۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بواسیر داخلی چیست؟

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۲۹
کد خبر: 548371
بواسیر داخلی چیست؟

بواسیر (هموروئید) معمولاً به دلیل افزایش فشار روی سیاهرگ‌های لگن و ناحیه راست‌روده (رکتوم) به وجود می‌آید. به‌موازات افزایش فشار، انباشته شدن خون در سیاهرگ‌ها باعث ورم کردن آنها می‌شود و در نهایت سیاهرگ‌های متورم اطراف بافت کشیده می‌شوند و هموروئید ایجاد می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این مقاله ابتدا به، علائم و نشانه‌ها پرداخته می‌شود و در پایان به راه‌های درمان بواسیر اشاره می‌شود. پزشک باتوجه‌به شدت بیماری ابتدا از درمان هموروئید بدون جراحی کمک خواهد گرفت. ​

از جمله علایم بواسیر خونریزی هنگام دفع مدفوع، خارش و درد روده بزرگ رایج‌ترین علائم هموروئید محسوب می‌شوند. در ادامه علائم انواع این بیماری ذکر شده است:

  1. هموروئید خارجی: درد راست‌روده عموماً همراه با بواسیر خارجی است. خون جمع شده در زیرپوست، توده یا برآمدگی دردناک و سختی را به وجود می‌آورد که با اصطلاح ترومبوزه یا بواسیر دلمه شده از آن یاد می‌شود. در این حالت بیمار مبتلا به هموروئید پس از دفع مدفوع گاهی اوقات رگه‌های خون را روی دستمال و یا کاسه توالت می‌بیند.
  2. هموروئید داخلی: خونریزی راست‌روده رایج‌ترین علامت بواسیر داخلی است و بیمار رگه‌های خونی قرمز روشن را روی دستمال توالت یا خون قرمز روشن را روی کاسه توالت پس از اجابت مزاج می‌بیند. همچنین گاهی اوقات خون‌روی سطح مدفوع نیز دیده می‌شود.

چه چیزی باعث بواسیر خارجی می‌شود؟

​رایج‌ترین علت بواسیر خارجی، زور زدن مکرر در حین داشتن حرکت روده (مدفوع) است. بواسیر هنگامی گسترش می‌یابد که رگ‌های راست‌روده یا مقعد گشاد یا بزرگ شوند و می‌توانند "داخلی" یا "خارجی" باشند. بواسیر خارجی معمولاً در زیرپوستی وجود دارد که مقعد را احاطه کرده است.

تشخیص علائم بواسیر خارجی:

​طیف وسیعی از علائم وجود دارند که می‌توانند بر فرد مبتلا به همورویید تأثیر بگذارند. علائم بسته به‌شدت بواسیر شما متفاوت هستند. برخی از علائمی که ممکن است داشته باشید عبارت‌اند از:

  • ​خارش در اطراف مقعد یا ناحیه مقعدی
  • درد در اطراف مقعد
  • توده‌های نزدیک یا اطراف مقعد
  • خون در مدفوع

ممکن است هنگام استفاده از حمام متوجه خونریزی شوید که شامل دیدن خون‌روی دستمال توالت و یا در توالت است. توده‌های اطراف مقعد ممکن است احساس شود که متورم هستند. این علائم ممکن است به دلیل شرایط دیگر نیز رخ دهند. اما اگر این علائم را تجربه می‌کنید، باید برای معاینه توسط پزشک وقت بگذارید. ​

علل بواسیر خارجی چیست؟

​​​​​​​​شایع‌ترین علت بواسیر، فشارهای مکرر در حین دفع مدفوع است. این بیماری اغلب از موارد شدید یبوست و اسهال ناشی می‌شود. ​فشار آوردن مانع جریان خون در منطقه و خارج شدن آن می‌شود. این امر منجر به تجمع خون و بزرگ شدن رگ‌های آن منطقه می‌شود. ​زنان باردار نیز ممکن است به‌خاطر فشاری که رحم بر این رگ‌ها وارد می‌کند، در معرض خطر ابتلا به بواسیر باشند. ​

چه کسی در معرض خطر بواسیر خارجی است؟

​​​​​​​​اگر پدر و مادر شما بواسیر داشته‌اند، احتمال اینکه شما هم بواسیر داشته باشید بیشتر است. ​و همچنین حاملگی هم تأثیر زیادی دارد. با افزایش سن، همورویید می‌تواند به دلیل افزایش فشار ناشی از نشستن زیاد رخ دهد و هر چیزی که باعث شود شما در طول حرکات روده فشار بیاورید می‌تواند منجر به بواسیر خارجی شود. ​اگر شما مطمئن نیستید که علت بواسیر شما چیست، پزشک شما ممکن است بتواند دلیل آن را مشخص کند. ​

چگونه همورویید خارجی تشخیص داده می‌شود؟

ازآنجاکه بسیاری از علائم بواسیر خارجی نیز می‌تواند به دلیل شرایط دیگر ایجاد شود، لازم است که یک معاینه عمیق انجام شود. پزشک شما ممکن است از یک سری آزمایش‌ها برای تأیید وجود بواسیر خارجی در نزدیکی مقعد استفاده کند. این تست‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • ​پرو کت و سکو پی
  • ​ معاینه دیجیتال مقعدی
  •  کولون و سکو پی
  •  سیگموئید و سکو پی
  • ​ آندوسکوپی

​دکترتان ممکن است ​​​​​​​با معاینهٔ دیجیتالی مقعد شروع کند در این صورت بواسیر داخلی قابل تشخیص است. اگر دکترتان تشخیص دهد که شما به‌جای بواسیر خارجی بواسیر داخلی دارید ممکن است برای بررسی قسمت داخلی مقعد از آندوسکوپی استفاده کند. ​بواسیر داخلی را می‌توان با کولون و سکو پی، سیگموئید و سکو پی یا پرو کت و سکو پی نیز مشاهده کرد.

