۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۸ مزیت آب‌ هویج

۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۲۰
کد خبر: 560539
۸ مزیت آب‌ هویج

۸ مزیت آب‌ هویج به این شرح است

سرشار از مواد مغذی 

به گزارش اقتصادآنلاین ، آب‌هویج میزان کالری خیلی کمی دارد اما این در حالی است که سرشار از مواد مغذی است و یک پیمانه از آن حاوی: 

• کالری ۹۶

• پروتئین ۲ گرم

• چربی کمتر از یک گرم

• کربوهیدرات ۲۲ گرم

• قند ۹ گرم

• فیبر ۲ گرم

• ویتامین A ۲۵۵% از ارزش روزانه

• ویتامین C ۲۳%

• ویتامین‌K ۳۱%

• پتاسیم ۱۵%

هویج

آب‌هویج همچنین ساختار کاروتونئید مانند لوتئین و ززانتین را فراهم می‌کند که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان در بدن شما هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها با مولکول‌های ناپایدار که به آن‌ها رادیکال آزاد می‌گویند مبارزه می‌کند. کاروتونئید اصلی موجود در آب‌هویج بتاکاروتن است که مسئول رنگ نارنجی هویج است و بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. 

باعث بهبود سلامت چشم می‌شود

آب‌هویج حاوی میزان زیادی مادة مغذی است که برای سلامت چشم مفید است. خصوصاً ۱ پیمانه از آب‌هویج حدود ۲۵۰% از ارزش غذایی روزانه از ویتامین A را تأمین می‌کند بیشتر هم به‌صورت پرو ویتامین A مانند بتاکاروتن. ویتامین A برای سلامت چشم ضروری است. 

مطالعات زیادی این‌گونه بیان می‌کنند که دریافت میزان مناسبی از میوه‌ها و سبزیجات که حاوی ویتامین A هستند باعث کاهش خطر ابتلا به کوری یا بیماری‌های چشمی مربوط به سن می‌شود. به‌علاوه آب‌هویج منبعی عالی از لوتئین و زازاتین است دو نوع دیگر از کاروتونئید هستند که از چشم در برابر نور محافظت می‌کند. 

هویج

رژیم غذایی با میزان بالای دریافت لوتئین و زازانتین می‌تواند خطر ابتلا به برخی از بیماری‌های چشمی مانند ای ام دی را کم کند. یک بررسی بر روی ۶ مطالعه مشخص کرد میزان بالای دریافت این ترکیبات می‌تواند خطر ابتلا به ای ام دی را تا ۲۶درصد کاهش دهد این میزان در مقایسه با افرادی است که میزان دریافتی کمتری دارند. 

می‌تواند باعث بهبود سیستم ایمنی شود

آب‌هویج می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی شما شود. هر دوی ویتامین آ و سی موجود در آب‌هویج مانند آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند و از سلول‌های ایمنی در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. به‌علاوه این آبمیوه منبعی عالی از ویتامین B۶ است و حدود یک پیمانه از آن بیش از ۳۰% از ارزش روزانه را فراهم می‌کند. 

نه‌تنها ویتامین‌B۶ برای سیستم ایمنی ضروری است بلکه کمبود آن باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می‌شود. درحقیقت یک مطالعه به این نتیجه رسیده است که دریافت میزان ناکافی از ویتامین‌B۶ باعث جلوگیری از رشد یکسری از سلول‌های ایمنی به نام لنفوسیت می‌شود. مثل بقیه موارد مطالعات بر روی انسان‌ها بیشتر نیاز است. 

خاصیت ضد سرطانی دارد

مطالعات آزمایشگاهی مشخص کرده است که آب‌هویج دارای ترکیباتی است که از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. مخصوصاً پلی‌استیلن بتاکاروتن و لوتئین که در آب‌هویج وجود دارد باعث مبارزه با سرطان خون در انسان می‌شود. 

یک مطالعة آزمایشگاهی به این نتیجه رسید که استفاده از آب‌هویج تا حدود ۷۲ ساعت باعث مردن سلول‌های سرطانی و متوقف کردن چرخة سرطان می‌شود. یک مطالعة دیگر آزمایشگاهی اعلام کرده است که پلی‌استیلن مجود در این آبمیوه خاصیت ضد سرطانی دارد. درحالی‌که نتایجی حاصل شده است اما مطالعات انسانی کمی در دسترس است. 

یک مطالعه ۲ هفته‌ای بر روی ۲۲ زن سالم که روزانه۱.۵ پیمانه آب‌هویج خوردند نشان داد که تأثیر چندانی بر روی سلول‌های سرطانی کولون نداشته است. اما می‌توان گفت که این تحقیقات محدود هستند و نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است. درکل باید گفت که برای اثبات این سخنان به مدارک و تحقیقات بیشتر نیاز است. آب‌هویج نباید جز مواردی برای درمان سرطان قرار گیرد. 

