۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آب‌ درمانی ژاپنی!

۵ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۵۰
کد خبر: 548703
آب‌ درمانی ژاپنی!

آب‌درمانی ژاپنی روشی معروف و سنتی است به این صورت که شما هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید و ناشتا هستید یک لیوان آب که دمای آن به دمای اتاق نزدیک است می‌نوشید. ادعا شده است که این روش می‌تواند مشکلات زیادی را درمان کند، از یبوست گرفته تا فشارخون بالا و دیابت نوع ۲ و حتی سرطان.

به گزارش اقتصادآنلاین، بااین‌حال، بسیاری از این ادعاها مبالغه‌آمیز بوده و یا مقاله علمی برای اثبات آنها وجود ندارد. در این مقاله قصد داریم به‌طورکلی از مزایا، خطرات و اثربخشی آب‌درمانی ژاپنی برایتان بگوییم

آب‌درمانی ژاپنی چیست؟

گفته می‌شود، آب‌درمانی ژاپنی نام خود را از نوعی پزشکی سنتی ژاپن که در بین مردم رایج است گرفته، به این صورت که شما باید پس از بیدارشدن از خواب با معده خالی یک لیوان آب ولرم بنوشید این کار موجب پاک‌سازی دستگاه گوارش و بهبود عملکرد روده می‌شود.

علاوه بر این، گفته شده خوردن آب سرد مضر است زیرا چربی‌ها و روغن‌های موجود در غذایی که خورده‌اید و الان در دستگاه گوارش شماست را سفت می‌کند بنابراین در کار هضم اختلال ایجاد می‌شود و بیماری برایتان به ارمغان می‌آورد.

درمان با این روش شامل مراحل زیر است که باید هر روز انجام دهید:

هنگام بیدارشدن و قبل از مسواک زدن، چهارتا پنج لیوان (۱۶۰ میلی‌لیتر) آب متناسب با دمای اتاق و معده خالی می‌نوشید و ۴۵ دقیقه صبر می‌کنید سپس صبحانه می‌خورید. در هر وعده اصلی خود فقط ۱۵ دقیقه باید غذا بخورید و قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیز دیگری حداقل ۲ ساعت صبر کنید. به گفته پزشکان، آب‌درمانی ژاپنی دوره مخصوص به خود را دارد و برای هر مشکل زمان رعایت رژیم آن نیز متفاوت می‌شود.

به این مثال‌ها دقت کنید:

یبوست: طول دوره ۱۰ روز

فشارخون بالا: طول دوره ۳۰ روز

دیابت نوع ۲: طول دوره ۳۰ روز

سرطان: طول دوره ۱۸۰ روز

این درست است که نوشیدن آب به‌قدر کافی می‌تواند به یبوست و فشارخون کمک کند، اما هیچ مدرک معتبری وجود ندارد که آب‌درمانی ژاپنی بتواند دیابت یا سرطان نوع ۲ را درمان کند. بااین‌حال، مزایای نوشیدن آب بر هیچ‌کس پوشیده نیست.

مزایای بالقوه نوشیدن آب:

  • پیروی از این پروتکل درمانی ممکن است منجر به کاهش وزن شود زیرا می‌تواند کالری دریافتی شما را محدود کند.
  • نوشیدن چندین لیوان آب در روز به شما کمک می‌کند تا رطوبت کافی بدن خود را حفظ کنید.
  • باعث بهبود عملکرد مغز، سطح انرژی پایدار و تنظیم دمای بدن و فشارخون می‌شود.
  • همچنین نوشیدن آب کافی می‌تواند از یبوست، سردرد و سنگ کلیه جلوگیری کند.

بسیاری از مردم به‌راحتی و فقط با نوشیدن مایعات کافی برای رفع تشنگی آب موردنیاز خود را دریافت می‌کنند. بااین‌حال، اگر بسیار فعال هستید، در فضای باز کار می‌کنید و یا در منطقه‌ای گرمسیر زندگی می‌کنید، لازم است که بیشتر آب بنوشید.

