۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انجیر بربری چیست؟

۶ مرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۰۰
کد خبر: 548997
انجیر بربری چیست؟

انجیر بربرى که گلابی خاردار نیز نامیده می‌ شود، به دلیل مزایای بالقوه در سلامتی ، در دنیای تغذیه مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات نشان داده است که انجیر بربری یک منبع غلیظ از مواد مغذی است و ممکن است برای افراد مبتلا به یک بیماری مزمن مانند دیابت یا بیماری قلبی مفید باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، این گیاه می‌ تواند در مناطق تحت تاثیر خشکسالی رشد کند و حتى توانایی ترمیم خاک آسیب دیده را دارد. این خواص خاص آن را به یک محصول مهم و سازگار با محیط زیست برای مصرف انسان و دام در بسیاری از مناطق جهان تبدیل کرده است.

در این مقاله انجیر بربری، از جمله موارد استفاده و مزایای بالقوه سلامتی آن، مورد بررسی قرار گرفته و توضیح می دهد که چگونه می توانید این میوه جالب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

انجیر بربری گلابی خاردار

به گونه های مختلفی از انجیر بربری می توان اشاره کرد که به عنوان گلابی خاردار یا نوپال شناخته می شود. این گیاه بومی مکزیک است و در بسیاری از مناطق جهان از جمله آفریقای شمالی و ایالات متحده رشد می کند.

این گیاه سالی یک بار در یک فصل کوتاه میوه خوراکی تولید می ‌کند. مردم این میوه را به چندین اسم از جمله گلابی خاردار، انجیر بربری، گل کاکتوس و ماهی تن صدا می ‌کنند.

تعدادی از گونه‌های گلابی خاردار در سراسر جهان رشد می ‌کنند.

بسیاری از قسمت های گیاه انجیر بربری خوراکی است، از جمله ساقه ها که به عنوان کلود، نوپال شناخته می ‌شوند.

انجیر بربرى گلابی خاردار

در مکزیک، قسمت‌های حساس ساقه که به کلادود معروف هستند، به عنوان یک گیاه شناخته می ‌شوند و به غذاهایی مانند سالاد اضافه می ‌شوند.

مردم از میوه کاکتوس به عنوان یک میوه یا آب میوه تازه لذت می ‌برند و همچنین از آن برای تهیه محصولاتى مانند مربا، آب نبات، میوه خشک، مکمل های غذایی و شراب استفاده می ‌کنند. میوه هنگام رسیدن، طعم شیرین، خربزه یا توت مانند دارد.

میوه های بیضی شکل برخی از تغییرات سبز، نارنجی یا بنفش است. مردم معمولاً ترجیح می ‌دهند میوه هایی را بخورند که پوسته سبز و تفاله سفید دارند.

اگر چه میوه خوراکی است اما باید قبل از خوردن آن پوست آن را بگیرید. گوشت شیرین میوه در پوستی سفت و محکم پوشانده شده است که پوشیده از خارهای ریزی است که به گلوچید معروف است. میوه همچنین تعداد قابل ‌توجهی دانه دارد که می توانید بخورید.

مردم از انجیر بربری در طول تاریخ در سیستم‌ های طب سنتی به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری‌ های مختلف مانند زخم، بیماری کبد، گلوکوم و مشکلات گوارشی استفاده کرده اند.

به علاوه، این گیاه در آب و هوای خشک با خاک ضعیف رشد می ‌کند، و آن را به یک محصول مهم برای مناطق آسیب دیده از خشکسالی شدید، مانند مراکش تبدیل می کند.

علاوه بر استفاده از آن به عنوان غذا برای انسان و حیوانات، و مردم گاهی اوقات از انجیر باربری برای ایجاد رنگ طبیعی و محصولات چرم وگان استفاده می کنند.

