۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۱۰ فایده‌ ای که آواز برای سلامتی به ارمغان می‌ آورد

۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۲۰
کد خبر: 560736
۱۰ فایده‌ ای که آواز برای سلامتی به ارمغان می‌ آورد

مردم عاشق آواز خواندن هستند. این که آیا آن‌ها می‌توانند لحنی را تحمل کنند یا نکنند، به نظر می‌رسد که مردم درک می‌کنند که در افزایش صدای خود در آهنگ، یک چیز مثبت یعنی چیزی سالم وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در حقیقت، شواهد علمی مستدلی وجود دارد که ثابت می‌کند آواز خواندن در واقع برای بدن و ذهن شما مفید است. در این مقاله نگاهی دقیق خواهیم داشت به این که چگونه آواز می‌تواند برای سلامت جسمی و روانی مفید باشد و چگونه می‌توان از آن به‌عنوان نوعی درمان استفاده کرد. 

مزایای آواز خواندن چیست؟ 

دهه‌ها تحقیق نشان داده است که آواز خواندن به‌صورت جداگانه و گروهی در بسیاری از سطوح برای هر فردی مفید است. در اینجا، طبق نظر علم، ۱۰ مزیت اصلی همخوانی کردن با آهنگ ذکر شده است. 

۱. آواز خواندن به کاهش استرس کمک می‌کند

به نظر می‌رسد که آواز خواندن کاهش‌دهنده استرس است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ میزان کورتیزول، هورمون استرس را در بزاق شرکت‌کننده قبل و بعد از آواز اندازه‌گیری کرد. محققان در آن مطالعه دریافتند که بعد از آواز خواندن، مقدار کورتیزول موجود در بزاق شرکت‌کنندگان کمتر است و این نشان می‌دهد که افراد بعد از همخوانی کردن با آهنگ احساس آرامش بیشتری می‌کنند. 

محققان همچنین دریافتند که آواز خواندن چه به‌صورت گروهی و چه به‌صورت تکی به‌تنهایی میزان استرس را کاهش می‌دهد. هرچند یک اشکال کوچک وجود دارد: کورتیزول فقط در صورتی کاهش می‌یابد که در مکانی آواز بخوانید که آن مکان برایتان مضطرب کننده نباشد. 

یک مطالعه مشابه در سال ۲۰۱۵ نشان داد پس از اجرای آواز، سطح کورتیزول بزاقی فرد را آزمایش کرد و دریافت که در این سناریو سطح کورتیزول افزایش‌یافته است. 

۲. آواز خواندن پاسخ ایمنی بدن را تحریک می‌کند

برخی شواهد نشان می‌دهند که آواز ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و به شما در مقابله با بیماری‌ها کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ اثرات آواز خواندن را با تأثیرات گوش‌دادن ساده به موسیقی مقایسه کرد. 

صدای-خوانندگی

در دو جلسه جداگانه، افراد مورد تحقیق، یا آواز می‌خوانند یا به موسیقی گوش می‌دادند. کسانی که آواز می‌خوانند سطح بالاتری از ایمونوگلوبولین A، آنتی‌بادی ایمنی را ترشح کردند تا به جلوگیری از عفونت کمک کند. کسانی که به موسیقی فقط گوش می‌دادند (بدون آواز خواندن) هورمون‌های استرس در بدن آن‌ها کاهش پیدا کردند اما سیستم ایمنی بدن تحریک نمی‌شد. 

۳. آواز خواندن آستانه درد را افزایش می‌دهد

وقتی در یک گروه آواز می‌خوانید، چه یک گروه کر بزرگ و چه گروه کوچک‌تر، آواز جمعی باعث می‌شود بدن شما اندورفین آزاد کند. این هورمون می‌تواند به تقویت احساسات مثبت کمک کند و حتی درک شما از درد را تغییر دهد. 

