۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

لامبدا در مقابل دلتا / درباره گونه جدید کرونا چه می دانیم؟

۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۱۸
کد خبر: 558149
لامبدا در مقابل دلتا / درباره گونه جدید کرونا چه می دانیم؟

با وجود آنکه در ماه‌های اخیر اکثر محققان، نظام‌های پزشکی و دولت‌ها در سراسر جهان بر روی نوع دلتا ویروس کرونا متمرکز بوده‌اند، دانشمندان هشدار می‌دهند جهش لامبدا می‌تواند تهدیدی بالقوه برای جامعه بشری باشد.

اقتصادآنلاینعاطفه حسینی؛ در حال حاضر سویه دلتا، به عنوان غالب‌ترین گونه ویروس کرونا در اکثر کشورهای جهان شناخته می‌شود. اما درحالی که هنوز جهان نتوانسته بر این سویه غلبه پیدا کند، نوع لامبدا در روزهای اخیر نگرانی‌های بسیاری را بوجود آورده است. اگرچه این گونه هنوز بطور کامل شناخته نشده است، اما محققان هشدار می‌دهند این سویه جدید بسیار عفونی است و تصور می‌شود که نسبت به نوع اصلی ویروس در برابر واکسن‌ها مقاوم‌تر است.

در حال حاضر نوع لامبدا، که برای اولین بار در پرو در آگوست 2020 شناسایی شد، در حال گسترش در میان کشورهای آمریکای جنوبی مثل پرو، شیلی و اکوادر است. در روزهای اخیر نیز مواردی از ابتلا به لامبدا در تگزاس و کارولینای جنوبی آمریکا مشاهده شده است. بر اساس یک برآورد در ایالات متحده آمریکا، کمتر از 700 مورد از بیش از 34 میلیون مورد گزارش شده از ویروس کرونا در این کشور از نوع لامبدا بوده است.

جهش لامبدا که در حال حاضر در 28 کشور شناسایی شده است، نسبت به جهش‌های پیشین کرونا قدرت سرایت پذیری بالاتر و واکسن گریزی بیشتری دارد و همچنین کودکان و جوانان را بیشتر درگیر می‌کند.

لامبدا جهش‌های زیادی را در مفاهیم ژنی شامل می‌شود که می‌تواند به افزایش قابلیت سرایت پذیری و همچنین افزایش مقاومت آن در مقابل آنتی بادی‌ها منجر شود، همین مساله باعث شده بسیاری از متخصصان سلامت، گونه اصلی کرونا و حتی گونه پلاس را فراموش کرده و هم اکنون تمام تمرکز خود را روی گونه لامبدای کرونا قرار دهند.

به باور برخی متخصصان علائم مبتلایان به کرونای لامبدا با دیگر سویه‌ها مشترک است. علایم اصلی لامبدا تب، سرفه خشک، تنگی نفس، گلودرد، اسهال، سردرد و از دست دادن حس بویایی و چشایی است.

علی‌رغم اینکه واکسن‌ها در برابر همه گونه‌های اصلی ویروس کرونا، از جمله نوع دلتا، می‌توانند ایمنی ایجاد کنند، اما دانشمندان معتقدند سویه لامبدا اثرگذاری واکسن‌ها را نشانه گرفته است و این جهش در برابر ایمنی حاصل از واکسن‌های فایزر و مدرنا مقاومت دو تا سه برابری از خود نشان می‌دهد. گونه لامبدا تعدادی جهش را حمل می‌کند که به طور بالقوه می‎تواند منجر به افزایش قابلیت انتقال یا مقاومت در برابر آنتی بادی‌های واکسیناسیون کرونا شود.