۰ نفر

طبق یافته‌ های پژوهشگران؛

رنگ‌ های مختلف خلط سینه نشان دهنده کدام بیماری‌ هاست؟

۲۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۲۴
کد خبر: 554676
رنگ‌ های مختلف خلط سینه نشان دهنده کدام بیماری‌ هاست؟

متخصصان آمریکایی می‌گویند رنگ خلط سینه می‌تواند نشان دهنده بیماری باشد که فرد به آن مبتلاست.

به گزارش  مدیکال دیلی، بالا آوردن خلط به همراه سرفه اتفاقی رایج است. گرچه بسیاری از مردم به این خلط بالا آمده از ریه‌ها بی توجه هستند، اما رنگ آن می‌تواند نشان دهنده سلامتی بدن باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبر نگاران، کمتر کسی می‌داند که بدن به طور طبیعی یک ماشین تولید کننده مخاط است. به طور معمول یک انسان بالغ حتی زمانی که سالم است روزانه یک تا یک و نیم لیتر مخاط تولید می‌کند. زمانی که فرد سالم است خلطی که با سرفه از ریه‌ها به دهان وارد می‌شود شفاف و حجم بسیار کمی دارد.

با این وجود، اگر زمانی که سرفه می‌کنید شاهد بالا آمدن حجم بالایی از خلط هستید این امر بدان معناست که احتمالاً دچار عفونت شده یا آلرژی دارید. دلیل اصلی این موضوع التهاب مجاری هوایی ریه است که باعث بالا آمدن حجم بیشتری از مخاط به دهان می‌شود.

حال که فهمیدیم مخاط شفاف به معنای سلامت بدن است، سایر رنگ‌های خلطی که به دهان آمده به چه معناست؟

خلط سفید یا خاکستری به معنای آن است که بخش بالایی مجاری هوایی یا سینوس‌ها درگیر عفونت شده است. معمولاً سینوس‌ها مخاط را به  دهان بازنمی گردانند، اما زمانی که به دلایل باکتریایی یا ویروسی دچار التهاب شوند خلط به گلو هدایت می‌شود.

شاید این شایعه را شنیده باشید که مصرف لبنیات باعث خلط سفید می‌شود. با این حال، این شایعه صحت ندارد. خلط خاکستری بیشتر ناشی از تلاش دستگاه تنفسی بدن برای خلاصی از رزین و جرم‌های ناشی از استعمال دخانیات یا هوای آلوده است.

خلط غلیظ و زرد تیره یا سبز تیره نشان دهنده عفونت ویروسی یا باکتریایی، عفونت سینوس ها و عفونت بخش‌هایی پایینی دستگاه تنفسی است. این امر زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن گلبول‌های سفید (نوتروفیل ها) را به محل عفونت ارسال می‌کند. این سلول‌ها دارای پروتئینی سبز رنگ هستند که تجمع آن‌ها در مخاط باعث تغییر رنگ خلط به این رنگ می‌شود.

خلط قهوه‌ای در افرادی که به طور مداوم استعمال دخانیات دارند رایج است. به دلیل وجود رزین و سایر جرم‌های موجود در دود سیگار، رنگ خلط این افراد به مرور به قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد. با این حال، مصرف مواد غذایی خاص مانند شکلات، قهوه و مشروبات الکلی نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ خلط به قهوه‌ای شود.

خلط صورتی گرچه رنگ جالبی دارد، اما متاسفانه نشان دهنده یک بیماری سخت است. مخاط صورتی ناشی از اِدم ریوی است که به دلیل ورود مایعات به ریه بروز می‌کند. میزان خلط صورتی کم می‌تواند نشان دهنده خونریزی نیز باشد.

خلط قرمز ناشی از خونریزی شدید در دستگاه تنفسی یا بیماری‌هایی جدی مانند سرطان، سِل، ذات الریه و آمبولی ریوی است. با مشاهده خلط قرمز باید هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید، زیرا این موضوع می‌تواند جان بیمار را به مخاطره بیاندازد.

گرچه کودکان از بلعیدن خلط بالا آمده لذت می‌برند، اما توصیه عمومی این است که پس از بالا آمدن خلط به دهان آن را خارج کرده و از بلعیدن آن اجتناب کنید. با این حال، در صورتی که این خلط‌ها را هم ببلعید به طور کلی مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند، زیرا اسید معده عوامل بیماری‌زای موجود در آن را نابود خواهد کرد.