۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

علائم اولیه بارداری

۳ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۲۷
کد خبر: 548058
علائم اولیه بارداری

درحالی‌که آزمایش‌ها بارداری و سونوگرافی تنها راه تشخیص بارداری شماست، اما علائم و نشانه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید به آنها توجه کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین، اولین علائم بارداری، در بیش از یک دوره ماهانه از دست‌رفته مشاهده می‌شود. همچنین ممکن است شامل تهوع صبحگاهی، حساسیت به بو و… باشد.

علائم از چه زمانی شروع می‌شود؟

گرچه عجیب به نظر می‌رسد، اما هفته اول بارداری شما بر اساس تاریخ آخرین قاعدگی شما است. آخرین قاعدگی شما هفته ۱ بارداری در نظر گرفته می‌شود، حتی اگر در واقع هنوز باردار نبوده باشید.

تاریخ پیش‌بینی‌شده با استفاده از اولین روز آخرین قاعدگی شما محاسبه می‌شود. به همین دلیل، هفته‌های اول که ممکن است علائمی نداشته باشید نیز در بارداری ۴۰ هفته‌ای شما حساب می‌شود.

بارداری

گرفتگی عضلات و لکه بینی در اوایل بارداری

از هفته ۱ تا هفته ۴ ، همه چیز هنوز در سطح سلولی در حال رخ‌دادن است. تخمک بارور شده، یک بلاستوسیست (یک گروه سلول پر از مایع) ایجاد می‌کند که به اندام‌ها و اعضای بدن کودک تبدیل می‌شود.

حدود ۱۰ تا ۱۴ روز (هفته 4) پس از بارداری، بلاستوسیست در آندومتر، پوشش رحم کاشته می‌شود. این می‌تواند باعث خونریزی لانه‌گزینی شود که ممکن است برای مدت کوتاهی باشد.

در اینجا برخی از علائم خونریزی لانه‌گزینی وجود دارد:

  • رنگ: رنگ هر قسمت ممکن است صورتی، قرمز یا قهوه‌ای باشد.
  • خونریزی: خونریزی معمولاً با دوره قاعدگی منظم شما مقایسه می‌شود. 
  • درد: درد ممکن است خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد. طبق مطالعه‌ای که بر روی ۴۵۳۹ زن انجام شد، ۲۸ درصد از زنان لکه بینی و خونریزی سبک خود را با درد همراه داشتند.
  • بخش‌ها: خونریزی لانه‌گزینی احتمالاً کمتر از سه روز طول می‌کشد و نیازی به درمان ندارد.

از سیگارکشیدن، نوشیدن الکل یا استفاده از داروهای غیرقانونی که با خونریزی شدید همراه است خودداری کنید.

دوره قاعدگی ازدست‌رفته در اوایل بارداری

پس از کاشت کامل، بدن شما شروع به تولید گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) می‌کند. این هورمون به بدن در حفظ بارداری کمک می‌کند. همچنین به تخمدان‌ها می‌گوید که هر ماه، ترشح تخمک‌های بالغ را متوقف کنند.

چهار هفته بعد از بارداری احتمالاً قاعدگی بعدی خود را از دست خواهید داد. اگر پریود نامنظمی دارید، باید برای تأیید، آزمایش بارداری انجام دهید.

بیشتر آزمایش‌ها خانگی می‌توانند hCG را به‌محض هشت روز پس از یک دوره ازدست‌رفته قاعدگی تشخیص دهند. با آزمایش بارداری می‌توانید سطح hCG را در ادرار تشخیص دهید و باردار بودن را تشخیص دهید.

نکات

  • تست بارداری انجام دهید تا ببینید باردار هستید یا خیر.
  • اگر مثبت است، برای تعیین اولین ملاقات قبل از تولد با پزشک یا ماما تماس بگیرید.

اگر از دارویی استفاده می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا آنها خطری برای کودک درحال‌رشد شما دارند یا خیر.

افزایش درجه حرارت بدن در اوایل بارداری

همچنین ممکن است دمای پایه بیشتر، در بدن نشانه بارداری باشد. دمای هسته بدن شما نیز ممکن است در هنگام ورزش یا در هوای گرم به‌راحتی افزایش یابد. در این مدت، باید مطمئن شوید که آب بیشتری بنوشید و بااحتیاط ورزش کنید.

بارداری

خستگی در اوایل بارداری

خستگی در هر زمان از بارداری ایجاد می‌شود. این علامت در اوایل بارداری شایع است. سطح پروژسترون شما افزایش می‌یابد که می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شما شود.

نکات

  • هفته‌های اولیه بارداری می‌تواند احساس خستگی در شما ایجاد کند؛ بنابراین سعی کنید خواب کافی داشته باشید.
  • خنک نگه‌داشتن اتاق‌خواب شما نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. در مراحل اولیه بارداری ممکن است دمای بدن شما بالاتر باشد.

