۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آیا افراد دیابتی می توانند کشمش بخورند؟

۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۲۵
کد خبر: 549915
آیا افراد دیابتی می توانند کشمش بخورند؟

چه آن ها را به تنهایی بخورید، چه در سالاد، چه روی بلغور جو دوسر بپاشید، کشمش خوشمزه و راهی سالم برای سیر کردن مزاج شیرینى است. با این حال، ممکن است از خود بپرسید که اگر دیابت دارید خوردن کشمش، که به انگور خشک نیز معروف است، درست است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، باورهای غلط بسیاری در مورد آن چه افراد دیابتی می توانند بخورند و نمی ‌توانند بخورند وجود دارد. و یک تصور غلط این است که غذاهای حاوی شکر - از جمله میوه - کاملا ممنوع است.

اما حقیقت این است، افرادی که مبتلا به دیابت هستند می توانند کشمش و بسیاری از میوه های دیگر را بخورند. در واقع، میوه‌ها یک انتخاب عالی هستند زیرا حاوى مقدار زیادى از موارد زیر هستند:

  • فیبر
  •  ویتامین‌ها
  • مواد معدنی

افرادی که مبتلا به دیابت هستند، باید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند، که شامل میوه‌های سالم است. هنوز هم مهم است که درک کنیم کشمش چه تاثیری بر مدیریت قند خون دارد.

کشمش

آیا مى توانم کشمش بخورم؟

نتیجه نهایی بله است. اگر دیابت دارید می‌ توانید کشمش بخورید. البته این بدان معنا نیست که هر وقت بخواهید باید جعبه هاى کامل کشمش را مصرف کنید. کشمش یک میوه است و مانند انواع دیگر میوه، شامل قند طبیعی است. بنابراین گرچه کشمش برای خوردن بی خطر است، اما رعایت حد متوسط براى جلوگیری از افزایش قند خون مهم است.

به خاطر داشته باشید که میوه‌ اگرچه سالم است اما حاوی کربوهیدرات است. حتی اگر میوه را به عنوان میان وعده مصرف می کنید، باید آن را به عنوان بخشی از وعده غذایی خود حساب کنید تا مطمئن شوید که مقدار زیادی وعده کربوهیدرات مصرف نمی کنید.

به طور معمول، 2 قاشق غذاخوری کشمش حاوی حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات است.

چرا کشمش براى شما مفید است:

مانند سایر میوه‌ها، کشمش کالری کمی دارد و ارزش غذایی بالایی دارد.

به عنوان مثال، 1.4 فنجان کشمش فقط حدود ۱۲۰ کالری دارد. همچنین شامل ۲ گرم فیبر غذایی، ۲۵ میلی گرم کلسیم و ۲۹۸ میلی گرم پتاسیم است. فیبر می تواند به شما کمک کند تا مدت بیش تری احساس سیری کنید و به سلامتى دستگاه گوارش کمک می کند.

کلسیم به بدن شما کمک می کند تا استخوان های محکم را حفظ و بسازد. پتاسیم از سیستم عصبی و قدرت عضلانی شما محافظت می کند و همچنین به مدیریت تعادل آب کمک می کند.

کشمش

آیا آن ها می توانند به تنظیم قند خون کمک کنند؟

خوردن کشمش همچنین ممکن است به تنظیم کنترل قند خون بعد از غذا کمک کند.

در یک مطالعه محققان ۱۰ شرکت کننده سالم - چهار مرد و شش زن - را ارزیابی کردند تا ببینند که چه تاثیری بر کنترل قند خون دارند.

شرکت ‌کنندگان در طی یک دوره دو تا ۸ هفته ۴ وعده صبحانه مصرف کردند. محققان سطح گلوکز و انسولین آن ها را طی یک دوره دو ساعته پس از هر وعده غذایی کنترل کردند.آن ها دو وعده صبحانه نان سفید و دو وعده صبحانه کشمش خوردند.

محققان دریافتند که پس از مصرف وعده‌های کشمشی، شرکت کنندگان نسبت به بعد از خوردن نان سفید در پاسخ گلوکز و انسولین به میزان قابل توجهی پایین تر بودند.

این یافته‌ها محققان را به این نتیجه رسانده است که کشمش ممکن است تاثیر مثبتی در پاسخ گلیسمی داشته باشد.

کشمش

شاخص گلیسمی چیست؟

همچنین درک اینکه کشمش در شاخص گلیسمی کجا قرارمی گیرد بسیار مهم است.

شاخص گلیسمی اساساً مقیاسی است که کربوهیدرات ها را با توجه به سرعت بالا بردن سطح قند خون، درجه بندی می کند.

برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین یا متوسط می تواند به کنترل قند خون آن ها کمک کند و در نهایت به مدیریت دیابت کمک کند.

