۰ نفر

ارتباط بین ابتلا به دیابت و گرسنگی

۱۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۰۲
کد خبر: 549878
ارتباط بین ابتلا به دیابت و گرسنگی

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: احتمال دارد که گرسنگی‌های مکرر در صورت کاهش فشار خون به علت بروز دیابت در افراد باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی،  درباره کاهش قند در برخی افراد اظهار کرد: کاهش قند یک اصطلاح عامیانه بوده که برخی افراد بعد از بروز آن فکر می‌کنند که گرسنه هستند و در اینصورت به مصرف غذا می‌پردازند.

او افزود: اگر قند خون افراد به صورت مرتب کاهش می‌یابد، آن‌ها احتمالا به دیابت مبتلا هستند. پر ادراری این افراد باید بررسی شود و حتما قند ناشتا و قند دوساعت بعد از صبحانه و هموگلوبین در او اندازه گیری شود و در صورت نبود مشکل دیابت به کمک و مشاور تغذیه فاکتور‌های تغذیه‌ای او بررسی شوند.

جوزدانی تصریح کرد: یکی از دلایل افرادی که به صورت مکرر گرسنه می‌شوند این است که افزایش مصرف کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها در رژیم غذایی آن‌ها دیده می‌شود. کربوهیدرات‌ها بایستی ۵۰ الی ۶۰ درصد نهایت تا ۷۰ درصد انرژی روزانه افراد را تشکیل دهند، اما متاسفانه هم اکنون ۸۰ الی ۹۰ درصد انرژی روزانه افراد را تامین می‌کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: وقتی مصرف کربوهیدرات‌ها افزایش یابد، افراد به صورت مکرر احساس گرسنگی یا کاهش قندخون می‌کنند. کربوهیدرات‌ها معمولا به شیوه شیرینی و دونات استفاده می‌شوند که ترکیبی از چربی هم هستند و می‌توانند علاوه بر گرسنگی کاذب و عدم سیری باعث شوند تا افراد طی مدت نیم ساعت الی یک ساعت بعد از خوردن شیرینی جات مجدد گرسنه شوند؛ چرا که انسولین بعد از مصرف آن حجم از قند افزایش می‌یابد و سریع به همان نسبت هم افت پیدا می‌کند، چون ماده‌ای در حد نگهداری سطح نرمال و متعادل بدن وجود ندارد.

لزوم مصرف فیبر در کنار کربوهیدرات‌ها برای جلوگیری از کاهش قند خون

جوزدانی گفت: افراد باید در کنار کربوهیدرات‌های خود منابع و مواد حاوی فیبر استفاده کنند تا سطح قند خونشان نرمال بماند، برای مثال مصرف سبزیجات باعث می‌شود تا بدن فیبر کافی را دریافت کند و به اینصورت از کاهش قند خون جلوگیری شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: همچنین مصرف پروتئین کافی هم برای جلوگیری از کاهش قندخون موثر است، در صورتی که امروزه افراد پروتئین و فیبر کافی مصرف نمی‌کنند و همین عامل باعث افزایش کربوهیدرات‌ها و چربی در آن‌ها می‌شود و به اینصورت آن‌ها برای تأمین قند خود به مصرف شیرینی جات روی می‌آورند.

فیبر غذایی

گفتنی است؛ هیپوگلیسمی شرایطی است که در آن سطح قند خون (گلوکز) پایین‌تر از حد طبیعی است. گلوکز منبع اصلی انرژی بدن است. علائم افزایش قند خون هشداری برای پیشگیری و درمان بیماری قند خون است و باید آن را جدی گرفت.

هیپوگلیسمی اغلب مربوط به درمان دیابت است. اما سایر دارو‌ها و شرایط مختلف (هر چند نادر) می‌تواند باعث افت قند خون در افرادی که مبتلا به دیابت نیستند، شود.

وقتی سطح قند خون پایین باشد، هیپوگلیسمی نیاز به درمان فوری دارد. برای بسیاری از افراد، قند خون ناشتا ۷۰ میلی‌گرم در هر دسی‌لیتر (میلی‌گرم در لیتر)، یا ۳.۹ میلی‌لیتر در لیتر (میلی‌مول در لیتر) یا پایین‌تر، باید هشداری برای هیپوگلیسمی در نظر گرفته شود. اما این میزان برای شما ممکن است متفاوت باشد. از پزشک خود سؤال کنید.

درمان شامل بازگشت سریع قند خون به حالت عادی با غذا‌های پر قند، نوشیدنی یا با دارو‌ها است. درمان طولانی مدت مستلزم شناسایی و معالجه علت هیپوگلیسمی است.

علائم افت قند خون و نشانه‌های هیپوگلیسمی چیست؟

اگر سطح قند خون خیلی پایین باشد، علائم افت قند خون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

۱. ضربان قلب نامنظم یا سریع از نشانه‌های هیپوگلیسمی است.

۲. خستگی از علایم بیماری قند پایین و افت قند خون است.

۳. پوست رنگ پریده می‌تواند از علائم هیپوگلیسمی باشد.

۴. لرز نیز یکی از نشانه‌های پایین آمدن قند خون است.

۵. اضطراب یکی از علائم قند خون پایین است.

۶. تعریق نیز می‌تواند به بیماری قندخون مرتبط باشد

۷. گرسنگی

۸. تحریک پذیری

۹. سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی لب، زبان یا گونه

هرچه هیپوگلیسمی بدتر شود، علائم زیر ظاهر می‌شود:

۱۰. گیجی، رفتار غیرطبیعی یا هر دو، مانند عدم توانایی در انجام کار‌های روزمره

۱۱. اختلالات بینایی، مانند تاری دید

۱۲. تشنج

۱۳. از دست دادن هوشیاری