۰ نفر

امید به واکسنDNA برای نجات از کرونا

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۵۲
کد خبر: 555638
امید به واکسنDNA برای نجات از کرونا

به‌تازگی دانشمندان هندی برای نخستین بار واکسنی مبتنی بر DNA ساخته‌اند که تا 66درصد در برابر ابتلا به کووید-19 اثربخشی داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، دانشمندان در تلاش برای استفاده از همه راه‌های ممکن علم برای مهار بیماری مرگبار کووید-۱۹ در جهان هستند. هر چند واکسن‌های فعلی جهان هم عملکرد مناسبی در برابر این بیماری داشته‌اند، اما امیدها اکنون به نسل جدید واکسن‌هاست. اولین واکسن کووید-19 مبتنی بر DNA در دنیا به‌دست هندی‌ها ساخته شده و تنظیم‌کننده دارویی این کشور نیز آن را برای استفاده اضطراری تأیید کرده است.

به گزارش بی‌بی سی، طبق مطالعات انجام شده در کوتاه‌مدت، این واکسن 3دوز به‌نام ZyCoV-D تا 66درصد از ابتلا به بیماری کووید جلوگیری می‌کند. شرکت Cadila Healthcare سازنده این واکسن، قصد دارد سالانه 120میلیون دوز از دومین واکسن ساخت هند تولید کند. تا پیش از این واکسن‌هایDNA  فقط در حیوانات جواب داده بود، اما حالا با ابتکار هندی‌ها، این نوع از پلتفرم واکسن روی انسان نیز پاسخ مناسبی داده است.

به‌گفته شرکت سازنده، برای نخستین‌بار در مرحله آزمایش بالینی یک واکسن کووید-19 روی نوجوانان 12تا18ساله آزمایش می‌شود که از این نظر نیز مشخص شد واکسن ZyCoV-D در این گروه سنی ایمنی بسیار خوبی ایجاد می‌کند. مرحله سوم و کلیدی آزمایش‌های بالینی ZyCoV-D  در اوج موج دوم کشنده ویروس در هند انجام شد. سازنده واکسن معتقد است که این امر اثربخشی این واکسن علیه سویه‌های جهش یافته به‌ویژه نوع بسیار عفونی دلتا را دوباره تأیید کرد. پروفسور شهید جمیل، متخصص ویروس‌شناسی می‌گوید: من از عملکرد این واکسن بسیار هیجان زده هستم زیرا پتانسیل خوبی دارد. اگر تزریق‌ها مؤثر واقع شود، آینده واکسیناسیون از نظر لجستیکی ساده‌تر می‌شود.

واکسن ZyCoV-D چگونه کار می‌کند؟

DNA وRNA  اجزای سازنده زندگی هستند. این مولکول‌ها اطلاعات ژنتیک را که از والدین به فرزندان منتقل می‌شود، حمل می‌کنند. مانند سایر واکسن‌ها، واکسنDNA به سیستم ایمنی بدن می‌آموزد که با ویروس واقعی مبارزه کند. ZyCoV-D از پلاسمیدها یا حلقه‌های کوچک DNA که حاوی اطلاعات ژنتیک است برای رساندن مایع واکسن بین 2 لایه پوست استفاده می‌کند. پلاسمیدها اطلاعات را به سلول‌ها منتقل می‌کنند تا پروتئین سنبله ساخته شود، همان پروتئینی که ویروس از آن برای چسبیدن و ورود به سلول‌های انسان استفاده می‌کند. اکثر واکسن‌های کووید-19 با دادن دستورالعمل به بدن برای ساختن قطعه‌ای از پروتئین سنبله عمل می‌کنند تا بتوانند سیستم ایمنی بدن را برای تولید آنتی بادی‌ها تحریک کنند و بدن خود را در مقابله با ویروس آموزش دهد.

تزریق بدون سوزن

این نخستین واکسنDNA انسانی در جهان علیه کووید-19 است. پیش از این تعدادی واکسنDNA در آمریکا تأیید شده است که برای استفاده در حیوانات ازجمله اسب و سگ استفاده می‌شود. با این حال، بیش از 160واکسنDNA مختلف در حال سپری کردن آزمایش‌های بالینی انسانی در آمریکا هستند. بیشتر آنها به درمان سرطان‌های موجود اختصاص داده شده‌اند و یک سوم آنها نیز برای درمان HIV در جریان هستند. اما جالب است بدانید که واکسن ZyCov-D نخستین واکسن کووید-19 بدون سوزن است. این دارو با یک تزریق‌کننده بدون سوزن یکبار مصرف کار می‌کند که جریان باریکی از مایع را با نفوذ به پوست، به بافت مناسب می‌رساند. دکتر گاگاندیپ کانگ، ویروس شناس می‌گوید: داشتن یک واکسن DNA که در برابر عفونت به خوبی بایستد، کار بزرگی است. اگر این محصول به خوبی از بدن محافظت کند، هند باید به آن افتخار کند.