۰ نفر

عوارض مرگبار شب کاری

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۴۰
کد خبر: 556115
عوارض مرگبار شب کاری

بنا بر این مقاله، «شب‌کاری خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی (سی‌اچ‌دی) را هم افزایش می‌دهد اما در افزایش سکته مغزی یا نارسایی قلبی (اِچ‌اف) تاثیری ندارد. اینکه آیا کاهش تعداد دفعات و مدت شب‌کاری ممکن است راه حلی برای بهبود سلامت قلب در طول زندگی کاری و بعد از آن باشد، به مطالعات بیشتری نیاز دارد.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تابناک با تو، اختلال در خواب می‌تواند به مشکلات سلامتی منجر شود زیرا بر نظم شبانه‌روزی خواب -ساعت داخلی بدن- اثر منفی می‌گذارد.بر اساس یک تحقیق جدید، شیفت‌های شبانه به میزان «چشمگیری» با مشکلات مربوط به سلامت قلب مرتبط‌‌اند.

این تحقیقات نشان داد که ساعات کار دیرهنگام با تپش قلب نامنظم و سریع ارتباط دارد و زنان از این لحاظ با خطرات بالقوه بیشتری مواجه‌اند.

به گزارش ایندیپندنت، طبق این مقاله که در مجله «یوروپین هرت» (European Heart Journal) منتشر شده است، شیفت‌های کاری شبانه خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب «سی‌اچ‌دی» (CHD) را هم افزایش می‌دهند.

در گذشته نیز محققان تاثیرات شب‌کاری بر سلامت را بررسی کرده‌اند؛ از جمله مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ انجام شد و نشان داد که خطر ابتلا به سی‌اچ‌دی در نوبت‌های کاری چرخشی که شیفت شب هم دارند، افزایش می‌یابد.

همچنین بر اساس مطالعات گذشته، اختلال در خواب می‌تواند به مشکلات سلامتی منجر شود زیرا بر نظم شبانه‌روزی خواب -ساعت داخلی بدن- اثر منفی می‌گذارد.

محققان این تازه‌ترین بررسی می‌گویند که به اعتقاد آن‌ها این اولین مطالعه در نوع خود برای بررسی ارتباط کار در شیفت شب و فیبریلاسیون دهلیزی (اِی‌اِف- نوعی آریتمی) است. فیبریلاسیون دهلیزی نوعی بیماری قلبی است که به تپش قلب نامنظم و غالبا سریع منجر می‌شود.

بر اساس این تحقیق که با استفاده از اطلاعات ثبت شده ۲۸۳ هزار و ۶۵۷ نفر در پایگاه داده بیوبانک بریتانیا انجام گرفته است، نقش وراثتی هر چه که باشد، «بین شب‌کاری چه مقطعی چه در طول زندگی با فیبریلاسیون دهلیزی ارتباط چشمگیری وجود دارد.»

بنا بر این مقاله، «شب‌کاری خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی (سی‌اچ‌دی) را هم افزایش می‌دهد اما در افزایش سکته مغزی یا نارسایی قلبی (اِچ‌اف) تاثیری ندارد. اینکه آیا کاهش تعداد دفعات و مدت شب‌کاری ممکن است راه حلی برای بهبود سلامت قلب در طول زندگی کاری و بعد از آن باشد، به مطالعات بیشتری نیاز دارد.»

طبق این مطالعه که عوامل اثرگذار بر نتایج مانند سن، جنسیت، وضعیت اجتماعی/اقتصادی، فشار خون و مدت زمان خواب در نظر گرفته شده است، افرادی که به طور مقطعی یا دائمی شب‌کاری می‌کنند، ۱۲ درصد بیش از افراد روزکار در معرض خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی‌اند.

یافته‌ها نشان می‌دهد خطر بیماری افرادی که در طول ۱۰ سال یا بیشتر به طور متوسط ​​ماهانه بین ساعت سه تا هشت شیفت شب در ماه کار می‌کنند، ۲۲ درصد بیشتر از افراد روزکار است.

به گفته یکی از محققان اصلی این بررسی، یافته‌ها نشان می‌دهد شب‌کاری با بسامد کمتر و دوره‌های کوتاه‌تر می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد.

استاد یینگلی لو از بیمارستان مردمی نهم شانگهای و دانشکده پزشکی دانشگاه شانگهای جیائو تونگ در چین، گفت: «اگرچه چنین مطالعه ای نمی‌تواند رابطه‌ای بین شیفت شب و فیبریلاسیون دهلیزی و بیماری قلبی نشان دهد، اما نتایج ما نشان می‌دهد که کار در شیفت شب مقطعی و مادام العمر ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهد. یافته‌های ما در بهداشت عمومی و جلوگیری از فیبریلاسیون دهلیزی موثر است. طبق این یافته‌ها، کاهش دفعات و مدت شب‌کاری ممکن است برای سلامت قلب و عروق خونی مفید باشد.»

یکی دیگر از محققان، استاد لو کی از دانشکده بهداشت عمومی و داروهای گرمسیری دانشگاه تولان در نیواورلئان، هم گفته است که به نظر می‌رسد جنسیت و ورزش نیز در این امر نقش داشته باشند.

استاد کی می‌گوید: «ما دریافتیم که در شب‌کاری‌های بیش از ۱۰ سال، زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی‌اند. این خطر برای آن‌ها در مقایسه با کارگران روزکار تا ۶۴ درصد بالا می‌رود.

تحقیقات قبلی نشان داده بود زنانی که در شیفت شب کار می‌کنند، با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هم بیشتر مواجه‌اند.