۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۹ روغن ضروری برای مو

۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۰۰
کد خبر: 560562
۹ روغن ضروری برای مو

روغن اسطوخودوس می‌تواند موجب افزایش رشد مو شود. یک آزمایش حیوانی، با فرض اینکه روغن اسطوخودوس دارای خواص افزایش نرخ رشد سلول‌ها و کاهش استرس است، انجام شد و به این نتیجه رسید که روغن اسطوخودوس باعث افزایش رشد موی موش‌ها شده است.

روغن اسطوخودوس

به گزارش اقتصادآنلاین، روغن اسطوخودوس همچنین دارای خاصیت ضدمیکروبی و ضدباکتریایی است که می‌تواند موجب بهبود سلامت پوست سر شود. شما می‌توانید چند قطره روغن اسطوخودوس را با ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید و روی سرتان بمالید. بگذارید این محلول حداقل ۱۰ دقیقه روی سرتان بماند، سپس با شامپو سرتان را بشویید. می‌توانید این کار را هفته‌ای چند بار انجام دهید. 

روغن اسطوخودوس

روغن نعناع

روغن نعناع می‌تواند با ایجاد حس سرما و سوزن‌سوزن شدن در پوست، به رشد مو در مرحلة آناژن (مرحله رشد) کمک کند. یک آزمایش حیوانی روی موش‌ها نشان داده است که روغن نعنا می‌تواند تعداد فولیکول‌ها، عمق فولیکول‌ها و رشد کلی مو را افزایش دهد. 

۲ قطره روغن نعناع را با روغن دلخواهتان مخلوط کنید. آن را روی پوست سرخود ماساژ دهید و بگذارید ۵ دقیقه بماند، سپس با شامپو سرتان را بشویید. 

روغن رزماری

اگر می‌خواهید ضخامت و رشد مویتان را افزایش دهید، روغن رزماری به دلیل توانایی در بهبود تولید سلولی، یک انتخاب عالی برای شما است. تحقیقات نشان دادند که، روغن رزماری می‌تواند با کمترین عارضه، رشد مو را افزایش دهد. 

چند قطره روغن رزماری را با روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید و آن را روی پوست سرخود بمالید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند، سپس با شامپو سرتان را بشویید. این کار را هفته‌ای دو بار انجام دهید تا به نتیجه برسید. 

روغن چوب سدر

برخی معتقدند که روغن چوب سدر با ایجاد تعادل در غدد تولید‌کننده چربی در پوست سر، ریزش مو را کاهش می‌دهد. این روغن همچنین دارای خاصیت ضد قارچ و ضدباکتریایی است که می‌تواند به درمان شوره سر کمک کند. 

روغن چوب سدر

شما می‌توانید روغن چوب سدر را با روغن اسطوخودوس یا رزماری مخلوط کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند، سپس سرتان را با شامپو بشویید. پیداکردن روغن چوب سدر نسبت به باقی روغن‌ها سخت‌تر است. می‌توانید از فروشگاه‌هایی که محصولات ارگانیک می‌فروشند آن را خریداری کنید. 

روغن برگ لیمو

شوره سر یکی از بیماری‌های شایع در سراسر جهان است. داشتن پوست سری سالم و بدون شوره خواستة هرکسی است. یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نشان داده است که استفاده مداوم از روغن برگ لیمو در یک هفته، توانسته شوره سر را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. 

برای اینکه از روغن برگ لیمو زودتر نتیجه بگیرید، آن را در برنامة روزانة خود قرار دهید. می‌توانید این روغن را به شامپوی خود اضافه کنید و هر روز با آن سرتان را ماساژ دهید. 

روغن آویشن

روغن آویشن با تحریک پوست سر و جلوگیری از ریزش مو می‌تواند به رشد مو‌ها کمک کند. روغن آویشن نیز مانند روغن چوب سدر، می‌تواند در درمان آلوپسی مفید باشد. روغن آویشن نسبت به سایر روغن‌های گیاهی، قوی‌تر است. کافی است ۲ قطره از این روغن را با ۲ قاشق غذاخوری روغن مورد علاقة خود مخلوط کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند، سپس سرتان را بشویید. 

روغن مریم‌گلی

روغن مریم‌گلی حاوی لینال استات است که با ترکیب روغن اسطوخودوس می‌تواند در افزایش رشد مو کمک کند. این روغن علاوه بر افزایش رشد مو، موجب استحکام بیشتر مو شده و از شکسته شدن آن جلوگیری می‌کند. 

۳ قطره روغن مریم‌گلی را با نرم‌کننده موی خود یا با ۱ قاشق غذاخوری روغن گیاهی دیگر مخلوط کنید. در صورت استفاده روزانه از آن، پس از ۲ دقیقه سرتان را بشویید. اگر هفته‌ای یک یا دو بار از آن استفاده می‌کنید، آن را به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید روی سرتان بماند. 

