۰ نفر

باکتری هایی که بر تکامل مغز تاثیر می گذارند

۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۲۰
کد خبر: 559198
باکتری هایی که بر تکامل مغز تاثیر می گذارند

محققان دانشگاه وین در مطالعات اخیر خود دریافتند رشد بیش از حد نوعی باکتری روده، بر عملکرد مغز به ویژه در نوزادان نارس تاثیر بسیار دارد.

 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، نوزادان نارس در معرض خطر بالای آسیب مغزی هستند. محققان دانشگاه وین اکنون اهداف احتمالی را برای درمان زود هنگام چنین آسیب‌هایی در خارج از مغز پیدا کرده‌اند: باکتری‌های موجود در روده نوزادان نارس ممکن است نقش کلیدی داشته باشند. تیم تحقیقاتی دریافتند که رشد بیش از حد دستگاه گوارش با باکتری کلبسیلا با افزایش حضور برخی از سلول‌های ایمنی و ایجاد آسیب عصبی در نوزادان نارس مرتبط است. این مطالعه اکنون در مجله Cell Host & Microbe منتشر شده است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، توسعه اولیه روده، مغز و سیستم ایمنی بدن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. محققان از این امر به عنوان محور روده-ایمنی-مغز یاد می‌کنند. باکتری‌های موجود در روده با سیستم ایمنی بدن همکاری می‌کنند که به نوبه خود میکروب‌های روده را زیر نظر گرفته و واکنش‌های مناسبی به آن‌ها ایجاد می‌کند. علاوه بر این روده از طریق عصب واگ و سیستم ایمنی با مغز در تماس است.

دیوید سکی، اولین نویسنده این مطالعه می‌گوید: ما نقشی را که این محور در رشد مغز نوزادان نارس شدید انجام می‌دهد، بررسی کردیم. میکروارگانیسم‌های میکروبیوم روده که مجموعه‌ای حیاتی از صد‌ها گونه باکتری، قارچ، ویروس و سایر میکروب‌هاست در افراد سالم در تعادل هستند؛ با این حال به ویژه در نوزادان نارس سیستم ایمنی و میکروبیوم آن‌ها نتوانسته است این تغییرات را به طور کامل ایجاد کند.

الگو‌های موجود در میکروبیوم سرنخ‌هایی برای آسیب مغزی ارائه می‌دهند

دیوید بری، میکروبیولوژیست و سرپرست گروه تحقیقاتی در مرکز میکروبیولوژی و محیط زیست می‌افزاید: در واقع، ما توانسته‌ایم الگو‌های خاصی را در میکروبیوم و پاسخ ایمنی شناسایی کنیم که به وضوح با پیشرفت و شدت آسیب مغزی مرتبط است. بسیار مهم است که چنین الگو‌هایی اغلب قبل از تغییرات در مغز خود را نشان می‌دهند. این نشان می‌دهد که یک پنجره زمانی بحرانی است که طی آن ممکن است از بدتر شدن آسیب مغزی نوزادان نارس یا حتی بروز آن جلوگیری شود .

مطالعه جامع رشد نوزادان بسیار نارس

نقاط شروع برای توسعه درمان‌های مناسب توسط نشانگر‌های زیستی ارائه می‌شود که تیم بین رشته‌ای قادر به شناسایی آن‌ها بود. لوکاس ویسگریل، متخصص نوزادان از بخش نوزادان، مراقبت‌های ویژه کودکان و متخصصان مغز و اعصاب در بخش اطفال، توضیح می‌دهد: داده‌های ما نشان می‌دهد که رشد بیش از حد باکتری کلبسیلا و افزایش سطح سلول‌هایT در آن‌ها می‌تواند آسیب مغزی را تشدید کند.

او افزود: ما توانستیم این الگو‌ها را ردیابی کنیم، زیرا برای گروه خاصی از نوزادان تازه متولد شده، برای اولین بار به طور دقیق نحوه توسعه میکروبیوم روده، سیستم ایمنی و مغز و نحوه تعامل آن‌ها در این فرآیند را بررسی کردیم. این مطالعه بر روی ۶۰ نوزاد نارس که قبل از هفته ۲۸ بارداری متولد شده‌اند و وزن آن‌ها کمتر از ۱ کیلوگرم است، به مدت چند هفته یا حتی چند ماه نظارت شد. با استفاده از روش‌های پیشرفته تیم میکروبیوم را با استفاده از توالی یابی ژن ۱۶S rRNA و سایر روش‌ها مورد بررسی قرار داد، محققان نمونه‌های خون و مدفوع، ضبط امواج مغزی (به عنوان مثال aEEG) و تصاویر MRI از مغز نوزادان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

این مطالعه که یک پروژه خوشه‌ای بین دانشگاهی تحت رهبری مشترک آنجلیکا برگر (دانشگاه پزشکی وین) و دیوید بری (دانشگاه وین) است، نقطه شروع یک پروژه تحقیقاتی است که میکروبیوم و اهمیت آن را برای رشد عصبی کودکان نارس حتی بیشتر دنبال خواهند کرد.

آنجلیکا برگر توضیح می‌دهد: نحوه رشد مهارت‌های حرکتی و شناختی کودکان تنها طی چند سال آشکار می‌شود. هدف ما این است که دریابیم این پیشرفت اولیه محور روده-ایمنی-مغز چگونه در دراز مدت انجام می‌شود. در نهایت، این تنها دلیلی است که ما توانستیم این بینش‌های مهم را به دست آوریم.