تغذیه انجیر بربری:

انجیر بربرى گلابی خاردار

انجیر بربری بسیار مغذی است و حاوی انواع مختلفی از ترکیبات گیاهی است. در این جا اطلاعات تغذیه برای یک فنجان ( ۱۴۹ گرم ) میوه انجیر بربری خام وجود دارد که گلابی خاردار نیز نامیده می ‌شود:

  • کالری: ۶۱
  • کربوهیدرات: ۱۴.۳ گرم
  • فیبر: ۵.۴ گرم
  • پروتئین: ۱.۱ گرم
  • چربی: کمتر از یک گرم
  • ویتامین c: ارزش روزانه ۲۳ درصد
  • کلسیم: ۶%
  • منیزیم: سی درصد
  •  پتاسیم: هفت درصد

همانطور که می بینید، انجیر بربری منبع خوبی از فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی است که می تواند سلامتى را تقویت کند.

عنوان مثال، پتاسیم به تنظیم فشار خون کمک می کند، در حالی که کلسیم باعث تقویت استخوان ها می شود.

در همین حال، ویتامین C  یک آنتى اکسیدان قوی است که در ایمنی نقش دارد و منیزیم در سلامت استخوان ها، انقباض قلب و عضلات و متابولیسم انرژی نقش دارد.

انجیر باربری همچنین حاوی مقادیر کمتری از فولات، فسفر و مس ویتامین B6 و ریبوفلاوین است.

علاوه بر این، به دلیل کیفیت آنتی‌اکسیدانی قوی و محتوای بالای ترکیبات گیاهی مفید شناخته شده است. این شامل پلی فنول ها، از جمله فلاونوئید ها و رنگدانه های محلول در آب به نام بتالین است.

رنگدانه‌های بتالین به میوه انجیری بربری رنگ می بخشد. انواع ارغوانی انجیر بربری حاوی بتالائین به نام بتا کیانتین است در حالی که انواع نارنجی حاوی بتاکسانتین است.

انجیر بربرى گلابی خاردار

بتالا های موجود در انجیر بربری دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. جالب توجه است که ارقام بنفش سطح بالاتر از بتالئین و ویتامین سی دارند و ممکن است فعالیت آنتی اکسیدانی قوی تری نسبت به انواع پرتقال داشته باشند.

تصور می ‌شود مشخصات مغذی قابل توجهی انجیر بربری  و محتوای بالای ترکیبات گیاهی مفید از دلایل مزایای احتمالی آن برای سلامتی باشد.

مزایای بالقوه سلامتی:

تحقیقات نشان داده است که انجیر بربری به دلیل داشتن عناصر مغذی و ترکیبات گیاهی قوی، ممکن است برخی از مزایای سلامتی را فراهم کند.

به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که انجیر بربری می‌ تواند به کاهش التهاب و سطح چربی خون کمک کند.

ممکن است به کاهش التهاب کمک کند:

انجیر بربری حاوی ترکیباتی از جمله بتالئین است که تحقیقات نشان داده است ممکن است دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی باشد.

برخی مطالعات مصرف انجیر بربری را با بهبود در برخی مارک های التهابی مرتبط دانسته اند.

به عنوان مثال، در یک مطالعه با کیفیت بالا، ۲۸ شرکت کننده ۲۰۰ گرم تفاله میوه انجیر بربری را دو بار در روز به مدت دو هفته مصرف کردند. بعد از این دوره، آن ها هر روز به مدت دو هفته دیگر مقدار مساوی میوه دیگر مصرف کردند.

این دو دوره با یک دوره استراحت سه هفته اى از هم جدا شدند.

مصرف انجیر بربری منجر به کاهش بیش تر مارک های التهابی در مقایسه با سایر میوه های فصلی می شود.

علاوه بر این، مصرف انجیر بربری میزان کاروتنوئید پوست شرکت‌ کنندگان را افزایش داد که نشانگر وضعیت آنتی اکسیدانی کل بدن است.

مطالعات حیوانی همچنین نشان داده است که انجیر بربری ممکن است خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده درد داشته باشد.

