۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۱۰ درمان خانگی و طبیعی برای درد دندان

۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۲۰
کد خبر: 560706
۱۰ درمان خانگی و طبیعی برای درد دندان

اگر دندان‌درد دارید، مهم است که بفهمید ریشه درد از کجا ناشی می‌شود. از آنجا، شما می‌توانید تعیین کنید که چگونه درد، تورم و یا دیگر علائم را به بهترین شکل تسکین دهید. یک برنامه شستشوی منظم آب‌نمک و کمپرس سرد به طور معمول می‌تواند تحریک جزئی را برطرف کند، اما اگر مشکل وخیم‌تر باشد، نیاز به مداخله دندانپزشک دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، اگر علائم شما بیش از یک یا دو روز طول کشید به دندان‌پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند راهنمایی‌هایی در مورد چگونگی تسکین علائم و جلوگیری از درد آن در آینده ارائه دهد. همچنین باید پیش از استفاده از هر یک از درمان‌های زیر در صورت بارداری، شیردهی و یا داشتن هرگونه شرایط پزشکی که ممکن است تحت تأثیر ترکیبات گیاهی قرار گیرد، با دندان‌پزشک خود صحبت کنید.

۱. شستشو با آب‌نمک:

برای بسیاری از افراد، شستشو با آب‌نمک اولین روش درمانی برای تسکین فوری دندان درد است که به ذهن خطور می‌کند. آب‌نمک یک ماده ضدعفونی‌کننده طبیعی است و می‌تواند باعث شل شدن ذرات و بقایای مواد غذایی شود که ممکن است در بین دندان‌های شما گیرکرده باشد. درمان درد دندان با آب‌نمک نیز می‌تواند به کاهش التهاب و التیام هرگونه زخم دهانی کمک کند.  برای استفاده از این روش، ۱/۲ قاشق‌چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و از آن به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

آب نمک

۲. شستشو با پراکسید هیدروژن:

شستشو با پراکسید هیدروژن نیز می‌تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند. علاوه بر ازبین‌بردن باکتری‌ها، پراکسید هیدروژن می‌تواند پلاک را کاهش دهد و خونریزی لثه را بهبود بخشد. دقت کنید که پراکسید هیدروژن را به‌درستی رقیق کنید. برای انجام این کار، پراکسید هیدروژن را با آب مخلوط کنید و از آن به‌عنوان یک دهان‌شویه استفاده کنید. دقت کنید که آن را قورت ندهید. 

۳. کمپرس سرد: 

برای تسکین هر دردی می‌توان از کمپرس سرد استفاده کرد، به‌خصوص اگر دندان‌درد باشد. وقتی از کمپرس سرد استفاده می‌کنید، باعث می‌شود که رگ‌های خونی در منطقه منقبض شوند. این عمل شدت درد را کم می‌کند. هم چنین سرما می‌تواند هرگونه تورم و التهاب را کاهش دهد.  

برای استفاده از این روش، یک کیسه یخ پیچیده شده با حوله را به مدت ۲۰ دقیقه در محل آسیب‌دیده نگه دارید. هرچند ساعت یک‌بار می‌توانید این کار را تکرار کنید.

۴. چای کیسه‌ای نعناع:

از کیسه‌های چای نعناع می‌توان برای بی‌حس کردن درد و تسکین لثه‌های حساس استفاده کرد. برای این کار، اجازه دهید یک کیسه چای استفاده شده خنک شود و سپس آن را در ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید. کیسه باید کمی گرم باشد.  همچنین می‌توانید رویکرد‌ها را عوض کرده و از این روش برای خنک‌کردن منطقه و نه گرم کردن آن استفاده کنید. برای انجام این کار، یک کیسه چای استفاده شده را به مدت چند دقیقه در فریزر قرار دهید تا خنک شود و سپس آن را بر روی دندان خود بمالید.

