۰ نفر

تحلیل پیش بینی فوتی های کرونا

۲۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۰۴
کد خبر: 554618
تحلیل پیش بینی فوتی های کرونا

حدود ۲۰ روز قبل بود که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، مدعی شد آمار مرگ های کرونایی در آبان ۱۴۰۰ به زیر ۵۰ نفر خواهد رسید. در حالی که این روند صعودی است و همچنان نیز افزایشی خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، آمار کرونا در پیک پنجم همچنان سیر صعودی دارد و هر روز بر تعداد بیماران مثبت کرونایی و فوتی‌ها افزوده می‌شود. این در حالی است که دوران پیک پنجم طولانی‌تر از پیک‌های قبلی شده است.

پیک پنجم چگونه آغاز شد

پیک پنجم کرونا با سویه دلتا از استان‌های جنوبی و شرقی آغاز شد و در مدت کمتر از دو هفته به سراسر کشور رسید و حالا بعد از گذشت نزدیک به ۱۰ هفته، همچنان شاهد سیر صعودی بیماری هستیم. به طوری که در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

این شرایط هر روز در حال وخیم‌تر شدن است و ما روزانه شاهد رکورد شکنی کرونا در ابتلاء، بستری و مرگ و میر هستیم. به طوری که روز گذشته برای اولین بار رکورد ابتلاء از مرز ۵۰ هزار نفر عبور کرد و میزان بستری‌ها نیز افزایش یافت. در همین حال، شاهد روند صعودی مرگ‌های کرونایی در پیک پنجم هستیم و مدام بر آمار روزانه جانباختگان افزوده می‌شود.

بر اساس آمار وزارت بهداشت، تا روز گذشته مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۲۴۳ نفر و مجموع جانباختگان به ۹۹ هزار و ۱۰۸ نفر رسید. همچنین، ۷ هزار و ۴۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری هستند.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که شرایط کرونایی کشور حداقل تا چند هفته آینده بهبود نخواهد یافت و ما باید منتظر افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی باشیم. به طوری که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، گفته است که باید منتظر مرگ‌های کرونایی تا ۸۰۰ مورد در روز باشیم.

پیش بینی وضعیت مرگ‌های کرونایی در کشور

در حال حاضر میانگین مرگ‌های روزانه کرونایی حدود ۶۲۰ فوتی است که بعضاً تا ۶۵۵ مورد نیز افزایش داشته است.

بررسی آمار روزانه جانباختگان کرونایی در کشور نشان می‌دهد که اگر همین امروز هم بتوانیم بیماری را کنترل کنیم، حداقل تا سه هفته آینده نمی‌توان به کاهش مرگ و میر امیدوار بود.

حمید سوری رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹، با بیان اینکه هنوز در سطح کلان کشور به نقطه اوج کرونا نرسیده‌ایم، افزود: البته بستگی دارد کدام شاخص را ملاک قرار دهیم به نظر بنده بستری و مرگ مهم‌ترین شاخص‌ها هستند و نباید روی ابتلاء حساب باز کنیم.

وی ادامه داد: نه پیشگو هستیم و نه اینکه در سرنوشت ما آمده که باید در فلان تاریخ به فلان آمار مرگ و میر یا ابتلاء برسیم همه چیز به رفتار مردم و سیاست گذاری‌های ما بستگی دارد.

در همین حال، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت گفت: فعلاً روند ابتلاء و بستری در ۱۴ استان ثبات پیدا کرده و مقداری رو به کاهش است، اما متأسفانه میزان فوتی‌ها تا سه هفته دیگر صعودی خواهد بود.

وی افزود: اینکه رفتار مردم در پنج روز آینده چگونه خواهد بود و مراسم‌ها چگونه برگزار خواهد شد، می‌تواند در روند کنترل بیماری مؤثر باشد.

اگر فرض کنیم این تعطیلات خواهد توانست مانع از گسترش بیماری شود که البته بسیار بعید به نظر می‌رسد، باید بعد از این تعطیلات منتظر فروکش توفان مرگ‌های کرونایی تا سه هفته آینده بود. در غیر این صورت، اگر این تعطیلات هم مؤثر واقع نشود، می‌بایست در انتظار روزهای سیاه کرونایی باشیم که شاید تعداد مرگ‌های کرونایی را از آنچه در حال حاضر ثبت می‌شود، برساند.

تحلیل اظهارات ضد و نقیض

متأسفانه یکی از نکات مبهم در گفته‌ها و اظهارات مسئولان حوزه سلامت، تناقض‌هایی است که می‌بینیم و می‌شنویم. در حالی که پیش بینی یک مقام وزارت بهداشت، افزایش مرگ‌های کرونایی تا ۸۰۰ نفر در روز است، یک مقام دیگر در همین وزارتخانه عنوان می‌کند تا سه ماه آینده یعنی در پایان آبان ۱۴۰۰، مرگ‌های روزانه به زیر ۵۰ نفر خواهد رسید.

وقتی آمار مرگ‌های کرونایی در حال حاضر سیر صعودی نشان می‌دهد و گفته می‌شود این روند تا چند هفته آینده به همین صورت خواهد بود، چگونه می‌توانیم بپذیریم که به یکباره این آمار قرار است در مدت سه ماه به زیر ۵۰ نفر برسد.

از حالا تا پایان آبان ۱۴۰۰، سه ماه فرصت داریم که گفته می‌شود حداقل تا سه هفته آینده روند مرگ‌های کرونایی صعودی خواهد بود. اگر بخواهیم بعد از سه هفته منتظر کاهش مرگ‌های کرونایی باشیم که قطعاً همه ما چنین روزهایی را انتظار می کشیم، باید از هفته آخر شهریور چشم انتظار فروکش آمار مرگ و میر بود.

اما این سوال مطرح است که اگر روند نزولی کرونا در کشور از سه هفته آینده رقم بخورد، نمی‌توان انتظار داشت به یکباره تعداد مرگ‌ها از ۸۰۰ به زیر ۵۰ مورد برسد. مگر اینکه اتفاق عجیبی رخ دهد و سرعت واکسیناسیون در یک ماه آینده به قدری افزایش یابد که بتوانیم روزانه یک میلیون نفر را واکسن بزنیم و دوز دوم واکسیناسیون نیز به سرعت دنبال شود.

این در حالی است که فعلاً روزانه به طور میانگین ۵۰۰ هزار نفر در کشور واکسن دریافت می‌کنند و اگر قرار بر ۲ برابر شدن واکسیناسیون هستیم، میزان دسترسی به واکسن نیز باید به ۲ برابر برسد.

آیا می‌توان امیدوار بود روند واکسیناسیون بیش از آنچه در حال حاضر وجود دارد، سرعت بگیرد و گروه‌های هدف تا سه ماه آینده واکسینه شوند. و اینکه قرار نیست وارد پیک ششم شویم و بیماری را کنترل خواهیم کرد. باید منتظر اقداماتی بود که بتواند این پیش بینی‌ها را به ادعاهایی که مطرح می‌شود، نزدیک کند.