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که آواز خواندن، درام زدن و رقصیدن در یک گروه باعث ترشح هورمون‌هایی می‌شود که تحمل درد شما را از طریق روش‌هایی که فقط گوش‌دادن به موسیقی نیست افزایش می‌دهد. محققان متذکر می‌شوند که به نظر می‌رسد احساس ارتباط اجتماعی و نه فقط موسیقی، دلیل افزایش تحمل درد باشد. 

۴- آواز خواندن ممکن است خروپف را بهبود بخشد

آواز خواندن منظم، حتی وقتی آواز نمی‌خوانید هم ممکن است نحوه تنفس شما را تغییر دهد. محققان در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۸ با همسران اعضای گروه کر، همراه با همسران افرادی که آواز نمی‌خوانند، مصاحبه کردند. 

محققان دریافتند که به طور قابل‌توجهی تعداد کمی از اعضای گروه کر، خرخر می‌کنند. همین امر باعث شد آن‌ها آواز خواندن منظم را به‌عنوان درمانی بالقوه برای خروپف توصیه کنند. همچنین مطالعات نشان داده است که افرادی که ساز‌های بادی می‌نوازند نیز کمتر از جمعیت عمومی خرخر می‌کنند. این یافته‌ها برخی از متخصصان را بر آن داشته است که آواز و نواختن ساز‌های بادی برای افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) مفید بدانند. 

خروپف

۵. آواز خواندن عملکرد ریه را بهبود می‌بخشد

ازآنجاکه آواز شامل تنفس عمیق و استفاده کنترل شده از عضلات در سیستم تنفسی است، ممکن است برای برخی از شرایط ریه و تنفس مفید باشد. مطالعات نشان داده است که تکنیک‌های تنفسی با آواز ممکن است مزایایی را برای افرادی که دارای شرایط زیر هستند فراهم کند: 

• اختلال انسداد مزمن ریوی (COPD)

• آسم

• فیبروز سیستیک

• سرطان

• اسکلروز چندگانه

درحالی‌که آواز خواندن شما هیچ یک از این شرایط را درمان یا رفع نمی‌کند، اما ممکن است از تقویت قدرت در عضلات تنفسی خود بهره‌مند شوید. تحقیقات نشان می‌دهند که آواز خواندن میزان اکسیژن خون را نیز افزایش می‌دهد. علاوه بر مزایای ریوی، خوانندگان همچنین بهبود روحیه و احساس ارتباط اجتماعی بیشتری را نیز تجربه می‌کنند. 

۶. آواز خواندن احساس تعلق و ارتباطات جمعی را گسترش می‌دهد

هنگامی که با دیگران آواز می‌خوانید، احتمالاً همان نوع رفاقت و پیوندی را که بازیکنان تیم‌های ورزشی تجربه می‌کنند، احساس می‌کنید. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ با مشارکت ۱۱۲۵۸ دانش‌آموز، محققان دریافتند که کودکان در یک برنامه آواز و درگیری موسیقی احساس قوی اجتماعی و همبستگی را ایجاد می‌کنند. 

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ روی ۳۷۵ شرکت‌کننده بزرگسال انجام شد، محققان دریافتند افرادی که در یک گروه با هم آواز می‌خوانند، نسبت به افرادی که به‌صورت انفرادی آواز می‌خوانند، احساس رفاه و ارتباط معنادارتری دارند. یکی از مواد شیمیایی عصبی که در افراد احساس پیوند با یکدیگر را به وجود می‌آورد، اکسی‌توسین است که به آن هورمون عشق نیز می‌گویند. 

آوازخوانی خودجوش و بداهه باعث می‌شود که بدن شما این هورمون را به‌خوبی آزاد کند که ممکن است به شما احساس پیوند و ارتباط‌گیری بیشتری بدهد. 

