۰ نفر

ابتلای بیماران دیابتی به قارچ سیاه

۹ شهریور ۱۴۰۰، ۵:۳۵
کد خبر: 557957
ابتلای بیماران دیابتی به قارچ سیاه

طغیان دلتا کرونا، کشور را با بحرانی بی‌سابقه و شرایطی دشوار و دهشتناک مواجه کرده است. رکورد زنی‌های پی در پی در تعداد مبتلایان و همچنین آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری سبب شده مردم جامعه و البته کادر درمان روزهای سختی را سپری کنند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، حالا در این کارزار سخت و طاقت فرسا خبر شیوع بیماری قارچ سیاه موج جدید از نگرانی را در کشور به راه انداخته است. گروهی آن را سوغات و عارضه جدید دلتاکرونا می‌پندارند که آمده تا داغ بیشتری بر دل ما بنشاند و همانند اسمش روزگارمان را سیاه کند برخی دیگر اما آن را بی‌ارتباط با کرونا و البته بسیار آسیب رسان می‌دانند. در این میان گروهی هم قارچ سیاه را همانند شیوع گونه جهش یافته کرونا جدی نمی‌دانند و همچنان بر رعایت نکردن پروتکل‌ها اصرار دارند.

 پیام طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی و فلوشیپ عفونت در نقص ایمنی  بیماری موکورمایکوزیس یا همان قارچ سیاه را چنین توضیح می‌دهد: بیماری موکورمایکوزیس که به قارچ سیاه معروف شده ناشی از نوعی قارچ است که بیشتر در بیماران دیابتی و افرادی که به نقص سیستم ایمنی مبتلا هستند دیده می‌شود. به عبارت دیگر قبل از شیوع بیماری کرونا مبتلایان به دیابت که قند خون کنترل نشده داشتند یا افرادی که از داروهای کورتن و سرکوبگر سیستم ایمنی استفاده می‌کردند مانند بیماران پیوند عضو، بیشتر به بیماری قارچ سیاه مبتلا می‌شدند.

او درباره شیوع این بیماری در دوران اپیدمی کرونا می‌گوید: در دوران پاندمی برای درمان مبتلایان به کرونا بخصوص در بیمارانی که دچار افت اکسیژن می‌شوند مجبور به استفاده از کورتن هستیم حالا اگر این افراد به دیابت یا بیماری نقص ایمنی هم مبتلا باشند احتمال بروز قارچ سیاه در آنها افزایش می‌یابد. در واقع به همین دلیل است که هم اکنون با نمونه‌هایی از ابتلا به قارچ سیاه در کشور مواجه شده‌ایم.

دکتر طبرسی با اشاره به مراحل ابتلا به موکورمایکوزیس عنوان می‌کند: قارچ عامل این بیماری با آلوده کردن سینوس ها، عفونت را آغاز می‌کند و سپس به بخش‌های دیگر بدن بخصوص کاسه چشم حمله می‌کند. تهاجم این عفونت به کاسه چشم بسیار خطرناک است و می‌تواند به نابینایی فرد مبتلا منجر شود.

او با بیان اینکه درمان اصلی قارچ سیاه جراحی است، می‌گوید: دارودرمانی به تنهایی برای شکست این بیماری کافی نیست و جراحی درمان اصلی محسوب می‌شود. البته حذف عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی، کنترل نوسانات قند خون در افراد دیابتی و کم کردن داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی در درمان بیماری بسیار مؤثر هستند. داروی اصلی که در درمان این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار گران است و متأسفانه در داخل کشور تولید نمی‌شود اما داروی جایگزینی برای آن وجود دارد که خوشبختانه در داخل کشور تولید می‌شود. این متخصص بیماری‌های عفونی، تشخیص قارچ سیاه را بالینی عنوان می‌کند و می‌افزاید: برای بیماری که با تورم چشم، ترشح سیاه مخاط یا ضایعات زخمی در کف کام مراجعه می‌کند به سرعت درمان آغاز می‌شود و ضمن انجام مراحل درمان نمونه برای پاتوبیولوژی ارسال می‌شود. در واقع به هیچ وجه درمان را برای کسب نتیجه آزمایشگاه معطل نمی‌کنیم.

دکتر طبرسی برای پیشگیری از افزایش ابتلا به این بیماری توصیه می‌کند: افراد دیابتی در نخستین گام باید پروتکل‌های بهداشتی را به درستی رعایت کنند یعنی ماسک بزنند و در مکان‌های بسته و شلوغ حضور نیابند تا در مواجهه با بیماری کرونا قرار نگیرند. در گام بعدی در اسرع وقت واکسن تزریق کنند چون واکسیناسیون علیه بیماری کرونا، عوارض خطرناک ابتلا به آن را بشدت کاهش می‌دهد. خوشبختانه هم اکنون واکسیناسیون برای افراد دیابتی انجام می‌شود.در نهایت افراد دیابتی یا افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی در صورت ابتلا به کرونا از خوددرمانی پرهیز کنند و اگر با افت اکسیژن مواجه شدند حتماً به مراکز درمانی مراجعه کنند. عدم بستری در بیمارستان و خوددرمانی باعث بروز عوارض غیرقابل کنترل در این افراد می‌شود.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی، در پیک پنجم اپیدمی دلتا بیشترین ابتلا در میان زنان باردار دیده شده که این بسیار نگران کننده است. این افراد باید از خود محافظت کنند و ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعد از ماه سوم بارداری حتماً واکسن تزریق کنند. او در مورد واکسن هراسی یا تأخیر در واکسیناسیون به‌دلیل استفاده از برند خاصی از واکسن می‌گوید: در حال حاضر هدف ما کاهش مرگ و میر است. واکسن کرونا از هر برندی که باشد مانع مرگ و میر خواهد شد. اندکی تأمل نشان می‌دهد هیچ یک از واکسن‌هایی که تاکنون تولید شده‌اند در کاهش ابتلا به دلتا کرونا به طور جدی مؤثر نبوده‌اند اما خوشبختانه مرگ و میر را در استفاده کنندگان از واکسن کاهش داده‌اند.