۵. سیر:

هزاران سال است که سیر به دلیل خواص دارویی‌اش شناخته شده است و مورداستفاده قرار می‌گیرد. سیر نه‌تنها می‌تواند باکتری‌های مضر که باعث پلاک دندانی می‌شوند را از بین ببرد بلکه می‌تواند به‌عنوان مسکن درد نیز عمل کند. برای استفاده از آن، یک سیر را له کنید تا خمیر شود و آن را به منطقه آسیب‌دیده بمالید. می‌توانید کمی نمک هم به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید یک حبه سیر تازه را به‌آرامی بجوید. 

۶. عصاره وانیل:

عصاره وانیل حاوی الکل است که می‌تواند به بی‌حس کردن درد کمک کند. خواص آنتی‌اکسیدانی این ماده هم چنین آن را به یک شفادهنده مؤثر تبدیل می‌کند. برای استفاده از آن، مقدار کمی از عصاره وانیل را بر روی انگشت خود و یا یک پنبه بریزید. آن را به طور مستقیم چند بار در روزبه منطقه آسیب‌دیده بمالید. 

۷. میخک:

در طول تاریخ از میخک برای درمان دندان‌درد استفاده می‌شده است چون روغن آن می‌تواند درد را به طور مؤثر بی‌حس کند و التهاب را کاهش دهد. روغن میخک اوژنول است که یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است. برای استفاده از این روش، مقدار کمی از روغن میخک را بر روی پنبه بریزید و آن را در ناحیه آسیب‌دیده اعمال کنید. می‌توانید روغن میخک را با چند قطره روغن حامل مثل روغن زیتون و یا آب رقیق کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.  همچنین می‌توانید یک قطره روغن میخک را به یک لیوان کوچک آب اضافه کرده و یک دهان‌شویه درست کنید.

روغن میخک

۸. برگ گواوا:

برگ گوآوا خواص ضدالتهابی دارد که می‌تواند به التیام زخم کمک کند. این برگ همچنین دارای فعالیت ضدمیکروبی است که می‌تواند به برنامه مراقبت‌های دهانی شما کمک کند. برای استفاده از آن، برگ‌های تازه گواوا را بجویید و یا برگ‌های خرد شده گواوا را به آب جوش اضافه کنید تا یک دهان‌شویه درست شود.

۹. علف گندم:

علف گندم دارای خواص درمانی بی‌شماری است و در صورت مصرف داخلی می‌تواند بدن شما را از داخل بهبود بخشد. علف گندم می‌تواند التهابات دهانی را تسکین دهد و از عفونت جلوگیری کند.  میزان بالای کلروفیل آن نیز می‌تواند با باکتری‌ها مقابله کند. برای استفاده از این روش، به‌راحتی از آب علف گندم به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

۱۰. آویشن:

آویشن دارای خواص ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی است که می‌تواند به درمان دندان‌درد کمک کند. برای استفاده از آن، چند قطره از روغن آویشن و چند قطره آب را بر روی پنبه بمالید. بعد از رقیق شدن روغن با آب، آن را در منطقه آسیب‌دیده اعمال کنید. همچنین می‌توانید یک قطره روغن را به یک لیوان کوچک آب اضافه کرده و یک دهان‌شویه درست کنید.

مراجعه به دندانپزشک:

اگر دندان‌درد شما شدید است، باید دندان‌پزشک خود را ببینید تا بتوانید آن را به‌درستی درمان کنید. بسیاری از دندان‌درد‌ها نیاز به مراقبت پزشکی دارند. یک مسکن ایبوپروفن می‌تواند تا زمان مراجعه به دندانپزشک درد را آرام کند. همچنین اگر علائم زیر را تجربه کردید باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

دندانپزشک

• تب

• مشکل در تنفس یا قورت دادن

• دردی که بیش از یک یا دو روز طول می‌کشد

• ورم

• احساس درد هنگام جویدن

• قرمز شدن غیرطبیعی لثه‌ها

• ایجاد توده‌های چرک‌دار