۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۵ کاربرد روغن کنجد برای مو

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
کد خبر: 560087
۵ کاربرد روغن کنجد برای مو

آیا می‌دانستید روغن کنجد را می‌توان در صابون، شامپو، مرطوب‌کننده‌های پوست، مواد آرایشی و دارو‌ها یافت؟ بسیاری از افراد از روغن کنجد به طور مستقیم بر روی مو و پوست سرخود استفاده می‌کنند. در اینجا ما به خواص و فواید روغن کنجد و نحوة استفادة آن برای مو می‌پردازیم.

کم پشتی و ریزش مو

به گزارش اقتصادآنلاین، روغن کنجد سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ است. شما باید حتماً این دو روغن را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید چون برای بدن ضروری هستند. یک تحقیق معتبر در سال ۲۰۱۷ بیان کرده است که کمبود اسید‌های چرب می‌تواند موجب ریزش مو گردد. همچنین تحقیقات دیگر نشان می‌دهند که مصرف اسید‌های چرب می‌تواند رشد مو را بهبود بخشد. 

فواید مصرف کنجد

کنجد از جمله دانه‌های مقوی است که مصرف آن فواید زیادی مانند بهبود رشد مو دارد. علت برخی از ریزش مو‌ها و کم پشتی مو تغذیه نامناسب است زیرا در صورت نرسیدن مواد مغذی کافی به ساختار مو، ریشة مو‌ها ضعیف شده و ممکن است موجب ریزش، نازک شدن و یا کاهش رشد مو گردد. مصرف مواد مغذی می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند. انواع مواد مغذی موجود در دانه کنجد عبارتند از: 

• ویتامین B-۱

• کلسیم

• مس

• فسفر

• آهن

• منیزیم

• منگنز

• فلز روی

روغن کنجد

مو‌های خشک

روغن کنجد خاصیت نرم‌کنندگی دارد، به این معنی که می‌تواند به نرم شدن پوست کمک کرده و تار‌های مو را نرم‌تر و خوش حالت تر کند. اسید‌های چرب موجود در روغن کنجد علاوه بر اینکه از راه تغذیه به بهبود عملکرد بدن کمک می‌کند در صورت استفادة موضعی می‌تواند به رفع خشکی مو و پوست سر کمک کند. روغن کنجد حاوی همان اسید‌های چرب سالمی است که به شامپو، کرم‌های پوستی و آرایش اضافه می‌کنند. این اسید‌ها شامل موارد زیر است: 

• اسید پالمیتیک

• اسید لینولئیک

• اسید لینولنیک

• اسید اولئیک

• اسید استریک

سلامتی پوست سر

اسید‌های چرب موجود در روغن کنجد به نفوذ آن در پوست کمک می‌کند. التهاب و تحریک پوست سر و اطراف ریشه مو می‌تواند باعث ریزش یا نازک شدن مو‌ها شود. اسید‌های چرب به تسکین و بهبود پوست و ریشه کمک می‌کند. 

روغن کنجد ممکن است موجب بهبود قسمت‌های کوچک طاسی یا نواحی کم پشت موی سر شود. روغن کنجد همچنین می‌تواند به جذب سایر مواد مغذی توسط پوست کمک کند. یک تحقیق در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که روغن کنجد به انتقال و جذب اکسیژن توسط پوست کمک می‌کند که این عمل می‌تواند به تسریع بهبود بریدگی و خراش‌های پوستی کمک کند. 

شوره سر

دانه کنجد و روغن کنجد دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ هستند. این خاصیت ممکن است به جلوگیری یا کاهش عفونت‌های پوستی معمول در پوست سر کمک کند. استفاده از روغن کنجد روی پوست سر و مو‌ها ممکن است به کاهش شوره سر که معمولاً توسط قارچ یا باکتری ایجاد می‌شود، کمک کند. 

روغن کنجد همچنین دارای خاصیت رطوبت‌رسانی و بستن منافذ پوست است، بنابراین اگر آن را روی پوست سر تمیز بزنید، می‌تواند به مرطوب ماندن پوست، جلوگیری و درمان خشکی پوست، پوسته‌پوسته شدن و خارش پوست کمک کند. 

مو‌های ضخیم‌تر و براق‌تر

روغن کنجد به تقویت مو و جلوگیری از خورد شدن و موخورة مو کمک می‌کند. همچنین با بستن منافذ پوست به‌نوعی پوست سر را مهروموم می‌کند و موجب استحکام بیشتر مو‌ها می‌شود. یکی دیگر از خواص روغن کنجد، کمک به کاهش میزان جذب آب توسط تار‌های مو در هنگام حمام است، تجمع آب زیاد در تار‌های مو موجب تورم تار‌ها شده که این امر موجب شکنندگی و آسیب رساندن به مو‌ها می‌شود. روغن کنجد می‌تواند مو‌های شما را بلندتر، محکم‌تر و براق‌تر نشان دهد. 

روغن کنجد

چند مدل ماسک مو با روغن کنجد

شما می‌توانید قبل از حمام از ماسک روغن کنجد برای مو‌هایتان استفاده کنید، این کار بدون آنکه رایحة بدی داشته باشد موجب رطوبت‌رسانی به مو و پوست سرتان می‌شود. 

