۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

علایم دیابت در مردان

۶ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۴۲
کد خبر: 548992
علایم دیابت در مردان

ابتدا باید بدانیم دیابت چیست؟ دیابت بیماری است که در آن بدن قادر به تولید انسولین کافی نمی‌باشد همچنین بدن نمی‌تواند از انسولین یا ترکیبی از هر دو استفاده کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، در دیابت، سطح قند در خون شما بالا می‌رود و اگر کنترل نشود عوارض جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارد (پس هر چه زودتر باید به پزشک مراجعه کنید) عوارضی که دیابت ایجاد می‌کند اغلب جدی هستند.

دیابت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد و در بینایی شما، کلیه‌ها و پوست شما ایجاد مشکل و اختلال می‌کند. دیابت همچنین می‌تواند منجر به اختلال نعوظ و سایر مشکلات اورولوژی در مردان شود. اما اگر آگاه باشید و سریعاً به پزشک مراجعه کنید بسیاری از این عوارض قابل پیشگیری و درمان هستند.

دیابت

ابتدا علائم کلی دیابت را بررسی می‌کنیم:

علائم اولیه دیابت اغلب قابل تشخیص نیستند زیرا ممکن است آن‌قدر جدی به نظر نرسند و شما را نگران نکنند.

در اینجا بعضی از علائم خفیف اولیه را برای شما ذکر می‌کنیم:

  • تکرر ادرار
  • خستگی غیرطبیعی
  • تاری دید
  • کاهش وزن، درصورتی‌که رژیم نگرفته باشید
  • سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی در دست‌ها و پاها

اگر دیابت درمان نشود، عوارضی رخ می‌دهد. این عوارض می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پوست
  • چشم‌ها
  • کلیه‌ها
  • اعصاب، از جمله آسیب عصبی

مراقب عفونت‌های باکتریایی در پلک، فولیکول‌های مو (فولیکولیت) ، یا ناخن‌های دست یا پا باشید. به‌علاوه، هرگونه درد سوزن‌سوزن شدن در دست و پایتان را مدنظر قرار دهید. همه این موارد نشانه‌هایی هستند مبنی‌بر اینکه ممکن است دچار عوارض دیابت شده باشید.

علائم دیابت در مردان:

دیابت می‌تواند علائمی در مردان ایجاد کند که سلامت جنسی آنها را به خطر می‌اندازد

اختلال نعوظ: ناتوانی در رسیدن یا حفظ نعوظ.

اختلال در نعوظ می‌تواند نشانه ی بسیاری از مسائل مربوط به سلامتی باشد، از جمله فشار خون بالا، بیماری کلیوی و بیماری های گردش خون یا سیستم عصبی

همچنین این عارضه می‌تواند ناشی از استرس، سیگارکشیدن یا مصرف داروهای خاص باشد.

مردان مبتلا به دیابت در معرض خطر اختلال نعوظ هستند. طبق تحقیقات اخیر در ۱۴۵ مطالعه، بیش از ۵۰ درصد از مردان دیابتی دارای اختلال نعوظ هستند

اگر دچار اختلال نعوظ هستید حتماً سلامت خود را از نظر دیابت بررسی کرده و آن را جز احتمالات ممکن قرار دهید.

آسیب به سیستم عصبی خودمختار:

دیابت می‌تواند به سیستم عصبی خودمختار (ANS) آسیب برساند و منجر به بروز مشکلات جنسی شود.

سیستم عصبی خودمختار انبساط و انقباض رگ‌های خونی بدن را کنترل می‌کند. اگر رگ‌های خونی و عصب‌های آلت تناسلی مردان در اثر دیابت آسیب ببیند اختلال نعوظ رخ می‌دهد.

همچنین عروق خونی اگر در اثر دیابت آسیب ببینند خون‌رسانی به نقاط مختلف از جمله به آلت تناسلی کم می‌شود که همین امر مجدداً اختلال نعوظ را باعث می‌شود.

عقب‌افتادگی در انزال:

مردانی که مبتلا به دیابت هستند ممکن است با انزال برگشتی مواجه شوند. این امر به این صورت است که مقداری مایع منی در مثانه آزاد می‌شود.

مسائل اورولوژیک:

مسائل اورولوژیک در مردان مبتلا به دیابت به دلیل آسیب عصب دیابتی رخ می‌دهد که شامل موارد زیر است:

  • مثانه بیش فعال
  • ناتوانی در کنترل ادرار
  • عفونت‌های دستگاه ادراری

کمک‌گرفتن از پزشک:

صحبت صریح با پزشک در مورد اختلال نعوظتان و سایر عوارض جنسی و یا مسائل ارولوژیکی، ضروری می‌باشد.

با کمک آزمایش خون می‌توانید متوجه دیابت خود بشوید. بررسی اختلال نعوظ شما و ریشه‌یابی‌کردن علت آن همچنین می‌تواند سایر مشکلاتی که ممکن است داشته باشید اما از وجودش مطلع نباشید را برایتان روشن کند.