بر روی تنظیم میزان قند خون اثر می‌گذارد

خوردن یک فنجان کوچک از آب‌هویج می‌تواند باعث کاهش میزان قند خون شود. به‌خصوص مطالعه بر روی هر دو نوع دیابت نشان داد که خوردن آب‌هویج باعث کاهش قند خون می‌شود و موارد مرتبط با آن را بهبود می‌بخشد. زیرا این آبمیوه حاوی ترکیبات زیست فعال است که برای باکتری‌های مفید روده مناسب است و در تعامل مستقیم با قند خون است. 

یک مطالعة دیگر بر روی جوندگان مشخص کرد که آنتوسیامین موجود در آب‌هویج بنفش باعث بهبود کنترل قند خون در آن‌ها شد. بله این‌ها موارد خیلی خاصی از آب‌هویج هستند. می‌توان گفت که آب‌هویج معمولی نیز تأثیر یکسان دارد. 

بنابراین آب‌هویج شاخص گلیسمی پایینی دارد مقیاسی که طبق آن مشخص می‌شود که غذا‌های خاص چه میزان قند خون را بالا می‌برند. 

استفاده از غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که باعث بهبود قند خون می‌شوند مخصوصاً برای افراد دیابتی تجویز می‌شود؛ بنابراین آب‌هویج می‌تواند جایگزین مناسبی برای نوشیدنی‌هایی باشد که شاخص گلیسمی بالای دارند. اما باید در مصرف آن دقت کنیم زیرا مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث افت قند خون شود. 

باعث بهبود سلامت پوست می‌شود

مواد مغذی که در آب‌هویج وجود دارد می‌تواند برای سلامت پوست مفید باشد. حدود ۲۵۰ میلی‌لیتر از این آبمیوه حدود ۲۰ درصد از ارزش روزانه ویتامین سی را تأمین می‌کند و همچنین مواد مغذی محلول در آب برای کلاژن سازی ضروری هستند. 

این ماده یکی از فراوان‌ترین پروتئین‌های فیبری در بدن هستند که خاصیت ارتجاعی و مقاومت را به پوست شما می‌دهند. به‌علاوه ویتامین سی مانند آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. 

درضمن بتاکاروتن موجود در آب‌هویج می‌تواند به‌سلامت پوست شما کمک کند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که رژیم غذایی غنی از کاروتونئید می‌تواند از پوست در برابر اشعة UV محافظت کند. 

باعث بهبود سلامت شما می‌شود

آب‌هویج باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. اول اینکه آب‌هویج منبعی غنی از پتاسیم است ماده‌ای معدنی که نقش خیلی مهمی در تنظیم میزان قند خون دارد. رژیم غذایی که غنی از پتاسیم باشد باعث می‌شود که از بروز فشارخون بالا جلوگیری کند و همچنین از بروز حملة قلبی نیز جلوگیری می‌کند.

 آنتی‌اکسیدانی که در این ترکیبات وجود دارد برای سلامت قلب شما بسیار مفید هستند. یک مطالعة سه‌ماهه بر روی ۱۷ بزرگسال با کلسترول و گلیسیرید بالا دو فنجان آب‌هویج روزانه به آنان خوراندن و مشاهده کردند که این ماده باعث افزایش میزان آنتی‌اکسیدان خون می‌شود و از خاصیت اکسیداسیون جلوگیری می‌کند و این موارد منجر به کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود. اما هنوز هم تحقیقات بیشتری نیاز است. 

خواص-آب-هویج

حفاظت از کبد

کاروتونئید موجود در آب‌هویج به‌سلامت کبد خیلی کمک می‌کند. بسیاری از تحقیقات نشان می‌دهند که خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان کاروتونئید باعث جلوگیری از بروز بیماری کبد چرب بدون نوشیدن الکل می‌شود. کبد چرب بدون نوشیدن الکل در اثر تجمع چربی در کبد ایجاد می‌شود و معمولاً به دلیل رژیم غذایی بد اضافه‌وزن و چاقی ایجاد می‌شود. این موارد می‌توانند باعث آسیب کبدی می‌شود. 

مطالعه‌ای ۸ هفته‌ای که برروی موش‌ها انجام شد نشان داد که آب‌هویج موارد خطرناک در رابطه کبد چرب بدون نوشیدن الکل را کاهش می‌دهد. این نتیجه حاصل شد که آب‌هویج باعث کاهش میزان چربی کبد نمی‌شود اما باعث کاهش التهاب موارد موجود می‌شود. اگرچه که هنوز هم تحقیقات انسانی بیشتری نیاز است. 

آب‌هویج

درحالی‌که آب‌هویج برای اکثر مردم مفید است اما برخی از نکات را باید در ذهن داشته باشید. برخی از آب‌هویج‌ها به‌صورت کاملاً طبیعی آماده می‌شوند. زنان باردار، افراد پیر و کودکان باید نسبت به مصرف این ماده دقت کنند. 

به‌علاوه خوردن میزان زیادی آب‌هویج به کاروتونمیا می‌انجامد این شرایطی است که در آن پوست فرد کم‌کم به زرد یا نارنجی تبدیل می‌شود. این نکته مضر نیست اما می‌تواند هشداردهنده باشد. در آخر آب‌هویج میزان فیبر کمتری نسبت به هویج دارد و شامل قند طبیعی است.