۰ نفر

چرا التهابات بدن با بالا رفتن سن بیشتر می‌شود؟

۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۰۰
کد خبر: 554427
چرا التهابات بدن با بالا رفتن سن بیشتر می‌شود؟

التهاب چیزی نیست که در میانسالی شروع شود؛ اما با بالا رفتن سن شدت می‌گیرد. ضمنا ریسک بیماری‌های خطرناک‌تر نیز با شدت گرفتن التهاب بیشتر می‌شود. مشکل التهاب مرتبط با سن که گاهی به آن inflammaging نیز می‌گویند به طور کامل اجتناب‌پذیر نیست؛ اما با تغییراتی در سبک زندگی می‌توان آن را مدیریت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ما در مورد تاثیرات مضر التهاب زیاد می‌شنویم؛ التهاب در واقع شیوه‌‌ی بدن برای مراقبت از خودش است. وقتی شما دچار آسیب یا عفونتی می‌شوید، بافتی که تحت تاثیر قرار گرفته، سلول‌های التهابی ارسال می‌کند تا فرایند ترمیم و التیام شروع شود. وقتی جایی از بدن آسیب می‌بیند، آغاز فرایند التهابی باعث قرمزی و تورم می‌شود. در شرایطی که همه چیز خوب و درست پیش می‌رود، وقتی آسیب، ترمیم یافت التهاب نیز برطرف می‌شود؛ اما عوامل بخصوصی می‌توانند حالتی از التهاب بلندمدت و مزمن ایجاد کنند. زمانی که واکنش ایمنی بدن در مقابل عفونت‌ها، آسیب‌ها و سموم طولانی می‌شود، بدن در فازی از آماده باش مداوم به سر می‌برد و چنین وضعیتی می‌تواند تاثیر منفی بر عملکردهای بافت‌ها و ارگان‌های بدن بگذارد.

فاز التهابی ِ مداوم به مرور زمان شروع به تاثیرات مخرب بر بدن کرده و ریسک بیماری‌های جدی در بلندمدت را افزایش می‌دهد، مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، سرطان، دیابت نوع دوم، بیماری آلزایمر و پوکی استخوان.

بدن ما با افزایش سن بیشتر مستعد التهابات مزمن و خفیف می‌شود، حتی بدون این که آسیبی ببینیم یا بیماری خاصی داشته باشیم. این واقعیت تا حدودی به  تغییرات سلولی مربوط می‌شود که به طور طبیعی در بدنی که سن و سالی از آن گذشته رخ می‌دهد. این مسئله برای کسانی که چربی زیادی دارند (خصوصا چربی شکمی) جدی‌تر روی می‌دهد و با افزایش سن بیشتر می‌شود. سلول‌های چربی، ماشین‌های تولیدکننده‌ی ترکیبات التهابی‌اند و تولید بیشتر مواد و ترکیبات التهابی در بدن منجر به التهاب بیشتر می‌شود.

راه‌های مبارزه با التهاب ناشی از افزایش سن

کارشناسان اتفاق نظر دارند که مقداری از التهابات مرتبط با بالا رفتن سن، غیر قابل اجتناب‌اند؛ اما اصلاح فاکتورهایی که در کنترل ما هستند می‌تواند تاثیر چشمگیری در کنترل التهابات مزمن داشته باشد. در نتیجه، با این راهکارها می‌توانیم با بالا رفتن سن‌مان، ریسک بیماری‌های مزمن را کاهش داده و کیفیت زندگی خود را بهتر کنیم:

به وزن سالمی برسید

رسیدن به وزن سالم و حفظ و تداوم آن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید برای کاهش التهاب مزمن انجام دهید و به سلامت عمومی‌تان کمک کنید. چربی بدن، هورمون‌های التهابی ترشح می کند و ثابت شده که در بدن افراد چاق، این هورمون‌ها به میزان بیشتری وجود دارند. از طرفی دیگر، کاهش وزن می‌تواند سطح هورمون‌های التهابی را پایین بیاورد. خوشبختانه لازم نیست وزن زیادی کم کنید؛ حتی کاهش وزن در حد پنج تا ده درصد از وزن بدن هم می‌تواند نتایج قابل توجهی از جهت کاهش التهابات مزمن به بار بیاورد.

به تغذیه‌تان بیشتر توجه کنید

غذا نیز ابزار قدرتمندی در دستان شماست که یکی از نقش‌های مهم آن، مبارزه با التهابات بدن است:

غذاهای فرآوری شده دارای کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قند فراوانند و باعث ترشح مواد التهابی در خون می‌شوند. بهتر است از مواد غذایی کمتر فرآوری شده مانند غلات کامل، پروتئین‌های کم چربی و میوه‌ها و سبزی‌ها به عنوان اساس تغذیه‌ی خود استفاده کنید

. انواع و اقسام غذاهای گیاهی را بخورید

میوه‌ها و سبزی‌ها، غلات سبوس‌دار، بنشن و حبوبات، مغزها و دانه‌ها دارای فیتونترینت‌های فراوانی هستند؛ یعنی ترکیبات گیاهی بسیار مفیدی که ضدالتهاب‌اند. یکی از عملکردهای فیتونوترینت‌ها، ایجاد واکنش ضدالتهابی در رگ‌های خونی، سلول‌ها، بافت‌ها و ارگان‌هاست. هر روز بشقاب غذایتان را از انواع سبزیجات و مواد غذایی گیاهی پُر کنید، زیرا هر ماده غذایی خاصیت مخصوص خودش را دارد، پس از تمام میوه‌ها و سبزی‌های متنوع استفاده کنید.

