۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۷ فاید غذایی و سلامتی بامیه

۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۴۰
کد خبر: 560420
۷ فاید غذایی و سلامتی بامیه

بامیه یک گیاه گل‌دار است که به‌خاطر غلاف‌های خوراکی دانه‌هایش مشهور است. این گیاه در آب‌وهوای گرم و استوایی مانند آب‌وهوای آفریقا و آسیای جنوبی کشت می‌شود. گاهی اوقات بامیه "انگشت خانم" نامیده می‌شود، در دورنگ وجود دارد - قرمز و سبز.

گزارش اقتصادآنلاین،طعم هر دو نوع یکسان است و نوع قرمز هنگام پخت سبز می‌شود. از نظر بیولوژیکی به‌عنوان میوه طبقه‌بندی می‌شود و عموماً مانند سبزیجات در آشپزی استفاده می‌شود. بااین‌حال، آن می‌تواند بافت نرمی داشته باشد که برخی افراد آن را ناخوشایند می‌دانند. بامیه اگرچه یکی از رایج‌ترین غذا‌ها نیست، اما سرشار از مواد مغذی است. در ادامه ۷ مورد از فواید تغذیه و سلامتی بامیه را بررسی می کنیم.

۱. غنی از مواد مغذی بامیه دارای خواص مغذی چشمگیری است. 

یک فنجان (‌۱۰۰ گرم) بامیه خام شامل: 

- کالری: ۳۳ 

- کربوهیدرات: ۷

- گرم پروتئین: ۲ 

- گرم چربی: ۰ 

- گرم فیبر: ۳ گرم 

- منیزیم: ۱۴٪ ارزش روزانه (DV)

- فولات: ۱۵٪ از DV

- ویتامین A: ۱۴٪ DV

- ویتامین C: ۲۶٪ از DV

بامیه یک منبع عالی از ویتامین‌های C و K۱ است. ویتامین C یک ماده مغذی محلول در آب است که به عملکرد ایمنی کلی شما کمک می‌کند، درحالی‌که ویتامین K۱ یک ویتامین محلول در چربی است که به‌خاطر نقش آن در لخته شدن خون شناخته شده است. 

علاوه بر این، بامیه کالری و کربوهیدرات کمی دارد و شامل مقداری پروتئین و فیبر است. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات فاقد پروتئین هستند که باعث می‌شود بامیه تا حدودی منحصربه‌فرد شود. خوردن پروتئین کافی با فواید مدیریت وزن، کنترل قند خون، ساختار استخوان و توده عضلانی مرتبط است. 

۲. حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مفید است

بامیه آنتی‌اکسیدان‌های زیادی را جمع می‌کند که برای سلامتی شما مفید هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی در غذا هستند که آسیب ناشی از مولکول‌های مضر به نام رادیکال‌های آزاد را دفع می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های اصلی در بامیه، پلی فنول‌ها هستند که شامل فلاونوئیدها و ایزوکرستین و همچنین ویتامین‌های A و C هستند. 

بامیه

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن رژیم غذایی سرشار از پلی فنول‌ها ممکن است سلامت قلب را با کاهش خطر لخته شدن خون و آسیب اکسیداتیو بهبود بخشد. پلی فنول‌ها ممکن است به دلیل توانایی منحصربه‌فرد آن‌ها برای ورود به مغز و محافظت در برابر التهاب، به‌سلامت مغز نیز کمک کنند. این مکانیزم‌های دفاعی می‌توانند به محافظت از مغز شما در برابر نشانه‌های پیری کمک کنند و شناخت، یادگیری و حافظه را بهبود بخشند. 

۳. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهید 

سطح بالای کلسترول با خطر بیشتر بیماری‌های قلبی همراه است. آن شامل یک ماده ضخیم ژل‌مانند به نام موسیلاژ است که می‌تواند در طول هضم به کلسترول متصل شود و باعث شود که آن با مدفوع دفع شود به‌جای این که در بدن شما جذب شود. یک مطالعه ۸ هفته‌ای موش‌ها را به طور تصادفی به سه گروه تقسیم کرد و به آن‌ها یک رژیم غذایی پرچرب حاوی ۱ % یا ۲ % پودر بامیه یا رژیم غذایی پرچرب بدون پودر بامیه داد. 

موش‌های رژیم بامیه، کلسترول بیشتری را در مدفوع خود حذف کردند و سطح کلسترول خون کلی کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند. یکی دیگر از فواید قلبی بامیه محتوای پلی فنول آن است. یک مطالعه ۴ ساله بر روی ۱، ۱۰۰ نفر نشان داد که کسانی که رژیم غذایی غنی از پلی فنل‌ها را مصرف می‌کنند، نشانگر‌های التهابی کمتری در ارتباط با بیماری قلبی دارند. 

