۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۶ نکته " آب خوردن کافی" برای داشتن کلیه‌ هایی سالم

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۰۰
کد خبر: 560193
۶ نکته " آب خوردن کافی" برای داشتن کلیه‌ هایی سالم

با رعایت نکات مربوط به نوشیدن صحیح آب، می‌توانید کلیه‌های خود را سالم نگه دارید. این بدان معناست که شما باید روزانه مقدار مناسبی آب بنوشید. یک تصور اشتباه رایج این است که همه باید هشت لیوان آب در روز بنوشند، اما ازآنجاکه افراد با یکدیگر متفاوت هستند، نیاز روزانه آب نیز در افراد مختلف، متفاوت است.

به گزارش اقتصادآنلاین،  میزان آب موردنیاز شما بر اساس تفاوت سن، آب‌وهوا، شدت ورزش و همچنین شرایط بارداری، شیردهی و بیماری، متفاوت است.

حدود ۶۰-۷۰ از وزن بدن شما را آب تشکیل می‌دهد و هر قسمت از بدن شما برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. آب به کلیه‌ها کمک می‌کند تا مواد زائد را به شکل ادرار از خون شما خارج کنند. آب همچنین به باز نگه‌داشتن رگ‌های خونی نیز کمک می‌کند تا خون آزادانه به کلیه‌های شما برسد و مواد مغذی ضروری را به آن‌ها برساند. اما اگر بدن شما دچار کم‌آبی شود، کارکردن برای این سیستم دشوارتر است.

13916524_188

کم‌آبی خفیف بدن می‌تواند شما را خسته کند و عملکرد‌های طبیعی بدن را هم مختل کند. کم‌آبی شدید می‌تواند منجر به آسیب کلیه‌ای شود، بنابراین نوشیدن کافی آب هنگام کار یا ورزش‌های بسیار سخت و به‌ویژه در هوای گرم و مرطوب بسیار مهم است.

در اینجا ۶ نکته برای اطمینان از نوشیدن آب کافی و حفظ سلامت کلیه‌ها آورده شده است:

نوشیدن هشت لیوان آب عالی است، اما اجباری نیست. هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد که همه به ۸ لیوان آب در روز احتیاج دارند. این فقط یک توصیه کلی است که بر اساس این واقعیت است که ما به طور مداوم آب بدن خود را از دست می‌دهیم و برای زنده ماندن و برای رشد به مقدار کافی آب نیاز داریم. یک مؤسسه پزشکی تخمین زده است که مردان تقریباً به ۱۳ فنجان (۳ لیتر) مایع روزانه و زنان به تقریباً ۹ فنجان (۲.۲ لیتر) مایعات روزانه نیاز دارند.

اگر نارسایی کلیوی دارید (به‌عنوان‌مثال در مرحله نهایی بیماری کلیوی هستید) میزان نیاز و نوشیدن آب کمتر است. وقتی کلیه‌ها از کار می‌افتند، مردم به‌اندازه کافی آب دفع نمی‌کنند. برای کسانی که تحت درمان دیالیز قرار می‌گیرند، در واقع خوردن آب باید بسیار محدود شود.

امکان نوشیدن آب زیاد وجود دارد. اگرچه در افراد عادی چنین اتفاقی نمی‌افتد، اما ورزشکاران استقامتی مانند ورزشکاران ماراتن ممکن است مقدار زیادی آب بنوشند و در نتیجه سطح سدیم را در خون خود رقیق کرده و منجر به بیماری خطرناکی به نام هیپوناترمی شوند.

ادرار شما می‌تواند اطلاعات زیادی را در اختیارتان قرار دهد. برای افراد معمولی، "آب کافی" به معنی نوشیدن آب کافی یا سایر مایعات سالم مانند آب بدون افزودنی یا شیر کم‌چرب برای رفع تشنگی و نگه‌داشتن ادرار به رنگ زرد یا بی‌رنگ است. هنگامی که ادرار شما زرد تیره است، این نشان می‌دهد که بدن شما دچار کم‌آبی شده است. شما باید روزانه حدود ۱.۵ لیتر (حدود ۶ فنجان) ادرار کنید.

نوشیدن آب به جلوگیری از سنگ کلیه و عفونت‌های ادراری کمک می‌کند. سنگ کلیه و عفونت‌های مجاری ادراری (UTIs) دو بیماری رایج پزشکی هستند که می‌توانند به کلیه‌ها صدمه بزنند و بنابراین نوشیدن آب کافی برای این دو بیماری ضروری است.

13916524_188

هنگامی که آب کافی برای جلوگیری از چسبیدن کریستال‌های سنگ‌ساز به هم وجود نداشته باشد، سنگ کلیه به‌آسانی تشکیل می‌شود. آب به حل آنتی‌بیوتیک‌های مورداستفاده برای درمان عفونت ادراری کمک می‌کند و آن‌ها را مؤثرتر می‌کند. نوشیدن آب کافی نیز به تولید ادرار بیشتر کمک می‌کند که به دفع باکتری‌های عامل عفونت کمک می‌کند.

مراقب قرص‌ها و روش‌های مصرف آن‌ها باشید. نوشیدن آب اضافی با دارو‌های خاص یا قبل و بعد از عمل با رنگ کنتراست ممکن است از آسیب کلیه جلوگیری کند. برچسب دارو‌ها را بخوانید و قبل از انجام اقدامات پزشکی مربوط به رنگ‌های روی بسته، از پزشک خود سؤال بپرسید. همیشه ابتدا با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید، به‌خصوص اگر محدودیتی در نوشیدن مایعات دارید.

به یاد داشته باشید، وقتی "آب کافی" باشد، داشتن کلیه سالم، جایزه آن است!