۰ نفر

متخصص فیزیوتراپی؛

افزایش وزن و کم تحرکی آرتروز زانو را تسریع می‌ کند

۱۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۵۶
کد خبر: 558871
افزایش وزن و کم تحرکی آرتروز زانو را تسریع می‌ کند

متخصص فیزیوتراپی با بیان اینکه آرتروز زانو علت اصلی زانو درد است، گفت: افزایش وزن و کم تحرکی از مهمترین عواملی است که زانو درد و آرتروز زانو را تسریع می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمدباقر شمسی اظهار کرد: زانو درد یکی از معضلاتی است که افراد بسیاری با آن مواجه هستند و این روزها نیز شیوع کرونا با خانه نشینی و کم تحرکی به این مساله دامن می‌زند.

وی با اعلام اینکه آرتروز با تخریب تدریجی غضروف مفصل باعث می‌شود که فشار بیشتری به استخوان زانو وارد شود، گفت: هرچقدر بتوانیم تغذیه غضروف را بهتر کنیم از بروز آرتروز جلوگیری خواهیم کرد.

این متخصص فیزیوتراپی گفت: افرادی که تحرک ندارند، راه نمی‌روند و زندگی ماشینی دارند مفاصل آن‌ها خیلی زود دچار آرتروز می‌شود.

وی یادآور شد: اما این آسیب در افرادی که ورزش می‌کنند، دیده نمی‌شود چرا که غضروف افراد ورزشکار نسبت به افراد غیر ورزشکار قطر بیشتری دارد و ورزشکاران دچار آرتروز نمی‌شوند.

 شمسی اضافه کرد: یکی از راه‌هایی که می‌توان از ابتلا به آرتروز جلوگیری کرد قویتر کردن عضلات اطراف مفصل است و هرچقدر این عضلات را قویتر کنیم از زانو درد و آرتروز دور خواهیم بود.

وی گفت: حتی افرادی که در شدیدترین حالت آرتروز هستند نباید راه رفتن را ترک کنند و باید در مسافت‌های کوتاه به طوریکه احساس درد نداشته باشند، پیاده روی کنند.

این متخصص فیزیوتراپی افزود: سالم‌ترین ورزش برای کسانی که دچار آرتروز هستند، ورزش با کش است که این کش‌های ورزشی در انواع مختلف قابل دسترسی هستند.

وی تصریح کرد: در این روش در حالیکه سر پا ایستاده اید و زانو را خم و راست نمی‌کنید دست را به وسیله‌ای تکیه دهید و از قسمت ران پا را به چهار طرف بکشید و در مقابل کشش کش در چهار طرف مقاومت کنید و پنج ثانیه نگه دارید تا این حرکت باعث تقویت عضلات اطراف مفصل شود.

شمسی در پایان خاطرنشان کرد: آرتروز زانو معمولا در بین افراد ۴۰ تا ۵۰ سال بروز پیدا می‌کند و در کشورهای شرقی بیشتر از کشورهای غربی دیده می‌شود، همچنین خانم‌ها بیشتر از آقایان دچار آرتروز می‌شوند.