۷. آواز خواندن افزایش حافظه را در افراد مبتلا به زوال عقل تقویت می‌کند

افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل به‌تدریج حافظه خود را از دست می‌دهند. مطالعات نشان داده است که افراد با این شرایط متن آهنگ را راحت‌تر از کلمات دیگر به‌خاطر می‌آورند. در یک مطالعه بر روی آواز خواندن توسط بنیاد آلزایمر، شرکت‌کنندگان گفتند "خوب است که بتوان چیزی را به‌خاطر آورد". 

بااین‌حال، خوانندگان دریافتند که آن‌ها چیزی بیش از شعر را به‌خاطر می‌آورند. برای برخی، خواندن آهنگ‌های آشنا به طور ناگهانی خاطرات زندگی را که فراموش کرده بودند نیز به یادشان آورد. محققان دریافتند که آواز خواندن ترانه‌هایی که در سنین پایین‌تر آموخته‌اند باعث بازگشت خودبه‌خود جزئیات زندگینامه برای بسیاری از افراد شده است. 

۸. آواز خواندن به رفع غم و اندوه کمک می‌کند

آواز خواندن در یک گروه فقط به شما در درد جسمی کمک نمی‌کند بلکه ممکن است به بهبود درد عاطفی که پس ازدست‌دادن شخصی که دوست دارید احساس کنید، کمک کند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ بین افراد مبتلا به غم و اندوه انجام شد، محققان دریافتند که برای کسانی که در یک گروه کر آواز می‌خوانند، علائم افسردگی باگذشت زمان بدتر نمی‌شود و احساس خوب بودن آن‌ها ثابت می‌ماند. 

در واقع، خوانندگان گروه کر در طی مطالعه ۱۲ هفته‌ای و بعد از آن، احساس بهبودی تدریجی در عزت‌نفس خود را داشتند. بااین‌حال کسانی که در گروه کنترل بودند و در مداخله آواز شرکت نکردند، این مزیت را گزارش نکردند. محققان نتیجه گرفتند که آواز گروهی ممکن است گزینه خوبی برای افرادی باشد که در زمان غم و اندوه به حمایت بیشتری نیاز دارند. 

۹. آواز خواندن روحیه و سلامت روان را بهبود می‌بخشد

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ در انگلستان انجام شد، ۲۰ نفر را در برنامه آواز معروف به پروژه The Sing Your Heart Out ارزیابی کرد. شرکت‌کنندگان شامل افرادی با شرایط بهداشت روانی و همچنین عموم مردم بودند. محققان دریافتند که شرکت‌کنندگان در نتیجه این کارگاه‌های آوازخوانی، بهبود در سلامت روان، خلق‌وخو، احساس رفاه و احساس تعلق خود را گزارش داده‌اند. 

تاثیر موسیقی

۱۰. آواز خواندن به بهبود توانایی‌های گفتاری کمک می‌کند

دهه‌های پیش دانشمندان تحقیق در مورد اثرات آواز خواندن را در میان افرادی که به دلیل بیماری عصبی مشکل در گفتار داشتند را شروع کردند. تا به امروز، محققان دریافته‌اند که آواز خواندن توانایی گفتاری را در افراد مبتلا به بیماری‌های زیر بهبود می‌بخشد: 

• اوتیسم

• بیماری پارکینسون

• آفازی به دنبال سکته مغزی

• لکنت زبان

آواز خواندن هم‌زمان مناطق مختلفی از مغز را تحریک می‌کند. این کار ممکن است افراد دارای نقص در بخشی از مغز را قادر به برقراری ارتباط با استفاده از مناطق دیگر مغز خود کند. آواز خواندن همچنین می‌تواند صدا‌ها را در هر کلمه طولانی کند که ممکن است تلفظ آن‌ها را آسان ترکند. آواز خواندن همچنین به‌کاربردن صدای دستی را آسان‌تر می‌کند، روشی که می‌تواند به افراد در حفظ ریتم گفتاری که چالش‌برانگیز است کمک کند.