۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ابتلا به COVID-۱۹ در دوران بارداری به کودک شما آسیب می رساند؟

۱۵ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۵۸
کد خبر: 559921
ابتلا به COVID-۱۹ در دوران بارداری به کودک شما آسیب می رساند؟

بارداری یک‌زمان هیجان‌انگیز - و استرس‌زا است. ذهن شما با هزاران سؤال و نگرانی متفاوت از خفیف (اما احمقانه نیست) وجود دارد و بسیار جدی است، هیچ سؤالی در بارداری احمقانه نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین، یک سؤال معمول این است که چگونه بیماری در دوران بارداری بر کودک تأثیر می‌گذارد. شما باید همیشه در صورت بروز تب در بارداری به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ویروس‌های خاصی ممکن است بر سلامت کودک شما تأثیر بگذارند. این ویروس‌ها عبارتند از:

  • سیتومگالوویروس (CMV)
  • واریسلا زوستر
  • ویروس زیکا
  • سرخجه
  • پارو ویروس B19
  • تب‌خال
  • اچ‌آی‌وی (HIV)

در سال ۲۰۱۹، یک ویروس جدید وارد صحنه جهانی شد و به‌سرعت گسترش یافت: ویروس کرونا، مسئول بیماری تنفسی COVID-19. با وجود ویروس زیکا و خطر‌های ناهنجاری‌های تولد در ذهن بسیاری از افراد، زنان باردار نگرانی دیگری را به لیست‌های درحال‌رشد خود اضافه کرده‌اند و در سال ۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی (WHO) شیوع جهانی COVID-19 را "یک اورژانس بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی" اعلام کرد. بعضی از این کلمات ترسناک می‌باشند.

بارداری و کرونا

COVID-19 یک بیماری جدید است که هنوز به‌خوبی موردمطالعه قرار نگرفته است. نحوه تأثیر آن بر زنان باردار و نوزادان درحال‌رشد کاملاً مشخص نیست.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا ویروس‌هایی هستند که هم در انسان و هم در حیوانات گردش می‌کنند و می‌تواند از سرماخوردگی گرفته تا بیماری‌های تنفسی جدی‌تری را ایجاد کنند. در اواخر سال ۲۰۱۹ ویروس کرونا، به نام سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس ۲ (SARS-CoV-۲)، در ووهان، چین در انسان ظاهر شد. متخصصان هنوز دقیقاً از چگونگی پیدایش یا انتشار ویروس مطمئن نیستند، اما آن‌ها گمان می‌کنند که ممکن است از تماس با یک حیوان به انسان منتقل شده باشد. این ویروس باعث بیماری تنفسی به نام COVID-19 می‌شود.

زنان باردار یا شیرده باید از چه علائمی آگاه باشند؟

COVID-19 عمدتاً یک بیماری تنفسی است. علائم به طور معمول بین ۲ تا ۱۴ روز پس از قرارگرفتن در معرض ویروس کرونا جدید ظاهر می‌شوند.

شایع‌ترین علائم - خواه باردار باشید یا نه - عبارتند از:

  • سرفه کردن
  • تب
  • تنگی نفس
  • خستگی
  • لرز که ممکن است گاهی اوقات در کنار تکان‌های مکرر رخ دهد.
  • گلودرد
  • سردرد
  • از دست‌دادن بویایی یا چشایی
  • درد و درد‌های عضلانی

ممکن است نیاز به معاینه و حتی آزمایش داشته باشید، اما مهم است که قبل از مراجعه به مطب، به پزشک خود هشدار دهید تا کارکنان بتوانند برای محافظت از سلامتی خود و سایر بیماران اقدامات احتیاطی انجام دهند.

بارداری و کرونا

آیا زنان باردار مستعد ابتلا به ویروس هستند؟

ویروس به طور گسترده مورد بررسی قرار نگرفته است، بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند به طور قطعی بگوید. اما مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) خاطرنشان می‌کند که زنان باردار بیشتر از سایرین در معرض انواع عفونت‌های تنفسی مانند آنفولانزا هستند. دلیل این امر تا حدی این است که بارداری، سیستم ایمنی بدن شما را تغییر می‌دهد و بخشی نیز به دلیل تأثیر بارداری بر ریه‌ها و قلب شما است.

