۰ نفر

رخ منحوس دلتا

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۳۷
کد خبر: 555980
رخ منحوس دلتا

نیروهای طالبان در مرداد ماه با سرعتی باورنکردنی شهرهای کوچک و بزرگ افغانستان را به تصرف خود درآوردند اما کرونا آنچنان سایه سنگینی بر فضای ایران انداخته که موضوع افغانستان در میان اخبار ماه گذشته اهمیتی دست چندم یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، ایران اکنون در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برد. ویروس دلتا تقریبا تمامی استان‌های ایران را درنوردیده و آمار مرگ‌ومیر رکوردی جدید را به ثبت رسانده است. کشور برای نزدیک یک هفته تعطیل شده است، اما تعطیلی‌ها باز هم نتوانست مانع از سفر مردم به شهرهای دیگر شود. کرونا براساس آمار رسمی روزانه جان 500تا 600نفر را می‌گیرد و مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌توجه‌تر از گذشته عمل می‌کنند. 

آغاز به‌کار دولت جدید در ایران، برگزاری مراسم تحلیف و معرفی اعضای کابینه دولت سیزدهم از دیگر رویداد‌های مهم در مرداد‌ماه 1400بوده است.  رهبر معظم انقلاب با تنفیذ رای ملت، سیدابراهیم رییسی را  به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند. 2روز پس از آن در 14مرداد‌ماه مراسم تحلیف رییس‌جمهور جدید کشور با حضور نمایندگان 82کشور مختلف جهان و 12سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای در ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در روز 23مردادماه رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس نامه معرفی وزرای پیشنهادی ابراهیم رییسی را قرائت کرد. در میان این رویداد‌ها تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی، اعتراض گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی به این طرح و سپس عقب‌نشینی مجلس از ادامه روند بررسی این طرح، همزمان با ادامه بحران بی‌آبی در استان خوزستان که به بروز درگیری‌هایی منجر شد، از مهم‌ترین رویداد‌هایی هستند که در مردادماه در صفحات اول روزنامه‌های کشور جا خوش کرده‌اند. بررسی تیتر، عکس یک و سوژه‌های بازتاب داده شده در صفحات یک،

5 روزنامه ایران، همشهری، اعتماد، شرق و سازندگی آنچه در این‌ماه بیش از دیگر موضوعات مورد توجه رسانه‌های مکتوب کشور قرار گرفته‌ است را آشکار ساخته و مانند بیشتر دیگر ماه‌های گذشته در سال 1400، موضوع همه‌گیری کرونا که روزبه‌روز در کشور وضعیتی لجام‌گسیخته‌تر به‌خود می‌گیرد و موضوع واکسیناسیون که تا به امروز  سرعت رضایت‌بخشی نداشته است، در تمامی سه بخش بیشترین توجه را به‌خود جلب کرده‌اند.

ما و کرونا و ابدیت

موضوع کرونا ماه‌های متوالی است که به مهم‌ترین موضوع، نه فقط در ایران بلکه در سرتاسر جهان تبدیل شده است،  با این حال وضعیت در کشورمان چندان خوب نیست و با روند کم شتاب واکسیناسیون و بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌ها این وضع فعلا  ادامه‌دار باشد. به جز روزنامه شرق که تقریبا طی مردادماه جز چند مورد محدود هیچ تیتر، عکس، گزارش یا یادداشتی درباره موج جدید همه‌گیری کرونا در صفحه اول خود کار نکرده است، تمامی دیگر روزنامه‌های مورد بررسی از روز اول مرداد تا روز 24مردادماه بخش بزرگی از مطالب صفحه یک خود را به موج جدید همه‌گیری کرونا، انتشار ویروس دلتا در کشور، روند واکسیناسیون و تامین واکسن در کشور اختصاص داده‌اند. در بخش سوژه‌هایی که در قالب یادداشت، گزارش و گفت‌وگو در صفحه یک روزنامه‌های مورد بررسی کار شده‌اند، 85بار به موضوع همه‌گیری، موج پنجم کرونا، ویروس دلتا و سرعت بالای شیوع آن در کشور، اخبار مربوط به محدودیت‌های گسترده تردد در کشور و وضعیت وخیم بیمارستان‌ها و بیماران، وضعیت و میزان واکسیناسیون در کشور و بررسی سرنوشت و اجرای وعده‌های مختلف در زمینه تامین واکسن اشاره شده است که از این میان 19مورد به موضوع واکسن و 66مورد به موضوع همه‌گیری ارتباط داشته است.