دستور یک ماسک مو فوق‌العاده با روغن کنجد 

۱) مقدار کمی روغن کنجد را در یک کاسه بریزید (حدود ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری). 

۲) روغن را خیلی کم در ماکروویو گرم کنید (برای حدود ۱۰ تا ۱۵ ثانیه). 

۳) با کمک انگشتانتان روغن را به‌آرامی روی پوست سرخود ماساژ دهید (از خط رویش مو شروع کنید و تا پشت پوست سر ادامه دهید). 

۴) مو‌های خود را به روغن باقی‌مانده آغشته کنید (مخصوصاً انتهای مو‌هایی که ممکن است خشک‌تر باشند). 

۵) مو‌هایتان را با حوله یا کلاه حمام بپوشانید. 

۶) بگذارید ماسک روغن کنجد حداقل ۱ ساعت روی مو‌هایتان بماند. 

۷) مو‌های خود را به طور معمول با شامپو و نرم‌کننده بشویید. 

روغن کنجد را به ماسک مو‌های معمول خود اضافه کنید: 

• می‌توانید چند قطره روغن کنجد به ماسک موی ماست یا مایونز اضافه کنید. 

• می‌توانید چند قطره روغن کنجد به ماسک موی تخم‌مرغ اضافه کنید. 

• می‌توانید چند قطره روغن کنجد به سایر روغن‌های مغذی مانند روغن زیتون، روغن آووکادو یا روغن آرگان اضافه کنید. 

نحوه خرید

شما می‌توانید روغن کنجد ارگانیک را از عطاری‌ها، فروشگاه‌های لوازم‌آرایش و یا آنلاین شاپ‌ها خریداری کنید. روغن کنجد برشته شده طعم و بوی متفاوتی دارد. ممکن است روغن دانه کنجد خام و برشته شده خواص متفاوتی داشته باشند. 

انواع دانه کنجد

دانه کنجد دو نوع اصلی دارد: سیاه‌وسفید. از هر دوی آن‌ها می‌توان روغن گرفت. طبق تحقیقی در سال ۲۰۱۰، دانه‌های کنجد سفید از پروتئین، چربی و رطوبت بیشتری نسبت به دانه‌های سیاه برخوردار هستند. بااین‌حال در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ بیان شده است، کنجد سیاه خاصیت آنتی‌اکسیدانی بیشتری نسبت به کنجد سفید دارد. 

چگونه محصولات موی حاوی روغن کنجد را پیدا کنیم: 

برخی از محصولات مو حاوی روغن کنجد هستند. روغن کنجد ممکن است با نام‌های دیگری در شامپو‌ها، نرم‌کننده‌ها و محصولات درمانی وجود داشته باشد. شما می‌توانید بر روی لیبل‌ها به دنبال سدیم اندیسوم، روغن دانه کنجد هیدروژنه، سدیم کنجد، و روغن کنجد غیر قابل تصفیه باشید. 

عوارض

مانند هر نوع روغنی، روغن کنجد نیز می‌تواند موجب بستن منافذ پوست شود که این موضوع می‌تواند پوست سرتان را تحریک کند. بسته شدن منافذ پوست همچنین می‌تواند موجب ریزش فولیکول‌های مو شود. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، نگذارید روغن کنجد زمان زیادی روی مو‌هایتان بماند و پس از مصرف مو‌هایتان را بشویید. 

پس از مصرف روغن کنجد باید مو و سرتان را به‌خوبی با شامپو و آب گرم بشویید، پوست سرتان را به‌آرامی زیر دوش ماساژ دهید و مطمئن شوید روغن از سرتان کاملاً پاک شده است. برای استفاده راحت‌تر از روغن کنجد می‌توانید آن را گرم کنید، فقط مطمئن شوید که زیاد گرم نشده باشد. 

برای اطمینان، قبل از استفاده یک قطره از روغن را روی مچتان بریزید اگر گرمایش برای دستتان مناسب بود می‌توانید آن را به سرتان بزنید، در غیر این صورت ممکن است روغن داغ پوست سرتان را بسوزاند. 

چکیده

روغن کنجد که روغن دانه کنجد و روغن جینجلی نیز نامیده می‌شود از فشردن دانة کنجد به دست می‌آید. کنجد گیاهی است که در مناطق گرمسیر می‌روید و ۵۰ درصد دانة آن از روغن تشکیل شده است. روغن کنجد حاوی مواد مغذی زیادی برای بدن و مو است؛ بنابراین افزودن روغن کنجد یا دانه آن به وعده‌های غذایی می‌تواند برای سلامتی مو مفید باشد. 

استفاده از این روغن روی مو‌ها و پوست سر شما ممکن است به رشد، استحکام و درخشندگی مو‌ها کمک کند. بیماری‌های مو مانند ریزش مو ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آیند. برخی از بیماری‌های عمومی یا ژنتیکی می‌توانند موجب طاسی، ریزش موی سکه‌ای و شکنندگی مو شوند. 

همچنین از دلایل ریزش مو می‌توان به تغییرات هورمونی و استفاده از برخی دارو‌ها اشاره کرد. در صورت بروز ریزش مو بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است به درمان پزشکی نیاز داشته باشید.