۰ نفر

تهدید دز سوم واکسن آسترازنکا برای بدن چیست؟

۲۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۳۰
کد خبر: 554169
تهدید دز سوم واکسن آسترازنکا برای بدن چیست؟

کارشناسان معتقد هستند؛ خطر تزریق دُز سوم و تقویتی واکسن کرونای آسترازنکا برای کووید-۱۹ کمتر از تزریق دُز اول یا دوم این واکسن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کارگر نیوز، تزریق دُز سوم آسترازنکا باعث بروز لخته خون نمی‌شود ارتباط فوق العاده نادر تزریق این واکسن کرونا با لخته شدن خون باعث شد تا روسای بهداشتی انگلیس توصیه کنند که افراد زیر ۴۰ سال به جای واکسن آسترازنکا از واکسن‌های فایزر یا مدرنا استفاده کنند.

اما خطر بروز این عارضه که به همراه سطوح پایین پلاکت خون رخ می‌دهد، پس از تزریق دُز اول بیشتر است. محققان در بیمارستان‌های دانشگاه آکسفورد که این ارتباط را بررسی کردند، می‌گویند: تزریق دُز سوم به احتمال زیاد خطر چندانی ندارد.

این گروه متخصص در حال حاضر راهنمایی برای پزشکان ارائه کرده است که به آن‌ها در تشخیص این عارضه به نام «ترومبوسیتوپنی» و «ترومبوز ایمنی» ناشی از واکسن (VITT) کمک می‌کند.

«ترومبوسیتوپنی» شرایطی است که در آن تعداد سلول‌های پلاکت خون بیمار که به لخته شدن خون کمک می‌کند، کم است. «ترومبوز» زمانی اتفاق می‌افتد که لخته‌های خون رگ‌ها یا عروق را مسدود می‌کنند و علت اصلی سکته مغزی و حمله قلبی است.

دکتر سو پاورد مشاور هماتولوژی در مورد این راهنما گفت: تزریق دُز سوم واکسن آسترازنکا به احتمال زیاد خطر کمی برای لخته شدن خون به همراه دارد. این موضوع به این دلیل است که خطر واکسیناسیون دوم - که هشت تا ۱۲ هفته پس از تزریق اول ارایه می‌شود - در حال حاضر به میزان قابل توجهی کمتر است.

وی یادآور شد: اگر افراد در تزریق دُز اول واکسن آسترازنکا دچار عارضه «ترومبوسیتوپنی» و «ترومبوز ایمنی» ناشی از واکسن (VITT) نشده باشند، احتمال بروز این عارضه در دُز سوم بسیار کم است.

این متخصص افزود: «ترومبوسیتوپنی» و «ترومبوز ایمنی» ناشی از واکسن عارضه جدیدی است و ما هنوز در حال بررسی موثرترین درمان برای آن هستیم.