۰ نفر

این آنزیم خونی در بدن سرطان را نابود می کند

۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۳۰
کد خبر: 554310
این آنزیم خونی در بدن سرطان را نابود می کند

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در تازه‌ترین مطالعات خود موفق به کشف یک آنزیم کلیدی در درمان انواع سرطان و عفونت‌های ویروسی شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران ،  یک مطالعه جدید به رهبری محققان دانشگاه کالیفرنیا، ایروین (UCI) دو روش را شناسایی می‌کند که از طریق آن‌ها APOBEC۳A آنزیمی حیاتی که مسئول تغییرات ژنتیکی بوده و منجر به انواع سرطان‌ها می‌شود در حالی که از سلول‌های ما در برابر عفونت ویروسی محافظت می‌کند، کنترل می‌شود.

 مدیکال اکسپرس،آنزیم APOBEC۳A بخشی حیاتی از سیستم ایمنی ذاتی است که با ایجاد جهش از سلول‌ها در برابر عفونت ویروسی محافظت کرده و از تکثیر ویروس‌ها جلوگیری می‌کند؛ از سوی دیگر APOBEC۳A با حمله مستقیم به ژنوم سلول‌های سرطانی باعث  افزایش سطح جهش‌های DNA شده که منجر به پیشرفت سرطان، متاستاز و مقاومت دارویی می‌شود.

دکتر رمی استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا گفت: در مطالعات قبلی ما نشان دادیم که جهش‌های DNA ناشی از APOBEC۳A در بیماران سرطانی بسیار شایع است. در حقیقت ما متوجه شدیم که آن‌ها تا ۸۰ درصد در انواع خاصی از سرطان‌ها مانند سرطان ریه، سینه یا مثانه وجود دارند.

این مطالعه با این عنوان که استرس ژنوتوکسیک و عفونت ویروسی باعث ایجاد جهش گذرا در APOBEC۳A و ژن‌های پیش التهابی از طریق دو مسیر متمایز می‌شود و در نشریه  نیچر منتشر شد.

در این مطالعه، محققان نحوه عفونت ویروسی و استرس ژنوتوکسیک ناشی از دارو‌های شیمی درمانی را به طور گذرا APOBEC۳A تنظیم کردند. کار آن‌ها نشان می‌دهد که چگونه عفونت ویروسی باعث واکنش ایمنی ذاتی خاصی می‌شود تا بیان APOBEC۳A را در سلول‌های انسانی فعال کند و چگونه یک گام مهم در حذف ویروس است؛ این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که چگونه دارو‌های شیمی درمانی مختلف APOBEC۳A را تحریک می‌کنند، اما از طریق نوع کاملا متفاوتی از پاسخ ایمنی که این بار باعث جهش‌هایی می‌شود، تهاجم سرطان را افزایش می‌دهد.

رمی می‌گوید: نتایج ما روش‌های متفاوتی را برای سلول‌ها برای تنظیم بیان APOBEC۳A نشان می‌دهد تا انواع مختلف تنش‌هایی را که ممکن است سلول با آن‌ها مواجه شود، برطرف کند. با درک چگونگی تنظیم سلول‌های سرطانی و عفونت‌های ویروسی بیان APOBEC۳A، ما آماده‌ایم تا گامی مهم در جهت توسعه استراتژی‌های درمانی جدید برای مبارزه با سرطان و درمان‌های ضد ویروسی جدید برداریم.

برای توسعه راهکار‌هایی برای جلوگیری از ایجاد جهش‌های DNA ناشی از APOBEC۳A در ژنوم سرطان که ناهمگونی تومور را افزایش داده و پیشرفت بیماری و مقاومت در برابر درمان‌ها را بالا می‌برد، به مطالعات بیشتری نیاز است. در مورد عفونت‌های ویروسی، گام بعدی این است که تعیین کنیم آیا انواع خاصی از جهش‌هایی که قبلا در ویروس‌ها مانند سارس-کوو-۲ (کووید-۱۹) شناسایی شده‌اند، نتیجه فعالیت APOBEC۳A بوده و بر تکثیر ویروس در سلول‌ها تاثیر می‌گذارد یا خیر.