اخبار، گفت‌وگوها و مطالب مختلفی که در ارتباط با آغاز کار دولت سیزدهم، مراسم تنفیذ و تحلیف و معرفی کابینه ابراهیم رییسی بوده است، با 41بار تکرار، دومین رتبه را میان پرتکرارترین سوژه‌های صفحه اول روزنامه‌های مورد بررسی به‌خود اختصاص داده است. پس از آن طرح جنجالی صیانت از حقوق کاربران توسط مجلس شورای اسلامی که در میانه اخبار بحران آب در خوزستان به‌شدت خبرساز شده بود، با 37بار تکرار، رتبه سوم سوژه‌های پرتکرار صفحه اول را به‌دست آورده است. در ادامه، جنگ افغانستان و طالبان با 28تکرار، بحران بی‌آبی خوزستان با 27تکرار و اخبار المپیک توکیو با 26تکرار در رتبه‌های بعدی اهمیت قرار گرفته‌اند. موضوع برجام و گفت‌وگوهای ایران و کشورهای مختلف برسر احیای آن با 15تکرار به کم‌اهمیت‌ترین موضوع تکرار شده در صفحات اول روزنامه‌های مرداد‌ماه تبدیل شده است.

تیتر یک: کووید-19

جولان سویه دلتای ویروس کرونا در بیشتر استان‌های کشور، نیاز به ایجاد محدودیت‌های بیشتر برای سفر و تردد بین استانی و بین‌شهری به‌ویژه همزمان با آغاز‌ماه محرم و لزوم رعایت پروتکل‌ها در این‌ماه با وجود تاخت و تاز موج پنجم کرونا در ایران از مهم‌ترین موضوعاتی بوده است که در صفحه اول روزنامه‌های مورد بررسی در مرداد 1400در قالب تیتر یک بازتاب یافته‌اند. در این میان تیترهای یک دیگری با موضوعات مرتبط با کرونا مانند کمبود یا تامین واکسن هم در صفحات کار شده‌اند. در مجموع 18تیتر یک از تیترهای یک مردادماه در روزنامه‌ها به جنبه‌های مختلف همه‌گیری کرونا مرتبط بوده است، سپس تیترهای مرتبط با دولت جدید ایران و تیتر یک‌های مرتبط با تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در مجلس هر کدام با 17تکرار در رتبه دوم، تیترهای مربوط به بحران کم‌آبی در خوزستان با 6بار تکرار و تیترهای مربوط به موضوعات برجام و نبرد افغانستان با طالبان هرکدام با 2بار تکرار در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

چهره ویروسی ماه

اگر عکس یک‌هایی که از تجمع‌های مردم در بحبوحه جولان ویروس دلتا در شهرهای کوچک و بزرگ ایران، وضعیت بیمارستان‌های کشور، روند واکسیناسیون علیه کرونا و عکس یک‌های طراحی‌شده از نقشه رنگ‌بندی کشور را نادیده بگیریم، ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور جدید ایران با 11عکس یک در صفحات اول روزنامه‌های مورد بررسی به چهره مرداد 1400تبدیل می‌شد. اما عکس‌ یک‌های مربوط با همه‌گیری کرونا با 13بار تکرار گوی سبقت را از رییس دولت جدید ربوده است و این‌ماه هم برای چندمین بار در سال‌جاری به چهره برتر ‌ماه تبدیل شده است. عکس یک‌های مربوط به وضعیت بحران آب خوزستان با 5تکرار و عکس‌ یک‌های مربوط به تصویب طرح صیانت در مجلس، حسن روحانی، المپیک توکیو و طالبان هرکدام با 4تکرار در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.