۰ نفر

وقتی ویتامین K به کمک قلب می آید

۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۳۰
کد خبر: 553019
وقتی ویتامین K به کمک قلب می آید

تیمی از متخصصان دانمارکی و استرالیایی در تازه‌ترین یافته‌های خود اعلام کردند ویتامین K می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، تحقیقات دانشگاه New Edith Cowan (ECU) نشان داده است افرادی که رژیم غذایی غنی از ویتامین K را مصرف می‌کنند، تا ۳۴ درصد کمتر در معرض بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط با تصلب شرایین هستند (شرایطی که بر قلب یا عروق خونی تاثیر می‌گذارد).

به گزارش مدیکال اکسپرس، محققان داده‌های بیش از ۵۰ هزار نفر را که در مطالعه رژیم غذایی، سرطان و سلامت دانمارک شرکت کرده بودند در یک دوره ۲۳ ساله مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها بررسی کردند که آیا افرادی که غذا‌های حاوی ویتامین K بیشتری مصرف می‌کنند، کمتر در معرض بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط با تصلب شرایین (تجمع پلاک در رگ ها) هستند.

Vitamin-k-ویتامین-k

دو نوع ویتامین K در غذا‌هایی که صرف می‌کنیم، وجود دارد: ویتامین K۱ در درجه اول از سبزیجات برگ سبز و روغن‌های گیاهی و ویتامین K۲ در گوشت، تخم مرغ و غذا‌های تخمیر شده مانند پنیر وجود دارد.

این مطالعه نشان داد افرادی که بیشترین میزان دریافت ویتامین K۱ را داشتند ۲۱ درصد کمتر در معرض بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط با تصلب شرایین قرار گرفتند. در مورد ویتامین K۲، خطر بستری شدن در بیمارستان ۱۴ درصد کمتر بود. این خطر کمتر برای همه انواع بیماری‌های قلبی مرتبط با تصلب شرایین، به ویژه برای بیماری عروق محیطی با ۳۴ درصد مشاهده شد.

دکتر نیکولا بوندونو، محقق و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف بیشتر ویتامین K ممکن است برای محافظت در برابر تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی عروقی بعدی مهم باشد.

او گفت: دستورالعمل‌های فعلی رژیم غذایی برای مصرف ویتامین K به طور کلی فقط بر اساس میزان ویتامین K۱ است که فرد باید مصرف کند تا از انعقاد خونش اطمینان حاصل شود؛ با این حال شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف ویتامین K بالاتر از دستورالعمل‌های فعلی می‌تواند حفاظت بیشتری در برابر توسعه سایر بیماری‌ها، مانند تصلب شرایین داشته باشد.اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک کامل این فرآیند مورد نیاز است، اما ما معتقدیم که ویتامین K با محافظت در برابر تجمع کلسیم در شریان‌های اصلی بدن منجر به کلسیفیکاسیون عروقی می‌شود.

دکتر جمی بلینگ، محقق دانشگاه استرالیای غربی نیز می‌گوید نقش ویتامین K در سلامت قلب و عروق و به ویژه در کلسیفیکاسیون عروقی، از جمله تحقیقات امیدبخش در آینده است.

دکتر بلینگ می‌گوید: بیماری‌های قلبی عروقی همچنان علت اصلی مرگ و میر در استرالیاست و هنوز درک محدودی از اهمیت ویتامین‌های مختلف موجود در غذا و تاثیر آن‌ها بر حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری عروق محیطی وجود ندارد. این یافته‌ها تاثیر بالقوه مهمی را که ویتامین K بر بیماری کشنده دارد، روشن کرده و اهمیت رژیم غذایی سالم در پیشگیری از آن را تقویت می‌کند.

دکتر بوندونو می‌گوید: در حالی که پایگاه‌های داده در مورد محتوای ویتامین K۱ در غذا‌ها بسیار جامع است، اما اطلاعات بسیار کمی در مورد محتوای ویتامین K۲ در غذا‌ها وجود دارد. علاوه بر این ۱۰ نوع ویتامین K۲ در رژیم غذایی ما وجود دارد که هر یک از آن‌ها ممکن است جذب شده و در بدن ما متفاوت عمل کند. مرحله بعدی تحقیق شامل توسعه و بهبود پایگاه‌های داده در مورد محتوای ویتامین K۲ در مواد غذایی است.

دکتر بوندونو می‌افزاید: تحقیقات بیشتر در مورد منابع مختلف رژیم غذایی و اثرات انواع مختلف ویتامین K۲ در اولویت است، علاوه بر این، نیاز به یک پایگاه داده استرالیایی در مورد محتوای ویتامین K غذا‌های استرالیایی (مانند vegemite و کانگورو) وجود دارد.

برای رفع این نیاز، دکتر مارک سیم، محقق دیگر این مطالعه، به تازگی توسعه پایگاه داده استرالیایی در مورد محتوای ویتامین K مواد غذایی را که به زودی منتشر می‌شود، به پایان رسانده است.

مقاله «دریافت ویتامین K و بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک در مطالعه رژیم غذایی و سرطان در دانمارک» در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است.