کشمش از کجا در مقیاس می ‌افتد؟

توجه به این نکته مهم است که میوه ها معمولاً در شاخص گلیسمی پایین قرار دارند زیرا حاوی فیبر و فروکتوز هستند. اما برخی از میوه‌ها مانند کشمش داراى رتبه متوسطى هستند.این به هیچ وجه بیانگر این نیست که کشمش قابل مصرف نیست. اما باز هم کلید خوردن آن ها در حد اعتدال است.

به خاطر داشته باشید که سایر میوه‌ها نیز داراى رتبه متوسط هستند، از جمله:

  • قره قروت شیرین
  •  خربزه
  • آناناس

اگر تصمیم به خوردن کشمش دارید، مطمئن شوید که وعده‌های غذایی خود را کوچک نگه دارید و هر بار فقط یک وعده بخورید.

از آن جا که یک وعده کوچک کشمش به سختی شما را سیر می‌ کند، خوردن انگور را به عنوان بخشى از غذا یا میان وعده در نظر بگیرید. ممکن است انگور کامل رضایت بیش تری داشته باشد. از آن جا که فرآیند خشک کردن، قند را در کشمش متمرکز می کند، انگور قند کمتری دارد و در شاخص گلیسمی پایین تر قرار دارد.

نکات تغذیه سالم برای دیابت:

برای همه - به ویژه افراد مبتلا به دیابت - مهم است که میوه را به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود در تلاش برای داشتن رژیم غذایی سالم قرار دهند. تغذیه سالم به سلامت عمومی شما کمک می‌ کند، از جمله به شما در حفظ وزن سالم کمک می کند.

همچنین می تواند به شما کمک کند تا سطح انرژی خود را حفظ کنید. یک برنامه غذایی خوب شامل بخش هاى سالم از موارد زیر است:

  • میوه ها
  •  سبزیجات
  • غلات کامل
  •  شیر کم چرب یا بدون چربی

همچنین ترکیب پروتئین های بدون چربی در رژیم غذایی مهم است:

  • ماهی
  • گوشت کم چربى
  •  تخم مرغ
  •  لوبیا

مصرف سدیم و شکر اضافه شده را حتما محدود کنید. هنگام خرید میوه های کنسرو شده، آب میوه ها و چاشنی ها، مطمئن شوید که برچسب قند اضافه نشده است.

و اگر خوردن شیرینی های گاه به گاه خوب نیست، مصرف آب نبات، کیک و کلوچه را محدود کنید، چون می ‌تواند قند خون را افزایش دهد و بر مدیریت وزن شما تاثیر منفی بگذارد.

برای جلوگیری از مصرف بیش از حد کالری، که می ‌تواند منجر به افزایش وزن شود، مدیریت بخشی مهم است.

 برای کمک به مدیریت بخش هاى خود:

  • برای خانه خود بشقاب ‌های کوچک ‌تر خریداری کنید
  • مقادیر کمتر از غذا را در طول روز بخورید
  •  به جای سه وعده غذایی بزرگ، ۵ تا ۶ وعده غذایی کوچک در روز بخورید

چه موقع با یک حرفه ای صحبت کنیم؟

رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل و دانستن این که چه چیزی بخورید برای کنترل دیابت مهم است.

اگر داروی دیابت خود را مصرف می‌ کنید، اما هنوز در کنترل قندخون مشکل دارید. ممکن است رژیم شما مشکل داشته باشد. دیابتی که به درستی کنترل نشود می ‌تواند عوارض زیادی از جمله:

  • آسیب عصبی
  •  آسیب کلیه
  •  آسیب پا
  • بیماری قلبی عروقی ( حمله قلبی و سکته )

اگر در تشخیص این که چه چیزی بخورید مشکل دارید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. آن ها می توانند شما را به یک متخصص تغذیه دیابت یا مربی معتبر دیابت که می تواند به شما در ایجاد یک برنامه غذایی دیابت کمک کند، ارجاع دهند.

نکته آخر:

اگر مبتلا به دیابت هستید، ممکن است دوستان و خانواده بگویند که شما نمی ‌توانید کشمش یا انواع دیگر میوه ها را بخورید. با این حال، میوه ها منبع خوبی از فیبر هستند و حاوی مواد مغذی دیگری هستند.

بسیاری از میوه‌ها نیز از نظر شاخص گلیسمی پایین یا متوسط هستند، به این معنی که شما می توانید و باید این مواد غذایی را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم قرار دهید.

نکته اصلى در خوردن و لذت بردن از کشمش، زیاد نخوردن است. مدیریت قند خون برای جلوگیری از عوارض دیابت بسیار مهم است.

اگر نمی دانید چه چیزی بخورید یا برای انتخاب مواد غذایی سالم به کمک نیاز دارید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی، یک متخصص رژیم درمانی یا یک متخصص دیابت صحبت کنید.