. چربی‌های ترانس مصرف نکنید

این چربی‌های مضر مستقیما سطح التهاب را افزایش می‌دهند و بهتر است کلا آن‌ها را حذف کنید. برچسب محصولات غذایی را چک کنید. حتی اگر روی برچسب ذکر شده که حاوی چربی ترانس نیست، لیست ترکیبات آن را بررسی کنید. چربی‌های ترانس اغلب به صورت روغن‌های هیدروژنه نام برده می‌شوند.

. بیشتر ماهی و کمتر گوشت قرمز بخورید

چربی اشباع موجود در گوشت قرمز می‌تواند تاثیر پیش التهابی در بدن داشته باشد؛ اما امگا 3 موجود در ماهی‌های چرب مانند سالمون می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. امگا 3 در غذاهای گیاهی مانند گردو، بذرکتان و سویا نیز وجود دارد.

. مصرف قند و غذاهای فرآوری شده را محدود کنید

غذاهای فرآوری شده دارای کربوهیدرات‌های تصفیه شده و قند فراوانند و باعث ترشح مواد التهابی در خون می‌شوند. بهتر است از مواد غذایی کمتر فرآوری شده مانند غلات کامل، پروتئین‌های کم چربی و میوه‌ها و سبزی‌ها به عنوان اساس تغذیه‌ی خود استفاده کنید.

استرستان را کنترل کنید

استرس می‌تواند به طور مستقیم التهاب را در سراسر بدن فعال کرده و ریسک بیماری‌های مرتبط با التهاب را افزایش دهد. بنابراین راه‌هایی برای کاهش استرس پیدا کرده و آن‌ها را وارد روتین روزانه‌تان نمایید. یوگا، مدیتیشن، دعا و نیایش و یا هر فعالیت دیگری که استرستان را تسکین می‌دهد تبدیل به عادتی برای خود کنید. با خانواده و دوستان بیشتر وقت بگذرانید، به اندازه کافی بخوابید، در مورد افکار و احساساتتان بنویسید، موسیقی گوش دهید و ... .

فعالیت بدنی داشته باشید

تحقیقات نشان داده‌اند بین فعالیت بدنی منظم و کاهش سطح التهاب بدن ارتباط وجود دارد. بیست دقیقه پیاده روی تند می‌تواند برای پایین آوردن شاخص‌های التهابی در بدن کافی باشد. فعالیت بدنی می‌تواند به صورت دوچرخه‌سواری، شنا، پیاده‌روی تند، کوهنوردی، تنیس بازی کردن، تای‌چی و یا هر مدل تحرک بدنی دیگری باشد، فقط مهم این است فعالیتی را پیدا کنید که به آن علاقه‌مندید و ادامه‌اش خواهید داد. شما با فعالیت بدنی سی دقیقه‌ای در بیشتر روزهای هفته می‌توانید صاحب بزرگ‌ترین فواید ورزش و تحرک شوید، اگر هم بیشتر که چه بهتر!

خواب را در الویت قرار دهید

اگر هر شب هفت تا نُه ساعت خواب باکیفیت ندارید بهتر است هر چه زودتر شروع کنید. خواب کافی برای کنترل التهاب مزمن یک ضرورت است. خواب بی‌کیفیت با بالاتر بودن سطح هورمون‌های التهابی در بدن ارتباط مستقیم دارد. ضمنا اگر خوب نخوابید و احساس خستگی و خواب‌آلودگی کنید مطمئنا بیشتر دچار استرس شده و انرژی کمتری برای انتخاب‌های سالم و ورزش و تغذیه درست خواهید داشت.

 عوامل ایجاد التهاب در بدن

اگر ایجاد این تغییرات به یک باره برایتان سخت است، یکی یکی شروع کنید. شاید متوجه شوید که برداشتن یک قدم به سمت کاهش التهاب و سلامتی بهتر، به شما انگیزه می‌دهد که قدم‌های بیشتری بردارید. اغلب، فواید کوچک، فواید بزرگ‌تری با خود به همراه می‌آورند. وقتی شروع می‌کنید به داشتن احساسی بهتر یا قادرید کارهایی انجام دهید که قبلا نمی‌توانستید، خود به خود به سمت انجام کارهای بزرگ‌تر و بهتر قدم خواهید برداشت.