بااین‌وجود، از مارس ۲۰۲۰، هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که نشان دهد زنان باردار بیش از سایر افراد، مستعد ابتلا به COVID-19 هستند و حتی اگر به این عفونت مبتلا شوند، بیشتر از سایرین در معرض عوارض شدید بیماری مانند ذات‌الریه نیستند.

بارداری و کرونا

چه روش‌های درمانی پزشکی برای زنان باردار مبتلا به ویروس کرونا بی‌خطر است؟

درمان COVID-19 مشابه درمان سایر بیماری‌های تنفسی است. باردار باشید یا نباشید، پزشکان توصیه می‌کنند:

  • مصرف استامینوفن (تایلنول) برای تب ۱۰۰٫۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد) یا بالاتر
  • با آب یا نوشیدنی‌های کم قند مرطوب باشید
  • استراحت

اگر تایلنول تب شما را پایین نیاورد، در تنفس مشکل داشتید یا شروع به استفراغ کردید، برای راهنمایی بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.

ابتلا به این ویروس کرونا برای خانم باردار چقدر خطرناک است؟

بازهم، ازآنجاکه ویروس بسیار جدید است، داده‌های کمی برای ادامه کار وجود دارند. اما کارشناسان می‌توانند از گذشته استفاده کنند. CDC خاطرنشان می‌کند که زنان بارداری که ویروس‌های مرتبط کرونا دیگر داشته‌اند عوارض جدی‌تری نسبت به زنان بارداری که به این عفونت‌ها مبتلا نیستند، ممکن است داشته باشند. مواردی مانند سقط جنین، زایمان زودرس، مرده‌زایی و داشتن عفونت شدیدتر همگی در زنان باردار مبتلا به ویروس‌های مختلف کرونا دیده شده است و تب شدید در سه‌ماهه اول بارداری، صرف‌نظر از علت آن، می‌تواند منجر به نقایص مادرزادی شود.

طبق گزارش WHO که نمونه‌برداری کوچکی از زنان باردار مبتلا به COVID-19 را بررسی کرده است، اکثریت، قریب به‌اتفاق موارد جدی نداشته‌اند. از ۱۴۷ زن موردمطالعه، ۸ درصد مبتلا به COVID-19 شدید بودند و ۱ درصد آن‌ها در شرایط حیاتی بودند.

کالج سلطنتی متخصصان زنان و زایمان گزارش داد که درحالی‌که برخی از زنان چینی با علائم ویروس کرونا، فرزند خود را به دنیا آورده‌اند، مشخص نیست که این نوزادان به دلیل عفونت زود به دنیا آمده‌اند یا به این دلیل که پزشکان تصمیم گرفتند زایمان زودرس را به دلیل بد بودن حال مادران انجام دهند. آن‌ها همچنین هیچ مدرکی مبنی‌بر اینکه این ویروس کرونا باعث سقط جنین شده است، مشاهده نکرده‌اند.

آیا ویروس در دوران بارداری یا زایمان می‌تواند به کودک من منتقل شود؟

با مشاهده زنانی که، درحالی‌که به این ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، زایمان کرده‌اند، احتمالاً پاسخ این است که بعید است - یا دقیق‌تر، هیچ مدرک قطعی وجود ندارد.

COVID-19 بیماری است که عمدتاً از طریق قطرات از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود (فکر کنید سرفه و عطسه افراد آلوده است). کودک شما فقط پس از تولد می‌تواند در معرض چنین قطراتی باشد.

در یک‌ریز مطالعه‌ای که روی ۹ زن باردار چینی آلوده به ویروس کرونا در سه‌ماهه آخر بارداری انجام شده است، ویروس در نمونه‌های گرفته شده از مایع آمنیوتیک یا خون‌بند ناف یا در سواب گلو نوزادان دیده نمی‌شود.

