۰ نفر

سکته مغزی، عوارض بعد از ابتلا به کرونا

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۳۳
کد خبر: 555842
سکته مغزی، عوارض بعد از ابتلا به کرونا

یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: افراد بعد از ابتلا به کرونا دچار عوارض متعددی می‌شوند که سکته‌های قلبی و عروقی از جمله این عوارض است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، احسان شریفی پور متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب اظهار کرد: از ابتدای نوامبر ۲۰۱۹ با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان مطالعات بسیار زیادی در خصوص عوارض ناشی از این بیماری و اثرات آن بر اندام‌ها و اعضای مختلف بدن انجام شده است.

او افزود: سیستم اعصاب مرکزی و محیطی، کبد و لوزالمعده از جمله اعضایی هستند که مورد تهاجم ویروس کرونا قرار می‌گیرند و دچار آسیب می‌شوند که سکته مغزی به عنوان دومین عامل مرگ و میر در کشور و تاثیر کرونا برآن بسیار قابل توجه است.

 شریفی پور با اشاره به مطالعات انجام شده در این خصوص بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده، این بیماری می‌تواند عوارض قلبی، عروقی و مغزی را برای فرد مبتلا داشته باشد همچنین براساس مشاهدات بیش از ۵ تا ۷ درصد بیماران مبتلا به کرونا دچار حوادث قلبی و عروقی شده اند؛ بنابراین کووید ۱۹ متاسفانه ۳ تا ۷ برابر دیگر بیماری‌های تنفسی می‌تواند ریسک سکته‌های مغزی را افزایش دهد.

او افزود: علت اصلی سکته مغزی بعد از ابتلا به کرونا ایجاد لخته در عروق مغزی، خون ریزی مغزی و سکته‌های وریدی (اطراف مغز) بوده است.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: هرچند معمولا افرادی که بعد از ابتلا به کرونا دچار سکته مغزی شده اند دارای ریز فکتور‌ها و بیماری‌های زمینه‌ای بوده اند، اما ۲۵ درصد این دسته از افراد نه تنها هیچ ریز فکتور و بیماری زمینه‌ای نداشته اند بلکه در رده سنی کمتر از ۵۵ سال بوده اند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سکته مغزی می‌تواند یکی از عوارض ابتلا به کرونا باشد.

او گفت: نیمی از سکته‌های مغزی که در افراد مبتلا به کرونا رخ می‌دهد ناشی از ایجاد لخته‌های در عروق بزرگ مغزی بوده و طبیعتا سکته‌های بزرگتر که با عوارض بیشتری همراه است، داشته اند.

شریفی پور  یادآوری کرد: خطر سکته مغزی در همراهی با کووید ۱۹ عاملی غیر قابل چشم پوشی است؛ بنابراین ضرورت دارد مردم و پزشکان به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشند.