۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۱۰ علامتی که نشان می‌ دهند بیماری کلیوی دارید

۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰
کد خبر: 560731
۱۰ علامتی که نشان می‌ دهند بیماری کلیوی دارید

بیش از ۳۷ میلیون بزرگسال ایالت متحده با بیماری کلیوی زندگی می‌کنند و اکثر آن‌ها این را نمی‌دانند. تعدادی از علائم فیزیکی بیماری کلیوی وجود دارد، اما گاهی اوقات افراد آن‌ها را به شرایط دیگری نسبت می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ همچنین، کسانی که بیماری کلیوی دارند تمایل ندارند تا مراحل پایانی، هنگامی که کلیه‌ها از کار می‌افتند یا مقدار زیادی پروتئین در ادرارشان وجود دارد، علائم را باور کنند و بپذیرند. این یکی از دلایلی است که تنها ۱۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه می‌دانند که به آن مبتلا هستند. دکتر جوزف واسالوتی، مدیر ارشد پزشکی در بنیاد ملی کلیه می‌گوید: 

درحالی‌که تنها راهی که می‌توان با اطمینان از بیماری کلیوی مطمئن بود، آزمایش است، اما من ۱۰ نشانه احتمالی ابتلا به بیماری کلیوی را بیان می‌کنم. اگر به دلیل فشارخون بالا، دیابت، سابقه خانوادگی نارسایی کلیوی یا اگر بالای ۶۰ سال سن دارید، در معرض بیماری کلیوی هستید، لازم است که سالانه از نظر بیماری کلیوی آزمایش شوید بنابراین باید حتماً هرگونه علائمی را که تجربه می‌کنید به پزشک خود ذکر کنید. 

علائم بیماری کلیوی

۱-خستگی بیش از حد: در این زمان شما احتمالاً انرژی کمتری دارید یا در تمرکز کردن مشکل دارید. کاهش شدید عملکرد کلیه می‌تواند منجر به تجمع سموم و ناخالصی‌ها در خون شود. این می‌تواند باعث احساس خستگی، ضعف و کاهش تمرکز شود. یکی دیگر از عوارض بیماری کلیوی کم‌خونی است که می‌تواند باعث ضعف و خستگی شود. 

۲-مشکل در خوابیدن: وقتی کلیه‌ها به‌درستی فیلتر نشوند، سموم به‌جای خروج از بدن از طریق ادرار در خون باقی می‌مانند که همین امر می‌تواند خوابیدن را دشوار کند. همچنین بین چاقی و بیماری مزمن کلیه هم ارتباط وجود دارد و آپنه خواب در مقایسه با جمعیت عمومی در افرادی که بیماری مزمن کلیوی دارند شایع‌تر است. 

افسردگی

۳-پوست خشک و خارش‌دار: کلیه‌های سالم بسیاری از کار‌های مهم را انجام می‌دهند. آن‌ها مواد زائد و مایعات اضافی را از بدن شما خارج می‌کنند، به ساخت گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کنند، به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کنند و برای حفظ مقدار مناسب مواد معدنی در خون شما تلاش می‌کنند.

 خشکی و خارش پوست می‌تواند نشانه بیماری معدنی و استخوانی باشد که اغلب با بیماری پیشرفته کلیه همراه است، و این زمانی است که کلیه‌ها دیگر قادر به حفظ تعادل مناسب مواد معدنی و مواد مغذی در خون شما نیستند. 

۴- احساس تکرر ادرار: اگر احساس می‌کنید به‌دفعات بیشتر ادرار می‌کنید، به‌ویژه در شب، این می‌تواند نشانه بیماری کلیوی باشد. هنگامی که فیلتر‌های کلیه آسیب می‌بینند، می‌تواند باعث افزایش میل به ادرار شوند. گاهی اوقات نیز این علائم می‌توانند نشانه عفونت ادراری یا بزرگ شدن پروستات در مردان باشند. 

۵- مشاهده خون در ادرار: کلیه‌های سالم معمولاً هنگام فیلترکردن ضایعات از خون برای ایجاد ادرار، سلول‌های خونی را در بدن نگه می‌دارند، اما وقتی فیلتر‌های کلیه آسیب‌دیده باشند، این سلول‌های خونی می‌توانند شروع به "نشت" به داخل ادرار کنند. این نشانه خون در ادرار علاوه بر علامت بیماری کلیوی، می‌تواند نشان‌دهنده تومور، سنگ کلیه یا عفونت نیز باشد. 

۶-کف کردن ادرار: وجود حباب بیش از حد در ادرار (به‌ویژه کسانی که نیاز به چندین بار شستشو خود قبل از رفتن دارند) نشان‌دهنده پروتئین در ادرار است. این فوم ممکن است شبیه کفی باشد که هنگام هم زدن تخم‌مرغ مشاهده می‌کنید، زیرا پروتئین معمولی موجود در ادرار، آلبومین، همان پروتئینی است که در تخم‌مرغ وجود دارد. 

۷-داشتن پف مداوم در اطراف چشم‌ها: پروتئین موجود در ادرار نشانه اولیه آسیب‌دیدن فیلتر‌های کلیه است که باعث می‌شود پروتئین به ادرار نشت کند. این پف اطراف چشم می‌تواند به این دلیل باشد که کلیه‌های شما به‌جای اینکه پروتئین را در بدن نگه دارند، مقدار زیادی از آن را در ادرار نشت می‌کنند. 

۸-تورم در پا‌ها و مچ پا‌ها: کاهش عملکرد کلیه می‌تواند منجر به احتباس سدیم شود که باعث تورم در پا‌ها و مچ پا‌ها می‌شود. تورم در اندام تحتانی همچنین می‌تواند نشانه بیماری قلبی، بیماری کبدی و مشکلات مزمن ورید پا نیز باشد. 

ورم پا

۹- ضعف در اشتها: این ضعف به طور معمول یک علامت بسیار کلی است، اما تجمع سموم ناشی از کاهش عملکرد کلیه می‌تواند یکی از دلایل آن باشد. 

۱۰- اسپاسم و گرفتگی ماهیچه‌ها: عدم تعادل الکترولیت می‌تواند ناشی از اختلال در عملکرد کلیه باشد. به‌عنوان‌مثال، سطوح پایین کلسیم و فسفر کنترل نشده ممکن است در گرفتگی عضلانی مؤثر باشند.