۰ نفر

خانم ها این علائم را جدی بگیرید

۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۱۵
کد خبر: 553043
خانم ها این علائم را جدی بگیرید

یک متخصص زنان و زایمان گفت: یکی از راه‌های تشخیص یائسگی زودرس، قطع شدن ناگهانی عادت‌های ماهانه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، شیرین نیرومنش، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی ، اظهار کرد: سن طبیعی یائسگی در خانم‌ها حدود ۴۷ تا ۵۲ سال است. در این سن عادت‌های ماهانه و قدرت باروری در اکثر خانم‌ها به پایان می‌رسد.

او ادامه داد: اگر قبل از ۳۵ یا ۴۰ سالگی در خانم‌ها تخمک گذاری‌ و عادت‌های ماهانه به طور کامل قطع شود و علائم یائسگی ایجاد شود، به آن یائسگی زودرس می‌گویند.

این متخصص زنان افزود: تخمک گذاری به دلیل اینکه منجر به باروری و حاملگی می‌شود، در سنین باروری بسیار حائز اهمیت است.  

نیرومنش بیان کرد: مسئله دیگر این است که در بدن خانمی که سیکل‌های ماهانه طبیعی دارد، هورمون استروژن و پروژسترون ترشح می‌شود؛ این دو هورمون به خصوص هورمون استروژن در سلامتی، جوانی و باروری یک خانم نقش بسیار مهمی دارد بنابراین وقتی که خانمی دچار یائسگی زودرس می‌شود، ترشح هورمون استروژن و پروژسترون قطع می‌شود و بروز مشکلاتی مانند پوکی استخوان و احتمال شکستگی‌ها افزایش پیدا می‌کند. همچنین منجر به بروز اختلالات رفتاری مثل پرخاشگری و بی قراری می‌شود.

او ادامه داد: در سن یائسگی قدرت باروری و تخمگ گذاری به پایان می‌رسد و علائم پیری زودرس مانند چروک شدن و شل شدن عضلات پوست و تغییرات هورمونی به صورت گر گرفتگی، بی خوابی، استرس، احساس گرما به طور ناگهانی و عرق کردن در فرد ایجاد می‌شود.

این متخصص زنان افزود: علت اصلی و دقیق یائسگی‌های زودرس به طور کلی قابل شناسایی نیست، ولی در بعضی از خانواده‌ها زمینه‌های ارثی وجود دارد.

نیرومنش گفت: یائسگی زودرس با استرس‌های شدید ارتباط نزدیکی دارد. در خانم‌هایی که دچار بیماری خود ایمنی هستند و به طور مکرر تحت عمل‌های جراحی کیست تخمدان قرار می‌گیرند، یائسگی زودرس بیشتر اتفاق می‌افتد.

او ادامه داد: یکی از راه‌های تشخیص یائسگی، قطع شدن ناگهانی عادت‌های ماهانه در خانم‌هاست، که پزشک با بررسی چنین علائمی و انجام آزمایشات و سونوگرافی به تشخیص قطعی یائسگی زودرس می‌رسد.

نیرومنش گفت: پس از بررسی سونوگرافی‌های انجام شده، مشخص می‌شود که اندازه تخمدان‌ها کوچک است و تخمک قابل ملاحظه‌ای در تخمدان‌ها دیده نمی‌شود، آزمایش‌های خون و هورمون می‌توانند کاهش هورمون‌های زنانه را تایید کند و پس از تشخیص قطعی این موضوع  بیمار باید مشاوره‌های لازم را دریافت کند.

او افزود: اگر خانمی قبل از بارداری، دچار یائسگی زودرس شود، می‌تواند با مراجعه به مراکز باروری از تخمک‌ اهدایی استفاده کند.