درمان بواسیر خارجی:

​بواسیر بسته به‌شدت آن از چند روش قابل‌درمان است. ​ پزشک شما ممکن است از شما بپرسد و طبق درمانی که شما می‌خواهید عمل کند. ​ که چه دارو و روش درمانی را ترجیح می‌دهید. ​

بعضی از داروها یا درمان‌های که لازم است پزشک انجام دهد شامل کمپرس یخ برای کاهش التهاب و شیاف و یا پمادهای بواسیر است. ​ این روش‌ها برای بیماران با شدت کمتر مؤثر است و خیلی زود جواب می‌دهد اما برای بیماران با بواسیر بدتر و وخیم‌تر ممکن است فقط جراحی جواب درمان باشد.

درمان‌هایی برای جراحی عبارت‌اند از:

​ازبین‌بردن بواسیر، معروف به همو روئید کت و می سوزاندن بافتی که بواسیر دارد با دستگاه مادون‌قرمز، لیزر یا انعقاد الکتریکی اسک لر و تراپی یا بستن باند لاستیکی برای کاهش بواسیر

چگونه می‌توانیم از بواسیر خارجی جلوگیری کنیم؟

​عامل اصلی جلوگیری از بواسیر خارجی اجتناب از فشار آوردن هنگام خارج شدن مدفوع است. اگر یبوست شدید دارید، مطمئناً دلتان می‌خواهد برای بهترشدن وضعیتتان از کمک‌هایی مانند ملین یا اضافه‌کردن فیبر بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

​نرم‌کننده‌های مدفوع یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای بواسیر است که بدون نسخه می‌توان آن را تهیه نمود که این نوع دارو می‌تواند به شما در درمان یبوست موقتی به دلیل بارداری یا سایر عوامل کمک کند بسیاری از گزینه‌ها را می‌توانید به‌صورت آنلاین پیدا کنید ولی اگر موفق به این کار نشدید حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا او بتواند بهترین و سریع‌ترین راه را به شما نشان دهد. ​

اگر بواسیر خارجی مدت زیادی بماند چه اتفاقی برایتان خواهد افتاد؟!

​بواسیر یک بیماری آشکار است. ​ بسیاری از افراد ممکن است با ساده‌ترین درمان‌ها بهبود پیدا کنند. ​ در موارد بواسیر خارجی شدید دیگر فقط از روش‌های مختلف جراحی می‌توان استفاده کرد. چون افرادی که بواسیر خارجی دارند ممکن است تنها راه‌حل درمانشان فقط جراحی باشد.

چرا فیبر برای بیماران بواسیری خوب است؟

​حقیقت واضح که راجع به این موضوع وجود دارد این است که فیبر یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد تمامی غذاهای گیاهی برای شما خوب است. ​ مطالعات کلی نشان می‌دهد که مصرف فیبر به هضم غذا کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری بواسیر را کاهش می‌دهد. ​

مزایای زیادی در مصرف فیبر است که یکی از آن‌ها این است که میکروبیوتای روده شما واسطه‌ای برای میلیون‌ها باکتری که در روده شما هستند می‌شود و آنها را با خودش هضم می‌کند. ​ بااین‌حال همهٔ فیبرها اثر یکسانی ندارند و با هم تفاوت دارند. ​ هرکدام دارای یک اثر مختلف می‌باشد.

​​فیبر چیست؟

​به زبان ساده فیبر غذایی، یک کربوهیدرات غیرقابل‌هضم است که در غذاها موجود می‌باشد و بر اساس محلول در آب به دودسته تقسیم می‌شوند:

فیبر محلول: در آب حل می‌شود و می‌تواند توسط باکتری‌های مفید در معده متابولیک شود.

فیبر نامحلول: در آب حل نمی‌شود.

​شاید یک روش مفیدتر برای طبقه‌بندی فیبر که قابل تخمیر باشد یا نه وجود داشته باشد که به مسئله این‌که این باکتری‌های مفید روده می‌توانند از آن استفاده کنند یا نه! اما این مسئله مهمم است که بدانید فیبرها انواع مختلفی دارند. ​

بعضی از آنها برای سلامتی بسیار مفید هستند اما بعضی نیز کاملاً بی‌فایده‌اند. همچنین بین الیاف محلول و غیر محلول هم اشتراک‌های زیادی وجود دارد. برخی از فیبرهای نامحلول توسط باکتری‌های خوب روده قابل هضم هستند و اکثر مواد غذایی حاوی فیبرهای محلول هستند و همچنین ​مقامات بهداشتی توصیه می‌کنند که مردان و زنان به ترتیب ۳۸ و ۲۵ گرم فیبر در روز مصرف کنند.