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص پاک‌کنندگی قوی، ضد باکتری و ضدمیکروبی است. در صورت استفادة موضعی، می‌تواند فولیکول‌های مو را تحریک کند و رشد مو را افزایش دهد. روغن درخت چای دارای غلظت‌های متفاوتی است. 

برخی از روغن‌های آن بسیار غلیظ هستند و سایر آن‌ها در کرم یا روغن‌های دیگر مخلوط می‌شوند. یک تحقیق در سال ۲۰۱۳ نشان داده است که مخلوط روغن درخت چای و ماینوکسیدیل می‌تواند موجب بهبود روند رشد مو گردد. البته که برای اثبات خواص روغن درخت چای به تحقیقات بیشتری نیاز است. تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نشان داده که روغن درخت چای معمولاً در محصولات درمانی ضد شوره استفاده می‌شود. 

می‌توانید ۱۰ قطره روغن درخت چای را با شامپو یا نرم‌کننده خود مخلوط کرده و روزانه از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید ۳ قطره از این روغن را با ۲ قاشق غذاخوری روغن مغذی دیگری مخلوط کرده و بگذارید ۱۵ دقیقه روی سرتان بماند. 

روغن یلانگ یلانگ

استفاده از این روغن برای افرادی که مو‌های چرب دارند توصیه نمی‌شود ولی برای مو‌های خشک فوق‌العاده است زیرا می‌تواند تولید سبوم را تحریک کند. کمبود سبوم باعث خشکی و شکنندگی مو‌ها می‌شود. یلانگ یلانگ با تحریک سبوم، مو‌ها را تقویت کرده و شکنندگی مو را کاهش می‌دهد. 

روغن یلانگ یلانگ

۵ قطره روغن یلانگ یلانگ را با ۲ قاشق غذاخوری روغن دلخواه مخلوط کنید. آن را روی پوست سرخود ماساژ دهید و سرخود را با یک حوله گرم بپیچید. بگذارید ۳۰ دقیق روی سرتان بماند سپس آن را بشویید. از یلانگ یلانگ در تهیة شامپو و نرم‌کننده نیز استفاده می‌شود. 

عصاره‌ها، جایگزینی برای روغن‌ها

عصاره گیاه دم اسب

روغن گیاهی دم اسبی که یک عصاره است نه یک روغن، حاوی مقدار قابل‌توجهی سیلیس است که می‌تواند سرعت رشد مو و استحکام آن را در کنار کاهش شوره سر بهبود بخشد. تاکنون هیچ تحقیقی اثر روغن دم اسب را به‌صورت موضعی بررسی نکرده است، ولی مقاله‌ای در سال ۲۰۱۵ بیان کرده است که قرص‌هایی که حاوی گیاه دم اسبی بوده است، به افزایش رشد مو و استحکام آن کمک کرده است. 

برخی معتقدند که استفادة موضعی از این روغن می‌تواند عملکردی مشابه با قرص‌های آن داشته باشد و با افزایش گردش خون در آن نقاط باعث بهبود روند رشد می‌گردد. برای تهیة عصارة این گیاه می‌توانید به عطاری‌ها مراجعه کنید و یا به‌صورت آنلاین خریداری کنید. برای استفاده از آن می‌تواند آن را به شامپوی خود اضافه کنید و سرتان را ماساژ دهید. 

عوارض احتمالی

بیشترین عارضة ممکن از استفادة این روغن‌ها، تحریک پوست و یا حساسیت‌های پوستی است. احتمال به‌وجودآمدن این عارضه در صورت استفادة مستقیم از آن‌ها بیشتر است؛ بنابراین پیش از مصرف حتماً آن‌ها را با روغنی دیگر رقیق کنید. واکنش‌های آلرژیک در افرادی که پوست حساس دارند شایع‌تر است. علائم تحریک پوستی عبارتند از: 

• درماتیت تماسی پوست

• سوزش یا سوزن‌سوزن شدن پوست

• قرمزی در ناحیة استفاده شده

علائم واکنش‌های آلرژیک عبارتند از: 

• درماتیت شدید

• تاول‌های پوستی

• مشکلات تنفسی

• تورم زبان یا تنگی گلو

بهتر است تنها بزرگسالان از روغن‌های ذکر شده استفاده کنند. اگر می‌خواهید از آن برای کودکتان استفاده کنید، حتماً پیش از مصرف با پزشک اطفال مشورت کنید تا مطمئن شوید عوارضی برای کودکتان ندارد. قبل از مصرف حتماً چند قطره از آن را روی مچ یا آرنجتان تست کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید. 

چکیده

روغن‌های ذکر شده می‌توانند به شما کمک کنند تا با هزینه و خطر کم، سلامت مو‌هایتان را بهبود ببخشید. استفادة مداوم از این روغن‌ها می‌تواند اثرات مثبتی در رشد، استحکام و درخشندگی مو‌هایتان داشته باشد.