۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

ذات‌ الریه چیست و دلایل ابتلا به ذات‌ الریه

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۴۰
کد خبر: 560035
ذات‌ الریه چیست و دلایل ابتلا به ذات‌ الریه

ذات‌الریه یک عفونت شایع ریه است که به‌وسیله باکتری، ویروس یا قارچ ایجاد می‌شود. این بیماری اغلب از طریق سرفه، عطسه، لمس یا حتی تنفس نیز منتقل می‌شود و کسانی که علائم را نشان نمی‌دهند نیز می‌توانند بیماری را شیوع دهند.

ذات‌الریه چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین، یک عفونت ریوی است که این عفونت باعث می‌شود کیسه‌های هوایی ریه‌ها (آلوئول‌ها) ملتهب شده و با مایع یا چرک پر شود. این می‌تواند توسط اکسیژنی که تنفس می‌کنید وارد جریان خون شما بشود. علائم ذات‌الریه می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و شامل سرفه، تب، لرز و مشکل تنفس است.

عوامل زیادی بر شدت ذات‌الریه در افراد مختلف مانند نوع میکروبی که باعث عفونت ریه می‌شود، سن فرد و سلامت کلی او تأثیر می‌گذارد. افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند نوزادان و کودکان خردسال، بزرگسالان ۶۵ سال به بالا و افرادی که مشکلات بهداشتی دیگری دارند هستند.

ذات‌الریه عامل اصلی بستری شدن در کودکان و بزرگسالان است. اکثر موارد مبتلا به این بیماری را می‌توان با موفقیت درمان کرد، اگرچه بهبود کامل هفته‌ها طول می‌کشد. این بیماری در افراد بالای ۶۵ سال خطرناک‌تر است.

74568

چه چیزی باعث ابتلا به ذات‌الریه می‌شود؟

این بیماری می‌تواند توسط طیف گسترده‌ای از باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها در هوایی که تنفس می‌کنیم ایجاد شود. شناسایی علت ذات‌الریه می‌تواند گامی مهم در جهت درمان باشد.

عوامل خطر در ذات‌الریه چیست؟

هرکسی ممکن است به ذات‌الریه مبتلا شود، اما عوامل زیادی می‌توانند احتمال بیمار شدن را افزایش دهند. یکی از مهم‌ترین عوامل سن شما است. افراد ۶۵ سال به بالا در معرض خطر بیشتری هستند زیرا سیستم دفاعی بدن آن‌ها کمتر قادر به مبارزه با عفونت است.

نوزادان و کودکان دوساله یا کوچک‌تر نیز در معرض خطر بیشتری هستند زیرا سیستم ایمنی آن‌ها هنوز کامل نشده است. سایر عوامل خطر را می‌توان به سه دسته اصلی، شرایط پزشکی، رفتار‌های بهداشتی و محیط دسته‌بندی کرد.

شرایط پزشکی

بیماری‌های مزمن ریوی مانند COPD، برونشکتاز یا فیبروز کیستیک ریه‌ها را آسیب‌پذیرتر می‌کند.

سایر بیماری‌های مزمن جدی مانند بیماری قلبی، دیابت و بیماری سلول‌های قرمز داسی‌شکل.

ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل HIV/AIDS، پیوند اعضا، شیمی‌درمانی یا استفاده طولانی‌مدت از استروئید‌ها.

مشکل در بلع، به دلیل سکته مغزی، زوال عقل، بیماری پارکینسون یا سایر شرایط عصبی که می‌تواند منجر به آسپیراسیون غذا، استفراغ یا بزاق به ریه‌ها شود و سپس عفونی شود.

عفونت تنفسی ویروسی کرونا - سرماخوردگی، حنجره، آنفولانزا و غیره.

بستری شدن در بیمارستان، به‌ویژه در مراقبت‌های ویژه و استفاده از دستگاه تنفس برای تنفس.

رفتار‌های بهداشتی

کشیدن سیگار که به ریه‌ها آسیب می‌رساند.

سوءمصرف مواد مخدر و الکل، خطر ابتلا به ذات‌الریه آسپیراسیون را افزایش می‌دهد.

مصرف الکل

محیط

قرارگرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی، آلاینده‌ها یا بخارات سمی، از جمله دود در وهله دوم موجب این بیماری می‌شود.