۰ نفر

محققان تاکید می کنند؛

راه های حفظ سلامت مغز وابسته به روده هاست

۱۸ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۴۲
کد خبر: 560689
راه های حفظ سلامت مغز وابسته به روده هاست

به گفته محققان، در اعماق روده ها، سیستم عصبی روده ای، بخشی از سیستم عصبی خودمختار که مستقل از سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند، پنهان شده و خواسته ها و رفتارهای انسان را هدایت می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محققان روده‌ها را مغز دوم بدن می‌نامند.

«دیه گو بورکز»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه دوک در دورهام کارولینای شمالی، می‌گوید: «روده ها، درست مانند پوست یا بینی، دارای نوعی سلول است که محرک‌ها را تشخیص می‌دهد و پالس های الکتریکی را تخلیه می‌کند. روده و مغز عملکردهای یکدیگر را تعدیل می‌کنند.»

بورکز و تیم تحقیقش، در پژوهش‌های شأن در دهه گذشته به این نتیجه رسیدند که روده دارای حسگرهایی است که به سرعت پیام‌هایی را به مغز می‌فرستد تا به او کمک کند تصمیم بگیرد چه غذاهایی بخورد، چقدر خوب بخوابد و حتی احساس درد کند.

محققان در حال بررسی ارتباط دستگاه گوارش و مغز برای پتانسیل آن در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها هستند.

به گفته بورکز: «مغز مانند مدیرعامل است. دستورات کلی را برای کارگران در روده ارسال می‌کند. با این حال، کارگران اطلاعات زیادی در مورد نحوه تصمیم گیری دارند و اطلاعاتی را در مورد آنچه در محیط کار آنها می‌گذرد به مغز ارسال می‌کنند. آنها این اطلاعات را از حسگرهای داخل روده جمع آوری کرده و از طریق اعصاب واگ و نخاع به مغز منتقل می‌کنند.»

حال محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا هدف قرار دادن روده می‌تواند بر آنچه در مغز اتفاق می‌افتد تأثیر بگذارد.

بورکز معتقد است: «با شناخت گیرنده‌ها و سلول‌ها و مسیرها، می‌توان پی برد که چگونه می‌توان درمان‌هایی را توسعه داد تا هوس و میل مداوم به قندها که در نهایت منجر به اختلالات متابولیکی می‌شود، کاهش یابد.»

به همین ترتیب، درمان‌های مرتبط با روده برای سلامت روان بهتر در مراحل اولیه است. روده ۹۵ درصد سروتونین بدن را تولید می‌کند که به دلیل نقش آن به عنوان یک تثبیت کننده خلق و خو شناخته می‌شود. محققان در حال بررسی پتانسیل درمان افسردگی و اضطراب با هدف قرار دادن مولکول‌های سروتونین با ترکیبات غیرقابل جذب در روده هستند.

محققان توصیه می‌کنند کاهش وزن و مصرف زیاد فیبر به حفظ سلامت روده‌ها کمک می‌کند.

از سوی دیگر، رفتارهای سبک زندگی مانند فعالیت بدنی منظم، سیگار نکشیدن و حفظ فشار خون، سطح قند خون و کلسترول در محدوده سالم نیز به سلامت مغز کمک می‌کند.