دیابت

چه مواردی سلامت مردان را به خطر می‌اندازد؟

عوامل بسیاری می‌توانند خطر ابتلا به دیابت و عوارض آن را افزایش دهند، از جمله:

  • سیگارکشیدن
  • اضافه‌وزن داشتن
  • بی‌تحرکی و کم‌تحرکی
  • داشتن فشارخون یا کلسترول بالا
  • بالای ۴۵ سال سن داشتن
  • عوامل ژنتیکی

چگونه از ابتلا مردان به دیابت جلوگیری کنیم؟

  • ترک سیگار یا کم کردن مصرف
  • ورزش منظم
  • حفظ وزن متناسب
  • پیش گرفتن سبک زندگی سالم
  • همه از راه‌های بسیار مؤثر برای جلوگیری از شروع دیابت است.

درمان دیابت در مردان:

یکی از مؤثرترین راه‌ها تحت کنترل نگه‌داشتن سطح گلوکز خون است که می‌تواند از بروز مشکلات اورولوژی و سایر مشکلات دیابت جلوگیری کند.

داروها:

دارو همیشه گزینه آسان و کمک‌کننده‌ای برای درمان است داروهایی که در خود پروستاگلاندین (که ترکیباتی هورمون مانند هستند) دارند نیز می‌توانند توسط پزشک متخصص به آلت تناسلی شما تزریق شوند و به درمان اختلال نعوظ کمک کنند.

همچنین ممکن است پزشک بخواهد وضعیت هورمون (تستوسترون) را بررسی کند در این هنگام باید به یک متخصص اورولوژی یا غدد درون‌ریز مراجعه کنید. تستوسترون پایین هم عامل شایع دیابت در مردان است.

تستوسترون پایین میل جنسی شما را کم می‌کند، توده بدنی (عضلات) کاهش میابد و احساس افسردگی می‌کنید. به پزشک مراجعه کنید شرایط خود را به طور مفصل شرح دهید تا درمان‌هایی مانند تزریق تستوسترون و داروها و ژل‌های مخصوص، دریافت کنید.

برای جلوگیری از تداخل دارویی، با پزشک خود در مورد همه داروها و مکمل‌هایی که مصرف کردید و می‌کنید صحبت کنید. همچنین هرگونه تغییر که در الگوی خواب یا سایر عادت‌های زندگی‌تان ایجاد شده را با پزشک در میان بگذارید.

اگر از نظر ذهنی و فکری مشکلی دارید با رفع این مشکل می‌توانید باقی مشکلات جسمی خود را هم حل کنید زیرا جسم و ذهن با هم ارتباط مستقیمی دارند و بر هم اثرمی گذارند.

اگر به دیابت مبتلا هستید سبک زندگی خود را تغییر دهید:

ما در زندگی انتخاب‌هایی می‌کنیم که بر سلامت جسم و روان ما تأثیر مستقیم می‌گذارند ابتدا باید انتخاب‌های خود را شناسایی کنیم تا بتوانیم آنها را تغییر دهیم:

مثل متعادل کردن وعده‌های غذایی: هر وعده باید سر ساعت مشخص خودش مصرف شود که بتواند سلامت بدن را بهبود بخشد و شروع علائم دیابت را به تأخیر بیندازد.

سعی کنید این موارد را در سبد غذایی خود وارد کنید

نشاسته، میوه‌ها، سبزی‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها همچنین باید از مصرف شکر اضافی به‌خصوص در نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه و آب‌نبات خودداری کنید. هر روز به طور مرتب ورزش کنید و قند خون خود را در برنامه ورزشی خود مدیریت کنید.که با مدیریت قند خون خود می‌توانید بدون احساس لرزش، خستگی، سرگیجه یا اضطراب، از مزایای کامل تمرین بهره‌مند شوید.

با این توضیحات شاید برایتان سؤال پیش آید که چه موقع باید به دکتر مراجعه کنید؟

سلامتی بسیار حیاتی است. اگر به‌خاطر نمی‌آورید آخرین باری که گلوکز خون خود را چک کرده‌اید چه زمانی بوده است، مجدداً آزمایش خون انجام دهید، به‌خصوص اگر دچار ED یا سایر عوارض معروف دیابت هستید.

دیابت و بیماری قلبی می‌تواند منجر به مشکلات روحی، از جمله اضطراب یا افسردگی شود. این می‌تواند ED و سایر جنبه‌های سلامتی شما را بدتر کند. اگر احساس ناامیدی، غم، اضطراب یا نگرانی دارید حتماً با پزشک خود صحبت کنید.

سخن پایانی:

طبق تحقیقات به‌دست‌آمده، مردان کمی بیشتر از زنان به دیابت مبتلا می‌شوند. دیابت در جهان برای بسیاری از جمله کودکان در حال افزایش است. (چاقی عامل اصلی این بیماری می‌باشد.)

اگر قند خونتان بالا رفته و در معرض خطر دیابت نوع ۲ هستید، هنوز برای پیشگیری دیر نیست هنوز هم می‌توانید باوجود دیابت زندگی خوبی داشته باشید. با پیش گرفتن سبک زندگی سالم و استفاده از داروهای مناسب، می‌توانید از عوارض آن پیشگیری کنید و به‌خوبی دیابت را مدیریت کنید.