افزایش ضربان قلب در اوایل بارداری

حدود هفته‌های ۸ تا ۱۰ ، قلب شما ممکن است سریع‌تر و سخت‌تر شروع به پمپاژ کند. تپش قلب و آریتمی در بارداری شایع است. این به طور معمول به دلیل هورمون‌ها است.

افزایش جریان خون ناشی از جنین در اواخر بارداری اتفاق می‌افتد. در حالت ایدئال، مدیریت قبل از بارداری شروع می‌شود، اما اگر شما یک مشکل اساسی در قلب دارید، پزشک می‌تواند به شما در نظارت بر دوزهای پایین دارو کمک کند.

تغییرات اولیه در پستان‌ها: گزگز، درد، رشد

تغییرات پستان می‌تواند بین هفته‌های ۴ تا ۶ رخ دهد. به دلیل تغییرات هورمون‌ها، احتمالاً سینه‌های شما متورم می‌شود. بعد از چند هفته که بدن شما با هورمون‌ها سازگار شد، این مشکل از بین می‌رود.

تغییرات پستانک و پستان نیز می‌تواند در حدود هفته ۱۱ اتفاق بیفتد. هورمون‌ها همچنان باعث رشد سینه‌های شما می‌شوند. آرئولا - نواحی اطراف پستانک - ممکن است به یک رنگ تیره تغییر کرده و بزرگ‌تر شود.

اگر قبل از بارداری دچار آکنه شده‌اید، ممکن است دوباره دچار جوش شوید.

نکات

  • با خرید یک سوتین بارداری راحت و حمایتی حساسیت پستان را برطرف کنید. سوتین پنبه‌ای و بدون سیم اغلب راحت‌ترین است.
  • یکی از آنها را با بست‌های مختلف انتخاب کنید که در ماه‌های آینده فضای بیشتری برای رشد "" داشته باشید.
  • برای کاهش اصطکاک در نوک سینه‌ها و درد نوک سینه‌ها، پدهای سینه را که در سوتین شما قرار می‌گیرند خریداری کنید.

تغییر روحیه در اوایل بارداری

سطح استروژن و پروژسترون در دوران بارداری بالا خواهد بود. این افزایش می‌تواند روحیه شما را تحت تأثیر قرار دهد و بیش از حد معمول احساساتی یا واکنش‌پذیر باشید. تغییرات خلقی در دوران بارداری شایع است و ممکن است احساس افسردگی، تحریک‌پذیری، اضطراب و سرخوشی ایجاد کند.

تکرر ادرار و بی‌اختیاری در اوایل بارداری

در دوران بارداری، بدن شما میزان خون پمپاژ شده را افزایش می‌دهد. این امر باعث می‌شود که کلیه بیش از حد معمول مایعات را پردازش کند که منجر به تجمع مایعات بیشتر در مثانه شما می‌شود.

هورمون‌ها همچنین نقش زیادی در سلامت مثانه دارند. ممکن است خودتان را بیش از حد معمول در حال فرار به سمت دستشویی ببینید یا به طور تصادفی نشت ادرار مشاهده کنید.

نکات

  • هر روز حدود ۳۰۰ میلی‌لیتر (کمی بیشتر از یک فنجان) مایعات اضافی بنوشید.
  • برای جلوگیری از بی‌اختیاری، برنامه رفتن به سرویس بهداشتی خود را زودتر از موعد برنامه‌ریزی کنید.

بارداری

نفخ و یبوست در اوایل بارداری

شبیه علائم دوره قاعدگی، در اوایل بارداری ممکن است نفخ شکم ایجاد شود. این ممکن است به دلیل تغییرات هورمون‌ها باشد که همچنین می‌تواند سیستم گوارشی شما را کند نماید. در نتیجه ممکن است احساس یبوست و انسداد داشته باشید. یبوست همچنین می‌تواند احساس نفخ شکم را افزایش دهد.

تهوع صبحگاهی، حالت تهوع و استفراغ در اوایل بارداری

حالت تهوع و حالت تهوع صبحگاهی معمولاً در حدود هفته‌های ۴ تا ۶ ایجاد می‌شود. اگرچه به آن حالت تهوع صبحگاهی گفته می‌شود، اما می‌تواند در هر زمان از روز یا شب رخ دهد. دقیقاً مشخص نیست که چه عواملی باعث تهوع و تهوع صبح می‌شود، اما ممکن است هورمون‌ها در این امر نقش داشته باشند.

در طی سه‌ماهه اول بارداری، بسیاری از زنان حالت تهوع صبحگاهی خفیف تا شدید را تجربه می‌کنند. ممکن است در اواخر سه‌ماهه اول شدت بیشتری داشته باشد، اما اغلب با ورود به سه‌ماهه دوم شدت آن کمتر می‌شود.