در حالی که این نتایج امیدوارکننده است، دانشمندان برای بررسی بیش تر خواص ضد التهابی انجیر بربری باید مطالعات بزرگ تر و با کیفیت بالا را انجام دهند.

ممکن است از سلامت متابولیسم بهره مند شوید:

برخی شواهد نشان می دهد که انجیر باربری ممکن است توانایی کاهش سطح چربی و قند خون را داشته باشد.

یک مطالعه با کیفیت بالا روی بیست و دو ورزشکار مرد انجام شد، به شرکت کنندگان  ۱۵۰ میلی‌لیتر آب انجیر بربری در روز، قبل و بعد ورزش شدید داده شد.

گروه درمانی کاهش قابل توجه در کلسترول کل LDL و ضربان قلب و نشانگر استرس اکسیداتیو را در مقایسه با گروه کنترل مالون دی آلدئید تجربه کرد. جالب توجه است، افرادی که آب انجیر بربری را مصرف کرده اند نیز آسیب عضلانی ناشی از ورزش کمتری دارند.

علاوه بر این، یک بررسی در سال ۲۰۲۰ از ۱۱ مطالعه نشان داد که مصرف انجیر بربری با کاهش قابل توجه در کلسترول کل ال دی ال و همچنین کاهش کلسترول بد همراه است.

بر اساس برخی مطالعات، انجیر بربری علاوه بر پتانسیل کاهش کلسترول، ممکن است قند خون را نیز کاهش دهد.

با این حال، یک بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که تاثیرات آن بر قند خون بستگی به این دارد که چه بخشی از انجیر  را می خورید.

بخشى از گیاه انجیر بربری معروف به کلادود نوید دهنده کاهش قند خون است.

با این حال، شواهد کافی برای اثبات اثرات کاهش دهنده قند خون در میوه وجود ندارد.

کلا دود ساقه ای است که شبیه برگ است. کلود های انجیر بربری به صورت پاروی هستند. یک بررسی نشان داد که مصرف کلودود انجیر بربری با کاهش قابل توجهی در سطح قند خون در افراد مبتلا و بدون دیابت همراه است.

از نظر فیبرهم  بسیار زیاد است، که ممکن است تاثیرات آن در کاهش قند خون را توصیف کند.

سرانجام، یک بررسی در سال ۲۰۱۵ از ۵ مطالعه نشان داد که مصرف انجیر بربری ممکن است به کاهش چربی بدن، و همچنین فشار خون و کلسترول کمک کند. با این وجود، محققان خاطرنشان کردند که بیش تر مطالعات موجود در مورد بررسی اثرات انجیر بربری بر وزن بدن از کیفیت پایین برخوردار بودند.

سایر مزایای بالقوه:

همراه با مزایای فوق، برخی تحقیقات نشان می دهد که انجیر بربری ممکن است مزایای محافظت از کبد و مغز داشته باشد، ودارای ویژگی های مبارزه با سرطان و کمک به خماری باشد.

Indicaxanthin نوعی بتالائین در انجیر بربری است. تحقیقات اولیه نشان می‌ دهد که ایندکسانتانین می‌ تواند از سد مغز عبور کند. این بدان معنی است که برخلاف بسیاری از مواد موجود در خون، می تواند وارد مغز شود.

به نظر می رسد در مغز جمع شده و به محافظت در برابر آسیب کمک می ‌کند.

مطالعات حیوانی همچنین نشان داده است که ترکیبات موجود در انجیر بربری می ‌توانند در برابر آسیب کبدی محافظت کرده و دارای ویژگی‌های مبارزه با سرطان باشند.

علاوه بر این، ثابت شده است که روغن دانه استخراج شده از انجیر بربری دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچ و ترمیم کننده زخم است. به همین دلیل شرکت ها از روغن دانه انجیر باربری در محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده می ‌کنند.