آب‌درمانی چگونه مصرف کالری را کم می‌کند:

اول، لازم است نوشیدنی‌های شیرین و قندی مانند آب‌میوه یا نوشابه‌ها را با آب جایگزین کنید در نتیجه کالری دریافتی شما به طور خودکار کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، اگر طبق برنامه غذایی که در مطالب بالا برایتان ذکر کردیم فقط در هر وعده ۱۵ دقیقه را صرف خوردن کنید مسلماً کالری دریافتی شما محدود می‌شود. نوشیدن آب بیشتر به شما کمک می‌کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشید پس کمتر سراغ غذاهای دیگر می‌روید و کالری کمتری دریافت می‌کنید.

نکته مهم: تمام این نکاتی که در مورد کاهش وزن و کالری گفتیم برای همه افراد صدق نمی‌کند گاهی نتایج به‌دست‌آمده مثبت است و گاهی اشخاص هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرند.

عوارض آب‌درمانی:

مسمومیت با آب هنگامی اتفاق می‌افتد که در مدت‌زمان کوتاهی مقدار زیادی آب بنوشید. در این شرایط نمک توسط مایعات بدن رقیق می‌شود و رطوبت خون را جذب می‌کند. این مورد یک بیماری جدی به‌حساب می‌آید که می‌تواند منجر به مرگ شود، اما در افراد سالم که کلیه‌های آنها قادر است به‌سرعت مایعات اضافی بدن را از بین ببرد، مشکلی به وجود نمی‌آید و مرگ نادر است.

افرادی که در معرض خطر قرار دارند شامل افرادی هستند که مشکلات کلیوی دارند، همچنین افرادی که از داروهای محرک استفاده می‌کنند. کلیه‌ها مقدار آبی که می‌توانند در یک ساعت مدیریت و تحمل کنند یک لیتر است یعنی حدود ۴ لیوان، مراقب باشید بیش از این مقدار مصرف نکنید.

یکی دیگر از نکات منفی آب‌درمانی ژاپنی این است که شما را محدود می‌کند در بازه زمانی ۱۵ دقیقه، وعده غذایی خود را مصرف کنید و مشکلاتی را بعد از پایان دوره برایتان به وجود می‌آوردند به این صورت که

اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، محدودیت بیش از حد کالری می‌تواند منجر به افزایش وزن پس از پایان دوره شود. محدودکردن کالری، میزان کالری سوزانده شده در حالت استراحت را کاهش می‌دهد و باعث افزایش هورمون گرلین می‌شود - که احساس گرسنگی را در شما بیدار می‌کند.

به‌علاوه، خطر پرخوری یا غذا خوردن سریع در بازه زمانی ۱۵ دقیقه‌ای به وجود می‌آید، به‌خصوص اگر در زمان خوردن احساس گرسنگی بیش از حد معمول داشته باشید (و سرعت غذا خوردن خود را با استرس بالا ببرید). می‌تواند باعث سوءهاضمه و یا منجر به افزایش وزن شود.

آیا آب‌درمانی واقعاً جواب می‌دهد؟

آب‌درمانی ژاپنی به‌عنوان درمانی برای انواع بیماری‌ها از یبوست تا سرطان معرفی می‌شود، اما هیچ مدرکی دال بر اثبات این موضوع وجود ندارد. این روش ظاهراً روده شما را تمیز می‌کند و به‌سلامت روده کمک می‌کند، اما هیچ تحقیقی ثبت شده‌ای وجود ندارد که این موضوع را تأیید کند. زیرا مصرف آب تأثیر بسیار کمتری در تعادل باکتری‌های روده نسبت به سایر عوامل مانند رژیم غذایی دارد.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که قبل از استفاده از آب‌درمانی ژاپنی برای درمان یک بیماری، باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین نباید تنها به آب‌درمانی اکتفا کنید و آن را جایگزین مراقبت‌های پزشکی کنید این کار به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.