۰ نفر

علائم اولیه لخته شدن خون؛

۱۰ نشانه که اصلا نباید نادیده بگیرید

۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۰۰
کد خبر: 551139
 ۱۰ نشانه که اصلا نباید نادیده بگیرید

١٠ نشانه از علائم لخته خون که نباید آن ها را نادیده بگیرید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، آیا تا به حال برای‌تان پیش آمده که با کاغذ یا هنگام اصلاح کردن، جایی از پوست‌تان را خراش بدهید؟ وقتی این اتفاق می‌افتد، لخته خون نجات‌تان می‌دهد. لخته خون خونریزی را به سرعت متوقف می‌کند و معمولاً وقتی کار خود را انجام داد، تجزیه می‌شود. هرچند گاهی اوقات، ممکن است همه چیز اشتباه پیش برود. وقتی لخته‌های خون تجزیه نشوند، می‌توانند خطرناک باشند و منجر به بیماری‌های جدی پزشکی شوند، البته علائم اولیه لخته شدن خون در این شرایط می‌تواند کمک‌کننده باشد.

ممکن است لخته خون در رگ‌هایی شکل بگیرد که اکسیژن را از قلب به باقی بدن می‌رساند و می‌تواند واقعاً خطرناک باشد. این اتفاق می‌تواند مانع رسیدن اکسیژن به قلب، ریه‌ها یا مغز شود.

لخته-شدن-خون-در-پاعلل،نشانه-و-رفع-خون-لخته-شده-در-پا-و-رگ-واریس-min

اگر علائم هشداردهنده وجود لخته خون را بشناسید، به احتمال زیاد از کمک سریع پزشکی استفاده خواهید کرد که می‌تواند تفاوت زیادی در دور نگه داشتن شما از خطر ایجاد کند اما مهم است بدانید که در برخی موارد، لخته شدن می‌تواند با یا بدون علائم باشد.

بازوها، پا‌ها

هنگامی‌که یک لخته خون در یکی از رگ‌های عمیق بازو یا پای شما ایجاد می‌شود، در زیر سطح پوست شما، ممکن است چیزی به نام ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT) باشد که خطرناک است، زیرا لخته می‌تواند به قلب یا ریه‌های شما برسد.

اگر برای مدت طولانی حرکت نداشته‌اید، مثلاً بعد از جراحی یا در طول سفر طولانی با هواپیما، احتمال لخته شدن خون محتمل‌ است. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

– تورم: این می‌تواند در محل تشکیل لخته خون اتفاق بیفتد، یا کل پا یا بازویتان ممکن است پف کند.

– تغییر رنگ: ممکن است متوجه شوید که بازو یا پای شما ته رنگ قرمز یا آبی به خود می‌گیرد یا دچار خارش می‌شود.

– درد: با بدتر شدن لخته، ممکن است درد هم داشته باشید. این درد می‌تواند از درد کم تا درد شدید متغیر باشد. ممکن است متوجه ضربان در ساق پا، شکم یا حتی بازو شوید.

– پوست گرم: پوست اطراف ناحیه دردناک در بازو یا پای دارای لخته خون ممکن است گرم‌تر از سایر نواحی پوست باشد.

– مشکل در تنفس می‌تواند از علائم اولیه لخته شدن خون باشد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است به این معنی باشد که لخته از بازو یا پای شما به ریه‌های شما منتقل شده است همچنین ممکن است سرفه بدی داشته باشید و حتی ممکن است خون سرفه کنید. ممکن است در قفسه سینه درد داشته باشید یا احساس سرگیجه کنید. در این شرایط باید کمک فوری بگیرید.

– گرفتگی ساق پا: اگر لخته در ساق پا باشد، ممکن است گاهی احساس کنید که دچار گرفتگی پا شده‌اید.

1617704

– ادم گوده گذار: DVT می‌تواند باعث تجمع مایعات (ادم یا تورم) در بازو‌ها یا پا‌ها شود. این حالت معمولاً با وجود DVT خیلی سریع اتفاق می‌افتد. هنگامی که روی ناحیه متورم فشار می‌آورید، گودی ایجاد می‌شود که برای چند ثانیه باقی می‌ماند.

– متورم و دردناک شدن رگ‌ها: ممکن است با لمس درد افزایش یابد.

قلب

لخته خونی که درون یا اطراف قلب ایجاد می‌شود ممکن است باعث حمله قلبی شود.

مراقب علائمی مانند موارد زیر باشید:

– درد شدید در قفسه سینه و بازو

– تعریق

– مشکل تنفس

ریه‌ها

لخته خون در ریه معمولاً از یک ورید عمیق در بازو یا پای شما شروع می‌شود و به سمت ریه‌ها حرکت می‌کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، شما به آنچه که آمبولی ریه نامیده می‌شود مبتلا می‌شوید که یک وضعیت فوق العاده خطرناک است.

در صورت تجربه موارد زیر کمک فوری بگیرید:

– احساس تنگی نفس یا مشکل در نفس کشیدن

– احساس درد در قفسه سینه

– شروع سرفه

– شروع تعریق

– احساس سرگیجه

مغز

لخته خون در مغز ممکن است ناشی از رسوب چربی در دیواره رگ‌های خونی باشد که خون را به مغز شما می‌رسانند. یا گاهی اوقات، ممکن است به دلیل ضربه‌ای به سر که منجر به ضربه مغزی می‌شود، ایجاد شود.

در موارد دیگر، لخته‌ای که از قسمت‌های مختلف بدن شروع می‌شود، مانند قفسه سینه یا گردن، ممکن است وارد جریان خون شود و به مغز برسد و باعث سکته مغزی شود.

مراقب این علائم لخته شدن خون باشید:

– مشکلات بینایی یا گفتاری

– تشنج

– احساس ضعف عمومی

شکم

لخته شدن خون می‌تواند در ورید‌هایی رخ دهد که خون را از روده تخلیه می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در شرایطی مانند دیورتیکولیت یا بیماری کبدی یا حتی با قرص‌های ضد بارداری ایجاد شوند.

از کجا خواهید فهمید که این اتفاق درحال رخ دادن است؟ در صورت داشتن چنین مشکلاتی با پزشک خود مشورت کنید:

حالت تهوع یا استفراغ

– درد شدید در شکم، که ممکن است بعد از غذا خوردن شدیدتر شود

– اسهال

– مدفوع خونی

– نفخ

کلیه‌ها

لخته شدن خون در کلیه‌ها می‌تواند عملکرد آن‌ها را مختل و دفع مواد زائد از بدن را دچار مشکل کند. این اتفاق می‌تواند باعث فشار خون بالا یا حتی نارسایی کلیه شود.

این اتفاق خطرناک است، بنابراین به علائم زیر که مرتبط با لخته شدن خون هستند توجه کنید:

– درد در ناحیه شکم، ساق پا‌ها یا ران‌ها

– وجود خون در ادرار

– تب

– حالت تهوع یا استفراغ

– فشار خون بالا

– تورم شدید ناگهانی پا

– مشکل تنفس