۰ نفر

هشدار؛ خودرو این دانه برای مادران باردار ممنوع! + عکس

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۲۹
کد خبر: 548335
هشدار؛ خودرو این دانه برای مادران باردار ممنوع! + عکس

زیاده روی در مصرف دانه کتان می‌تواند منجر به بروز برخی عوارض مانند افت فشار خون، آلرژی، آلزایمر و ... شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، دانه کتان یکی از غلاتی است که از زمان‌های باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. مصرف دانه کتان به دلیل خواص بی نظیرش از سوی متخصصان همواره مورد تاکید قرار داشته است. این گیاه دارای مواد مغذی همچون اسید چرب امگا ۳، لیگنان‌ها و فیبر است.

به گزارش پینک ویلا ، شهرت اصلی دانه کتان به خاطر تقویت سلامت دستگاه گوارش، پایین آوردن قند خون، کاهش کلسترول بد و مناسب برای افراد دیابتی است. کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، می‌توانند حساب ویژه‌ای روی این گیاه باز کنند. در کنار همه این خواص بی نظیر، کمتر کسی می‌داند که مصرف دانه کتان می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد.

در این مطلب به عوارض جانبی مصرف دانه کتان می‌پردازیم:

۱- فیبر یکی از بهترین ترکیبات در مواد غذایی است که باعث تقویت سلامت دستگاه گوارش می‌شود. اگر در مصرف دانه کتان زیاده روی کنید میزان حرکات در روده‌ها افزایش می‌یابد. این موضوع می‌تواند به اسهال و یا سندرم روده تحریک پذیر منجر شود. افرادی که از ناراحتی‌های روده رنج می‌برند نباید این گیاه را مصرف کنند.

۲- یافته‌های دانشمندان نشان داده است مصرف بیش از حد دانه‌های کتان بدون میزان کافی آب می‌تواند باعث انسداد روده‌ها شود. همچنین مصرف این گیاه برای افرادی که به بیماری اسکلرودرمی مبتلا هستند مضر است. اسکلرودرمی یک بیماری پیشرونده روماتیسمی است که در آن پوست بیماران ضخیم و خشک می‌شود.

۳- دانه کتان دارای خواصی شبیه به استروژن است. از همین روی، مصرف آن می‌تواند باعث تحریک دوره قاعدگی شود و به مادران توصیه می‌شود از مصرف این گیاه اجتناب کنند. زنانی که به دنبال بارداری هستند نباید از دانه کتان پیش از تلاش برای بارداری استفاده کنند.

دانه کتان

۴- متخصصان می‌گویند مصرف طولانی مدت دانه کتان باعث بروز آلرژی می‌شود. اگر شاهد علائم آلرژیک مانند خارش، تورم، قرمزی، حالت تهوع، استفراغ و کهیر هستید باید از مصرف این گیاه اجتناب کنید.

۵- به دلیل سطح بالای فیبر دانه کتان، ممکن است مصرف آن در فرآیند جذب مواد غذایی مانند مکمل‌ها و برخی دارو‌های خاص ایجاد اختلال کند.

۶- گرچه یکی از خواص خوب مصرف دانه کتان کاهش فشار خون است، اما این موضوع در افرادی که از بیماری و یا دارو‌های خاص استفاده می‌کنند و فشار خونشان به طور طبیعی پایین است می‌تواند خطرناک باشد.

14381945_965