 یک مطالعه قدیمی حاکی از آن است که انجیر باربری نیز ممکن است به خماری کمک کند. شرکت کنندگان قبل از نوشیدن الکل وعصاره گونه Opuntia ficusindica  را نوشیدند.

افرادی که این عصاره را مصرف کردند، صبح روز بعد علائم بهبود یافته خماری را تجربه کردند، از جمله خشکی دهان، تهوع و کمبود اشتها به میزان قابل توجهی کاهش یافت. با این حال، این عصاره علائم دیگر مانند سرگیجه، ضعف و سردرد را کاهش نمی ‌دهد.

حتی اگر این نتایج دل گرم کننده باشند، دانشمندان باید تحقیقات بیش تری را در مورد انسان انجام دهند تا این مزایاى احتمالی انجیر بربری را بررسی کنند.

نحوه استفاده از انجیر بربری:

 شما می توانید انجیر بربی را به عنوان یک میوه کامل تازه یا گنجانده شده در محصولات مختلف، از جمله آبمیوه، آب نبات، مربا و شراب، نوش جان کنید. مردم معمولاً ترجیح می دهند میوه‌های با پوست سبز و تفاله سفید بخورند.

 فروشگاه های مواد غذایی در مناطقى که انجیر بربری غیرمعمول است، معمولاً آن را حمل نمی‌ کنند، بنابراین ممکن است مجبور شوید به یک فروشگاه مخصوص بروید یا میوه را به صورت آنلاین سفارش دهید.

 توجه به این نکته ضروری است که شما باید قبل از خوردن میوه انجیر بربری، پوست سخت و بیرونی آن را از بین ببرید. هنگام پوست کندن میوه، مراقب باشید زیرا میوه آن در خار هاى ریز قرار دارد.

برای محافظت از پوست، از دستکش استفاده کنید یا از حوله استفاده کنید تا از دستان شما محافظت کند.

می توانید میوه را به تنهایی تازه بخورید یا آن را در دستورالعمل‌ هایى مانند سالاد میوه قرار دهید. میوه حاوی دانه های کوچکى است که می توانید بخورید یا آن ها را تف کنید.

فروشگاه های ویژه محصولات انجیر بربری مانند نوشیدنی و مکمل ها را می ‌فروشند.

اگر شما علاقمند به مصرف محصولات غلیظ انجیر بربری مانند عصاره ها یا مکمل ها هستید، مهم است که برای اطمینان از ایمنی ابتدا با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی آگاه مشورت کنید.

 علاوه بر این، با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو ، مکمل ها را متفاوت از داروهای تجویز شده تنظیم می کند، بهترین کار این است که فقط محصولات انجیر بربری را که آزمایش شخص ثالث انجام داده اند، خریداری کنید.

محصولات انجیر بربری ممکن است با مصرف برخی از داروها مانند داروهای مورد استفاده در درمان دیابت، در دوره‌های غلیظ تجویز شود.

به علاوه، خوردن مقادیر زیادى میوه انجیر بربری ممکن است در برخی افراد ناراحتی معده ایجاد کند.

اگر به مصرف محصولات غلیظ مانند مکمل ها علاقه دارید، ابتدا باید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

نکته آخر:

انجیر بربری، گلابی خاردار و نوپال نیز نامیده می‌ شود، میوه اى شیرین است که از یک گیاه کاکتوس می ‌آید. و منبع خوبی از مواد مغذی، از جمله فیبر و همراه با ترکیبات گیاهی قدرتمند ویتامین سی است.

مطالعات نشان داده است که دارای کیفیت ضد التهابی است و ممکن است برای سلامت متابولیسم مفید باشد. با این حال، قبل از این که دانشمندان بتوانند نتیجه گیری قاطعى کنند، تحقیقات بیش تری در مورد اثرات احتمالی مفید آن لازم است.

اگر به دنبال یک میوه بی نظیر برای افزودن به رژیم خود هستید، انجیر بربری انتخاب عالی می باشد.