفی در ۱۲۶ فرد مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط نشان داد که مصرف روزانه ۲۴۸ میلی‌گرم منیزیم به مدت ۶ هفته در مقایسه با دارونما به طور قابل‌توجهی علائم افسردگی را بهبود می‌بخشد. 

مکمل افسردگی - کراتین 

کراتین یک اسید آلی است که نقش مهمی در حفظ انرژی مغز در میان وظایف دیگر دارد. تصور می‌شود که سطوح انرژی مغز خبره در رشد افسردگی دخیل باشند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مکمل سازی با ۲ تا ۱۰ گرم کراتین در روز ممکن است علائم را در افراد مبتلا به MDD کاهش دهد. 

مکمل افسردگی - پیشگیری از خودکشی 

اگر شما یا کسی که می‌شناسید خودکشی یا خود‌آزاری را مدنظر دارد، لطفاً از او حمایت کنید: 

• برنامه پیشگیری از خودکشی را بخوانید و اطلاعات خود را در این زمینه زیاد کنید. 

• اگر احساس کردید که نیاز به اورژانس است با ۹۱۱ و یا شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید. درحالی‌که منتظر دریافت کمک هستید، با کسی بمانید و هرگونه سلاح و یا مواد که می‌توانند باعث آسیب شوند را از بدن او خارج کنید. 

چکیده مطلب: 

افسردگی یک وضعیت سلامت روانی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگرچه افسردگی به طور معمول با دارو درمان می‌شود اما برخی افراد ممکن است بخواهند روش‌های ایمن دیگری مثل اصلاحات غذایی یا مکمل‌ها را برای کاهش علائم خود امتحان کنند. 

مکمل‌های این مقاله از نظر پتانسیل کاهش علائم افسردگی مورد بررسی قرار گرفته‌اند و ممکن است برای برخی افراد مبتلا به افسردگی مناسب باشند. بااین‌حال، تحقیقات بیشتری برای نتیجه‌گیری قوی در مورد تأثیر آن‌ها بر افسردگی موردنیاز است. ضروری است که در مورد هرگونه مکمل با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما ایمن است و با نیاز‌های شما هماهنگ است.