۰ نفر

فقط واکسیناسیون سراسری، می تواند سلاح مبارزه با مرگ بر اثر کرونا باشد

۲۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۰۰
کد خبر: 554143
فقط واکسیناسیون سراسری، می تواند سلاح مبارزه با مرگ بر اثر کرونا باشد

با تزریق حداکثری واکسن، بیماری به طرز جدی مدیریت و روند مرگ و میر به زیر ۱۰ عدد در روز رسید. به خصوص در انگلیس قبل از همه گیری واریانت هندی کرونا، میزان مرگ و میر به یک نفر هم در روز رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بهداشت نیوز، اما در همین بازه زمان دو راهکار در مهار این بیماری تاکنون موثر افتاده و تجربه کشورهای توسعه یافته نشان از موفقیت اساسی در این عرصه دارد. واکسیناسیون سراسری در کنار رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی تنها محمل و بستری مطمئن برای عبور از بیماری کروناست. بسته به توانمندی اقتصادی و صنعتی کشور ها و مهم تر از آن نظم پذیری و هارمونی در میان مردم، شاهد موفقیت ها و شکست ها در بسیاری از  کشورهای دنیا در میدان مبارزه با کرونا هستیم. 

از این جهت تجربه مدیریت صحیح بیماری کرونا در پیک اول در کشورمان به خوبی نشان داد که رعایت حداکثری پروتکل های بهداشتی با دو شکل استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری اجتماعی چه دستاوردهای بزرگ و در نوع خود تاریخی در مهار بیماری در کشور رقم زد. همه کشورهای دنیا هم در اوایل شیوع بیماری، به سمت اعمال محدودیت ها و ممنوعیت های سراسری رفتند و بسته به قدرت اقناع پذیری گفتمان شان بیماری را در جوامع شان مدیریت کردند. همراستا با رعایت پروتکل های بهداشتی، مساله واکسن کرونا در سطح بین المللی مطرح شد و اقتصاد های بزرگ و پیشرفته پیشگام در این عرصه شدند. چین، روسیه، هند، انگلیس و آمریکا از نمونه کشورهایی هستند که در عرصه تولید واکسن قدم های بزرگی برداشتند و این کشورها به خصوص در انگلیس، آمریکا و چین، با تزریق حداکثری واکسن، بیماری به طرز جدی مدیریت و روند مرگ و میر به زیر ۱۰ عدد در روز رسید. به خصوص در انگلیس قبل از همه گیری واریانت هندی کرونا، میزان مرگ و میر به یک نفر هم  در روز رسید. 

روند تزریق واکسن در دنیا به شکل مطلوبی پیش رفت و دراین عرصه کشورمان به دلیل مسائل ناشی از تحریم ها نتوانست  مانند کشورهای همسایه ترکیه، امارات بتواند واکسن مورد نیاز داخلی اش را از کشورهای مقصد تامین نماید. بلوکه شدن دارایی های  ایران در بانک های خارجی و سختی جابجایی این پول ها البته در کنار برخی بی تدبیری های داخلی، همگی دست به دست هم داد که کشور در مقیاس جهانی از روند واکسیناسیون به نوعی عقب بماند. با این حال با توجه به پیش بینی هایی که در داخل کشور نسبت به سختی تامین واکسن با توجه به مسائل مرتبط تحریمی وجود داشت، مساله تولید داخلی واکسن در برند های مختلف در دستور کار قرار گرفت و تقریبا از چند ماه پیش تولیدات داخلی وارد بازار شده است. 

سرعت گسترش بیماری با ورود دو سویه انگلیسی و هندی یک موجب همه گیری بیماری را با ضریب بالای عفونت زایی و احتمال مرگ در کشور رقم زد و با توجه به افزایش مرگ و میرها و درصد بالای ابتلا از ۳ الی چهار هزار به روزی بالای ۳۰ هزار فضای بیماری را در کشور در یک شرایط بسیار سخت و خطیر قرار داد. در واقع بعد از موج چهارم و پنجم بیماری این موضوع به جد در کشور احساس شد که باید پیش بینی درست و واقع بینانه از بیماری در کشور صورت می گرفت و وزارت بهداشت بیش از همه گیری موج انگلیسی و هندی، گروههای آسیب پذیر جامعه را واکسینه کردند. 

یکی از دلایلی که بیماری در برخی کشورها  در مقاطعی در  شرایط مدیریت شده قرار گرفت بی شک به خاطر واکسینه شدن بخش مهمی از جامعه آسیب پذیر بوده است.طبق گزارش های رسانه ای  بیش از ۵۸ درصد مردم انگلیس واکسینه شدند و همین امر باعث شده که با وجود اینکه نوع هندی بیماری خیلی زودتر از سایر کشورها وارد انگلیس شده است، بیماری عود و صعود خیلی زیادی نشده است. مقایسه این آمار با روند واکسیناسیون کشور که هنوز زیر ۱۰ درصد است نشان از فاصله زیاد دارد و برای همین است که تسریع در امر واکسیناسیون چه از مجرای تولیدات داخلی و چه از محل واردات مورد تاکید رئیس جمهوری محترم کشور است.

برخی گزارش ها نیز حاکی است بیش از  ۴۵ میلیون نفر از جمعیت این کشور دز اول و ۳۵ میلیون نفر دز دوم را دریافت کرده اند.

مساله بسیار مهمی که باید در مدیریت کرونا در نظر داشت؛ میزان ایمنی خود واکسن است. گرچه در وهله اول شک و تردیدی نسبت به اصل واکسیناسیون و هدف گیری گروههای سنی بالا وجود ندارد؛ اما نباید تصور ایمنی و به بیانی رویین تن شدن با واکسن را در برابر کرونا داشت. طبق پژوهش علمی معتبر آکادمیک در انگلیس هشدار داده شده که ایمنی واکسن در برابر واریانت های جدید بیماری کرونا قابل بحث است. در تحقیقات این گروه علمی آمده است که در صورت بروز و پیدایی یک سویه (SARS- COV۲)  روند فعلی واکسیناسیون به کلی مختل شود. کما اینکه اخیر آمار مرگ و میرها در انگلیس که بیشترین تزریق واکسن را در دنیا انجام داده به بالای ۱۰۰ نفر در روز رسیده که نشان از قدرت سرایت پذیری و کشندگی بالای سویه های جدید دارد. برای همین اکنون ناظران بهداشتی در انگلیس با نگرانی نسبت به آینده مواجه هستند.

برایند کلام این است که با وجود تلاش برای گسترش روند واکسیناسیون برای مهار بیماری که امروز مورد تاکید جدی مقامات عالیه کشورمان قرار دارد؛ نباید مهم ترین ابزار یعنی رعایت اصول بهداشتی مورد غفلت واقع شود. از این رو بایستی همراستا با تسریع در روند واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی با دو مشخصه بارز استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی مورد توجه اساسی قرار گیرد به خصوص اینکه مسلما تا رسیدن به نقطه مطلوب واکسیناسیون در کشور هنوز فاصله وجود دارد.