۰ نفر

بهبودی دیابت با بیش از یک نوع رژیم غذایی

۲۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۲۰
کد خبر: 554574
بهبودی دیابت با بیش از یک نوع رژیم غذایی

تا همین اواخر، دیابت نوع۲ عمدتا با کنترل عوامل خطر مانند فشار خون بالا، کلسترول و سطح قند خون گلوکز و معمولاً با تجویز دارو مدیریت می‌شد. اما این رویکرد به علل زمینه‌ای دیابت نوع۲ توجه نمی‌کند، مانند مشکلات هورمون انسولین که دیگر قند خون را به طور موثر کنترل نمی‌کند. در حالی که مصرف دارو‌ها می‌تواند سطح قند خون را کنترل کند، علل بیولوژیکی دیابت نوع۲ را مشخص نمی‌کند.

به گزارش کانورسیشن، تحقیقات فزاینده‌ای نشان می‌دهد که کاهش وزن چه از طریق جراحی و چه از طریق رژیم غذایی می‌تواند به رفع برخی از علل زمینه‌ای دیابت نوع ۲ کمک کند. این کار با کمک به بدن برای کنترل سطح قند خون انجام می‌شود. این نکته‌ای مهم است، زیرا کنترل قند خون با بهبود نحوه ساخت و عملکرد انسولین، کلیدی برای بهبود دیابت نوع ۲ است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  انتخاب، بیشتر این مجموعه تحقیقات تا کنون به استفاده از شیک‌های جایگزین غذا برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ پرداخته اند، به همین دلیل ممکن است این روش توسط پزشک تجویز شود. اما، اخیراً، محققان برای دستیابی به بهبودی، رژیم‌های دیگری مانند رژیم‌های کم کربوهیدرات را بررسی کرده اند.

اگرچه تحقیقات در این زمینه هنوز در حال ظهور است، اما نتایج مطالعات تا کنون نشان داده است که رژیم کم کربوهیدرات امیدوار کننده است. برای درک بهتر این که کدام رژیم‌ها در کمک به افراد برای بهبود دیابت نوع ۲ بهتر است، بررسی اخیر  دوان ملور از دانشگاه استون و  آدریان براون از یو سی ال بیش از ۹۰ مقاله را در مورد تأثیر رژیم‌های مختلف بر دیابت نوع ۲ مورد بررسی قرار داد. آن‌ها دریافتند که اگرچه تحقیقات با کیفیت بهتر تمرکز بر شیک‌های جایگزین وعده غذایی که در آزمایشات بالینی استفاده می‌شود متمرکز است، اما رویکرد‌های دیگر (مانند رژیم‌های کم کربوهیدرات) نیز به خوبی کار می‌کنند.

بررسی ما نشان داد که رژیم‌های جایگزین وعده غذایی از هر سه نفر به موفقیت در بهبودی کمک کرده است، در حالی که رژیم‌های کم کربوهیدرات به حدود یک نفر از هر پنج نفر در بهبودی کمک کرده است. افرادی که با استفاده از هر دوی این رژیم‌ها وزن خود را کاهش دادند، در صورت حفظ وزن خود می‌توانستند تا دو سال در حالت بهبودی بمانند.

رژیم‌های کم کالری و مدیترانه‌ای نیز  می‌توانند به افراد در بهبودی کمک کنند، اما با میزان بسیار کمتر.
تنها حدود ۵ درصد از افرادی که رژیم‌های کم کالری داشتند پس از یک سال در حالت بهبودی قرار گرفتند، در حالی که تنها ۱۵ درصد از افرادی که رژیم مدیترانه‌ای داشتند پس از یک سال در حالت بهبودی باقی ماندند.

این محققان می‌گویند: "یکی از چالش‌های بزرگی که ما هنگام نوشتن نقد و بررسی خود با آن روبرو شدیم این بود که "بهبودی" چیست. دانستن نحوه تعریف آن مهم بود بنابراین ما می‌توانیم بفهمیم کدام رژیم‌ها در کمک به افراد برای بهبودی بهتر عمل کرده اند. "

دلیل دشواری این امر این است که تعریف بین گروه‌های مختلف متخصص و مطالعات تحقیقاتی متفاوت است. اکثر افراد بهبودی را کاهش سطح قند خون در محدوده پایین برای تشخیص دیابت تعریف می‌کنند،   اما برخی از تعاریف بیان می‌کنند که این کار باید بدون استفاده از دارو‌ها انجام شود، در حالی که برخی دیگر این کار را نمی‌کنند. تعاریف دیگر می‌گویند وزن (به ویژه چربی در ناحیه میانی بدن) باید کاهش یابد تا بهبودی حاصل شود.

چالش دیگری که پژوهشگران  هنگام تعریف بهبودی با آن روبرو بودند، این بود که برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌توانند سطح قند خون را حتی بدون کاهش وزن عادی کنند. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که هنگام خوردن کربوهیدرات‌ها، آن‌ها به قند‌ها تجزیه می‌شوند که باعث افزایش سطح قند خون ما می‌شود. رژیم کم کربوهیدرات به این معنی است که قند خون کمتری در جریان خون ظاهر می‌شود و منجر به بهبود کنترل قند خون می‌شود.

پژوهشگران ادامه می‌دهند که به همین دلیل، ما در ابتدا با استفاده از تعریفی که هر مطالعه مورد استفاده قرار داد، بهبودی را تعریف کردیم. سپس، ما تعداد افرادی را که سطح قند خون آن‌ها بدون دارو به مدت حداقل شش ماه عادی شده بود (که اکثر آن‌ها بهبودی واقعی می‌دانند) مقایسه کردیم.

در حالی که رژیم‌های کم کربوهیدرات به افراد در بهبودی کمک می‌کند، این نگرانی وجود دارد که قند خون به محض خوردن کربوهیدرات بیشتر دوباره افزایش یابد. به همین دلیل است که ما در بررسی خود پیشنهاد می‌کنیم به جای اینکه این مفهوم با نام بهبودی نامیده شود، باید آن را "کاهش دیابت" نامید، زیرا دیابت نوع ۲ هنوز وجود دارد، اما اثرات منفی آن به خوبی مدیریت می‌شود. ما فکر می‌کنیم که بهبودی تنها در صورتی حاصل می‌شود که چربی از اطراف اندام‌ها از بین برود. این موضوع باعث می‌شود انسولین دوباره ساخته شود و مجدداً به طور موثر   مورد استفاده قرار گیرد.

اما از آنجا که کربوهیدرات‌ها همچنین منبع اصلی انرژی در رژیم غذایی ما هستند، خوردن کمتر از آن‌ها اغلب منجر به مصرف کالری کمتر می‌شود  که معمولاً منجر به کاهش وزن می‌شود؛ بنابراین اگر کسی بتواند رژیم کم کربوهیدرات را در دراز مدت حفظ کند، نه تنها سطح قند خون و خطر عوارض دیابت را کاهش می‌دهد، بلکه ممکن است به بهبودی سطح بالاتری نیز برسد.