۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شست و شو با آب نمک به دندان کمک می کند؟

۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۳۷
کد خبر: 550895
شست و شو با آب نمک به دندان کمک می کند؟

شست و شو با آب نمک چگونه به سلامت دهان و دندان شما کمک می کند؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، دهان شویه می تواند برای طراوت نفس و تمیز کردن مناطقی که مسواک به آن دسترسی ندارد مفید باشد. یک جراح دندان پزشک می گوید: شست و شوی با آب نمک به طور کلی کم هزینه تر است و می ‌تواند در بهبود سلامت و بهداشت دهان و دندان شما نیز موثر باشد.

او می‌ گوید: " شست و شو با آب نمک، بسیاری از باکتری ها را از طریق اسمز از بین می‌ برد و این باعث ازبین رفتن آب باکتری‌ها می ‌شود." " آن ها همچنین محافظ خوبی در برابر عفونت هستند، به خصوص پس از انجام اقدامات دندان پزشکى.

جدا از خاصیت ضدعفونی کنندگی، از شست و شوی آب نمک می توان برای درمان سایر مشکلات دهانی، از زخم های شانکر گرفته تا آلرژی و دندان درد نیز استفاده کرد.

آن ها همچنین تاثیرات مثبتی بر سلامت تنفسی دارند و باعث می‌ شوند داروهای مناسبی برای فصل سرما خوردگی و آنفولانزا باشند. بیاید مزایای آن ، نحوه تولید آن و نحوه استفاده از آن را بررسی کنیم.

فواید شست و شوی آب نمک:

طبق بنیاد سرطان دهان، مقدار زیاد الکل در برخی از دهان شویه ها می تواند دهان شما را به خصوص لثه را تحریک کند. شست و شوى آب نمک می تواند جایگزین ایمن ترى باشد در حالی که باکتری ها را از بین می برد و دهان شما را تمیز نگه مى دارد.

شست و شوی آب نمک علاوه بر جلوگیری از رشد باکتری ها، فواید دیگری نیز دارد. این موارد شامل کاهش پلاک در دهان شما و بهبودی سالم تراز روش‌های دندان پزشکی است. شست و شوی با آب نمک رشد باکتری ها را در دهان شما متوقف می ‌کند:

شست ‌وشو با آب نمک می ‌تواند در جلوگیری از رشد باکتری ها در دهان شما مفید باشد. طبق نظردندانپزشک ها ،آن ها محیط اسیدی را که باعث رشد باکتری ها می شوند کاهش می دهند.

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۷ نشان داد که شست و شو با آب نمک  در کنار کنترل معمول پلاک، در کاهش پلاک دندانی و تعداد میکروب دهان موثر هستند.

استفاده از ان پس از اقدامات دندان پزشکی در روند بهبودی کمک می کند: لازار می ‌گوید که شست و شو های آب نمک پس از اقدامات دندان پزشکی مانند کشیدن دندان به روند بهبودی کمک می کنند.

وی می گوید: " آب نمک پس از انجام اقدامات دندانی باعث ترمیم می شود زیرا باعث از بین رفتن فیبروبلاست لثه و افزایش مقدار ماتریس خارج سلول می‌ شود که برای تنظیم فعالیت ترمیم زخم عمل می ‌کند." آب نمک باعث تحریک بافت‌های نرم دهان نمی شود و باعث سوختگی و درد دهان نمی شود.

طبق مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ با استفاده از شست و شوی با آب نمک  همچنین می توانید از سوکت های خشک دردناک ( استئیت آلویولارو) که پس از استخراج ممکن است رخ دهد جلوگیری کنید.

فواید تنفسی:

در یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ اثبات شد  که غرغره با آب نمک ( و همچنین شستشوی بینی ) ممکن است بتواند از ابتلا به سرماخوردگی محافظت کند.

مطالعه کوچکی در سال ۲۰۲۰ به طور مشابه نشان داد که غرغره آب نمک می تواند به طور متوسط در نصف روز در کاهش عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی موثر باشد.

محققان این مطالعه پیشنهاد کردند که غرغره با آب نمک می‌ تواند مداخله اى بالقوه ایمن و موثر را برای افرادی که مبتلا به کرونا هستند پس از ابتلا به این ویروس را فراهم کند.

چه زمانی می توانید از دهان شویه های آب نمک استفاده کنید؟

شست و شو با  آب نمک مزایای متعددی دارند اما بسته به آنچه ( بسته به دلیلى که ) برای آن ها استفاده می‌ شود باید متفاوت استفاده شود.

بعد از کشیدن دندان:

طبق نظر یک دندانپزشک: " قبل از استفاده از دهان شویه، ۲۴ ساعت کامل منتظر بمانید." شست و شو ها را خیلی نرم و آهسته انجام دهید تا به لخته خون آسیب نرسد.