۴. ممکن است خواص ضد سرطانی داشته باشد 

بامیه شامل نوعی پروتئین به نام لکتین است که ممکن است مانع رشد سلول‌های سرطانی انسان شود. یک مطالعه بر روی لوله‌آزمایش در سلول‌های سرطان سینه نشان داد که لکتین در بامیه ممکن است تا ۶۳ % از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند. یک مطالعه دیگر بر روی لوله‌آزمایش در سلول‌های متاستاتیک ملانومای موش کشف کرد که عصاره بامیه باعث مرگ سلول‌های سرطانی شده است. 

به‌خاطر داشته باشید که این مطالعات در لوله‌های تست با اجزای متمرکز و استخراج‌شده بامیه انجام شده‌اند. قبل از اینکه بتوان نتیجه‌گیری کرد، تحقیقات انسانی بیشتری موردنیاز است. 

۵. ممکن است قند خون را کاهش دهید 

حفظ سطح قند خون سالم برای سلامت کلی شما بسیار مهم است. به طور مداوم قند خون بالا می‌تواند منجر به‌پیش دیابت و دیابت نوع ۲ شود.  محققان پیشنهاد کردند که بامیه جذب قند در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد که منجر به پاسخ قند خون پایدارتر می‌شود. گفته می‌شود که اکرا ممکن است در مصرف متفورمین که یک داروی رایج برای دیابت است، اختلال ایجاد کند؛ بنابراین، خوردن بامیه برای کسانی که این دارو را مصرف می‌کنند توصیه نمی‌شود. 

۶. مفید برای زنان باردار 

فولیت (‌ویتامین B۹) یک ماده مغذی مهم برای زنان باردار است. آن به کاهش خطر نقص لوله عصبی کمک می‌کند که بر مغز و ستون فقرات جنین درحال‌رشد تأثیر می‌گذارد. توصیه می‌شود که همه زنان در سن باروری روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولات مصرف کنند. 

بامیه و بارداری

یک بررسی که شامل ۱۲۰۰۰ زن بزرگ‌سال سالم بود نشان داد که به طور متوسط تنها ۲۴۵ گرم فولات در روز مصرف می‌شود. مطالعه دیگری که پس از ۶۰۰۰ زن غیر باردار بیش از ۵ سال انجام شد، کشف کرد که ۲۳ % شرکت‌کنندگان غلظت ناکافی فولات در خون خود داشتند. اکرا منبع خوبی از اسیدفولیک است و یک فنجان (‌۱۰۰ گرم) آن ۱۵ درصد از نیاز‌های روزانه یک زن را تأمین می‌کند. 

۷. اضافه‌کردن به رژیم غذایی آسان است 

اگرچه بامیه ممکن است در آشپزخانه شما یک‌قلم نباشد، اما پختن آن بسیار آسان است. هنگام خرید بامیه، به دنبال غلاف‌های سبز نرم و نازک بدون خال‌های قهوه‌ای و یا انتهای خشک بگردید. آن‌ها را تا چهار روز قبل از آشپزی در یخچال نگه دارید. 

معمولاً، اکرا در سوپ‌ها و فولاد‌هایی مانند گومبو استفاده می‌شود. حاوی موسیلاژ است، یک ماده ضخیم که وقتی گرم شود، گرم می‌شود. برای اجتناب از بامیه لجن، از این تکنیک‌های پخت‌وپز ساده پیروی کنید: 

بامیه-خورشتی

- بامیه را در حرارت زیاد بپزید. 

- از شلوغ کردن و ترکیب دیگر چیز‌ها به تابه یا ماهی تابه خودداری کنید، زیرا این امر باعث کاهش گرما و باعث لاغری می‌شود. 

- ترشی بامیه ممکن است عامل لعاب را کاهش دهد. 

- پختن آن در یک سس گوجه‌فرنگی اسیدی مانند باعث کاهش لک می‌شود. 

- بامیه را به‌سادگی برش داده و در اجاق خود تفت دهید. 

- آن را کباب کنید تا کمی ذغالی شود. 

چکیده مطلب: 

بامیه یک غذای مغذی با فواید سلامتی فراوان است و غنی از منیزیم، فولات، فیبر، آنتی‌اکسیدان و ویتامین C، K و A است. بامیه ممکن است برای سلامتی زنان باردار، مانند سلامت قلب و کنترل قند خون بسیار مفید باشد. حتی ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد. پختن و آشپزی آن بسیار ساده است. می‌توانید آن را به لیست مواد غذایی خود اضافه کنید تا یک جز جدید با اثرات سلامتی قدرتمند را امتحان کنید.