بااین‌حال، در یک مطالعه کمی بزرگ‌تر، سه نوزاد تازه‌متولدشده از زنان مبتلا به COVID-19 آزمایش ویروس کرونا مثبت داشتند. آزمایش ۳۰ نوزاد دیگر در این گروه منفی بود و محققان مطمئن نیستند که آیا نوزادانی که آزمایش مثبت داشتند واقعاً به ویروس رحم مبتلا شده‌اند یا اینکه اندکی پس از زایمان به این ویروس مبتلا شده‌اند.

اگر در زمان زایمان COVID-19داشته باشید آیا به سزارین احتیاج دارید یا خیر؟

اینکه کودک خود را از طریق واژن یا از طریق سزارین به دنیا بیاورید به عوامل زیادی بستگی خواهد داشت و فقط به اینکه شما COVID-19دارید بستگی نخواهد داشت.

اما کارشناسان می‌گویند زایمان واژینال مطلوب است، مشروط بر اینکه واجد شرایط زایمان واژینال باشید و به دلیل سایر عوامل، سزارین توصیه نمی‌شود. آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که انجام جراحی بر روی بدنی که قبلاً با یک ویروس جدی ضعیف شده است، ممکن است عوارض بیشتری ایجاد کند.

آیا ویروس کرونا می‌تواند از شیر مادر عبور کند؟

در چند مطالعه که بر روی زنان شیرده مبتلا به ویروس کرونا انجام شده است، پاسخ منفی به نظر می‌رسد. اما کارشناسان هشدار می‌دهند که قبل از اینکه بتوانند به طور قطعی بگویند خطری وجود ندارد، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

CDC می‌گوید اگر شما مادر جدیدی هستید که مبتلا به COVID-19هستید (یا شک دارید که ممکن است مبتلا باشید)، در مورد جوانب مثبت و منفی شیردهی با پزشک خود صحبت کنید. اگر تصمیم به شیردهی دارید، می‌توانید با محدودکردن میزان تماس کودک با ویروس این کار را انجام دهید.

این محدودیت‌ها شامل:

  • ماسک صورت
  • قبل از لمس کودک، دستان خود را کاملاً بشویید.

مطمئن شوید که زیر ناخن‌ها و بین انگشتان خود را می‌شویید.

  • قبل از دست زدن به پمپ پستان یا بطری، دستان خود را کاملاً بشویید
  • توجه داشته باشید که شخصی برای دادن شیشه شیر شما به کودک حضور داشته باشد.

بهترین راهکار‌ها برای جلوگیری از ویروس کرونا چیست؟

  • دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. (نحوه کار ما را بررسی کنید.) به‌اندازه سرانگشت، از ضدعفونی‌کننده دست با حداقل ۶۰ درصد الکل استفاده کنید و دستمال مرطوب کودک را حذف کنید - زیرا ضدعفونی نمی‌کنند.
  • 2متر با مردم فاصله داشته باشید
  • از دست زدن به‌صورت، به‌خصوص دهان، چشم و بینی خودداری کنید.
  • از جمعیت زیادی دور بمانید. در حقیقت، هرچقدر بتوانید میزان مواجهه خود با افراد را محدود کنید، بهتر است.
  • مراقب خودتان باشید. خوب غذا بخورید.
  • استراحت کافی داشته باشید. اگر پزشک می‌گوید مشکلی ندارد، ورزش کنید. بدن سالم برای دفع انواع بیماری‌ها بهتر از بدن‌های فرسوده است.

جمع‌بندی

مهم است که روشن‌بینی داشته باشید. این ویروس ، ویروسی جدی است اگرچه هنوز باید درباره این ویروس چیز‌های زیادی آموخته شود، اما تحقیقات کمی که انجام شده نشان می‌دهد زنان باردار مبتلا به COVID-19بیشتر از سایرین به بیماری شدید مبتلا نمی‌شوند و باتوجه‌به اطلاعات محدودی که تاکنون داریم، احتمالاً ویروس در طی بارداری یا زایمان به نوزادان منتقل نمی‌شود. به‌قول‌معروف، بهتر است که آمادگی لازم را داشته باشید، نه اینکه بترسید. مراحل ساده‌ای مانند شستن کامل دست و محدودکردن وقت شما در جمع می‌تواند کمک زیادی به شما و کودک شما کنند.