می توانید چندین بار در روز بعد از غذا خوردن آن  را انجام دهید تا از پاک ماندن دهان اطمینان حاصل کنید. آن ها باکتری‌ها را از ناحیه ى درد خارج می ‌کنند و از گسترش بیش تر عفونت جلوگیری می‌ کنند. "

بیماری پریودنتال:

 دکتر نیل گاجار می گوید: " شست و شوی با آب نمک می تواند برای کسانی که مبتلا به بیماری پریودنتال، BSC , DDS , MAGD , FADI , FPFA , FICD , FACD , Cert, IV هستند مفید باشد" برای شست و شو، به سادگی یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید، و سپس دهان خود را با محلول آب گرم و نمک بشویید."

دندان درد:

دکتردندانپزشکی می گوید:" برای دندان درد، آب نمک به شما کمک می کند تا درد را به طور موقت تسکین دهید."

عفونت لثه:

او همچنین می ‌گوید:" شست و شوی با آب نمک ممکن است با بیرون کشیدن مایعات اضافی در بافت های آلوده به عفونت های لثه کمک کند." "اما مانند دندان درد، درمان دندان پزشک برای از بین بردن باکتری ها، پلاک ها یا تارتار که باعث عفونت شده است، ضروری است.

گلودرد:

اومی ‌گوید:" به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه با آب نمک غرغره کنید، سپس آن را از دهان بیرون بریزید و این کار را دوباره انجام دهید." این باعث تسکین گلودرد و از بین بردن باکتری ها خواهد شد."

زخم های پوستی:

شست و شوی با آب نمک می تواند باعث شود زخم هایشان شانکر شود، اما هنوز هم برای استفاده خوب است. کافی است یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و با آب نمک گرم بشویید.

آلرژی:

آب نمک آلرژی را درمان نمی‌ کند اما می ‌تواند به کاهش برخی از علائم آن کمک کند. اگر گلو شما متورم است، غرغره با آب نمک می‌ تواند باعث تسکین شود.

آیاعوارض جانبی یا اقدامات احتیاطی وجود دارد؟

استفاده بیش از حد از آبکشی نمک می تواند لثه را تحریک کرده و منجر به خونریزی بیش تر شود. با این اوصاف، محلول های آب شور به طور کلی بلعیده نمی ‌شوند، اما هنوز هم بهتر است آن ها را تف کرد.

و در مورد عفونت ها، بیرون ریختن آب نمک بهتر است و عفونت را دور نگه دارد. با این حال،  انجام چندین بار شست و شوی دهان در روز و بلعیدن بیش از حد آب نمک می ‌تواند باعث کمبود آب بدن شما شود.

طرز تهیه آبکشی آب نمک:

برای شست و شوى آب نمک خود، این سه مرحله را دنبال کنید.

از آب گرم استفاده کنید زیرا گرما بیش تر از آب سرد تسکین دهنده گلو درد است. آب گرم همچنین به حل شدن موثرتر نمک در آب کمک می ‌کند.

از هر نوع نمکی که در دسترس دارید استفاده کنید و مواد اضافى مانند پراکسید هیدروژن یا عسل را برای خواص درمانی و تسکین دهنده اضافی در نظر بگیرید.

بیش تر دستورالعمل‌ های شست و شوی با آب نمک نیاز به یک لیوان آب گرم و یک قاشق چای خوری نمک دارد.

با این حال، اگر دهان شما حساس است و از آب نمک براى شست و شو استفاده مى کنید، نمک را به ۱.۲ قاشق چای خوری برای یک تا دو روز اول کاهش دهید.

آب را بجوشانید، سپس آن را از روی حرارت برداشته، نمک اضافه کرده و هم بزنید. قبل از شست و شو با آب، بگذارید آب نمک در دمای گرم خنک شود. پس از اتمام شست و شو، محلول باقی مانده را دور بریزید تا از آلودگی جلوگیری کنید.

آیا باید قبل یا بعد از مسواک زدن دهان آب نمک را غرغره کنیم؟

برای غرغره با محلول آب نمک، نکات زیر توصیه می شود:

1.قبل یا بعد از مسواک زدن می توانید غرغره کنید

2. به همان اندازه که راحت است محلول را در دهان خود قرار دهید

3.آب نمک را در پشت حلق خود غرغره کنید

4.به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه اطراف دهان، دندان ها و لثه های خود را بشویید.

5.محلول را تف کنید

شست و شوی با آب نمک می تواند از چند طریق در بهبود سلامت دندان مفید باشد. این موارد شامل کاهش باکتری و پلاک و جلوگیری از عفونت پس از انجام یک عمل دندان پزشکی است.