نکات

  • بسته‌ای از شیرینی هلی نمکی را کنار تخت خود نگه دارید و قبل از بیدارشدن از صبح، چندتکه بخورید تا تهوع صبح را برطرف کند.
  • با نوشیدن آب فراوان هیدراته باشید.
  • اگر نمی‌توانید مایعات یا غذا را در بدن خود نگه دارید با پزشک خود تماس بگیرید.

فشارخون بالا و سرگیجه در اوایل بارداری

در بیشتر موارد، فشارخون بالا یا طبیعی در مراحل اولیه بارداری کاهش می‌یابد. این ممکن است باعث احساس سرگیجه شود، زیرا رگ‌های خونی شما گشاد شده‌اند.

تعیین فشارخون بالا در نتیجه بارداری دشوارتر است. تقریباً همه موارد فشارخون بالا در ۲۰ هفته اول مشکلات اساسی را نشان می‌دهد. ممکن است در اوایل بارداری ایجاد شود، اما ممکن است از قبل نیز وجود داشته باشد.

پزشک در اولین بازدید از شما فشارخون را می‌گیرد تا به شما کمک کند تا یک حالت پایه برای فشارخون طبیعی تنظیم شود.

نکات

  • اگر هنوز این کار را نکرده‌اید، به تمرینات مناسب بارداری روی بیاورید.
  • بیاموزید که چگونه فشارخون خود را به طور مرتب اندازه‌گیری کنید.
  • برای کمک به کاهش فشارخون، از دکتر خود در مورد دستورالعمل‌های شخصی رژیم غذایی سؤال کنید.

به طور منظم آب بنوشید و میان وعده بخورید تا از سرگیجه جلوگیری کند. ایستادن به‌آرامی هنگام برخاستن از صندلی نیز ممکن است کمک کند.

حساسیت به بویایی و انزجار از غذا در اوایل بارداری

حساسیت به بو علامت اوایل بارداری است که بیشتر توسط خود افراد گزارش می‌شود. شواهد علمی کمی در مورد حساسیت به بو در سه‌ماهه اول وجود دارد. اما ممکن است مهم باشد، زیرا حساسیت به بو ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود. همچنین ممکن است باعث بدمزه شدن شدید غذاهای خاص شود.

افزایش وزن در اوایل بارداری

افزایش وزن در پایان سه‌ماهه اول بارداری بیشتر می‌شود. ممکن است در طی ماه‌های اول حدود ۱ تا ۴ پوند وزن اضافه کنید. میزان کالری موردنیاز برای اوایل بارداری از رژیم معمول شما تغییر چندانی نخواهد کرد، اما با پیشرفت بارداری افزایش می‌یابد.

در مراحل بعدی، وزن بارداری اغلب بین اعضا و نواحی زیر تقسیم می‌شود:

  • سینه (حدود ۱ تا ۳ پوند)
  • رحم (حدود ۲ پوند)
  • جفت (1/2 پوند)
  • مایع آمنیوتیک (حدود ۲ پوند)
  • افزایش حجم خون و مایعات (حدود ۵ تا ۷ پوند)
  • چربی (6 تا ۸ پوند)

سوزش معده در اوایل بارداری

هورمون‌ها می‌توانند دریچه بین معده و مری شما را شل کنند. این اجازه می‌دهد اسید معده نشت کرده و باعث سوزش معده شود.

نکات

  • با خوردن چندین وعده غذایی کوچک در روز به‌جای وعده‌های بزرگ‌تر، از سوزش معده مرتبط با بارداری جلوگیری کنید.
  • سعی کنید حداقل یک ساعت به حالت ایستاده بمانید تا غذای شما زمان بیشتری برای هضم داشته باشد.
  • در صورت نیاز به داروهای ضد اسید با پزشک خود در مورد مواردی که ممکن است برای شما و کودک بی‌خطر باشد صحبت کنید.

سرخی و آکنه در اوایل بارداری

ممکن است بسیاری از مردم بگویند که شما "سرخی بارداری" دارید. ترکیبی از افزایش حجم خون و بالا بودن سطح هورمون ب، خون بیشتری را از طریق عروق به بیرون می‌راند. این باعث می‌شود غدد چربی بدن اضافه‌کاری کنند.

این افزایش فعالیت غدد چربی بدن، به شما ظاهری براق و سرخ می‌بخشد. از طرف دیگر، ممکن است دچار آکنه نیز شوید. علائم در سه‌ماهه دوم کاهش می‌یابد

بسیاری از تغییرات و علائم حاملگی در بدن شما که در سه‌ماهه اول تجربه می‌کنید، با رسیدن به سه‌ماهه دوم شروع به کم‌رنگ شدن می‌کنند. با پزشک خود در مورد علائمی که در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می‌کنند صحبت کنید. با هم می‌توانید آرامش و راحتی بارداری خود را پیدا کنید.