۰ نفر

۱۸ فایده شگفت انگیز گوجه فرنگی!

۳ مرداد ۱۴۰۰، ۸:۰۳
کد خبر: 546878
۱۸ فایده شگفت انگیز گوجه فرنگی!

آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی از انواع بیماری‌های مهلک محافظت می‌کند که سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی از جمله این موارد است.

اقتصاد آنلاین - فرناز خیابانی؛ گوجه فرنگی، انواع مختلفی دارد که در مناطق مختلف جهان در آب و هوای معتدل پرورش می‌یابد. گوجه فرنگی برای افرادی که می‌خواهند لاغر شوند و سطح فشار خون خود را حفظ کنند، بسیار مفید است. این میوه همچنین به تقویت بینایی و مدیریت دیابت کمک می‌کند. مهمتر از همه می‌تواند برای زنان باردار مفید باشد.

در برهه‌ای از تاریخ، اروپاییان با توجه به ظاهر براق آن گوجه فرنگی را سمی می‌دانستند. اسپانیایی‌ها اولین مجموعه افرادی بودند که از گوجه فرنگی برای پخت و پز استفاده کردند. با گذشت قرن‌ها، این محصول به آسیا گسترش یافت و امروز، چین و هند بهترین تولید کنندگان گوجه فرنگی در سطح جهان هستند.

خواص گوجه فرنگی

برگ‌های گیاه گوجه فرنگی 10 تا 25 سانتی‌متر طول دارد و هر دو ساقه و برگ آن کرک دار است. گوجه فرنگی‌ها در رنگ‌های متعددی کشت می‌شوند - در حالی که رایج‌ترین نوع آن قرمز است - رنگ‌های دیگر شامل زرد، سبز، نارنجی، سیاه، قهوه‌ای، صورتی، سفید و بنفش است.

1. مبارزه با سرطان

طبق موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، لیکوپن موجود در گوجه فرنگی می‌تواند از نظر خاصیت ضدسرطانی میوه مفیدی باشد. لیکوپن یک آنتی اکسیدان در خانواده کاروتنوئیدها است. مشخص شده است که خواص آنتی اکسیدانی قوی آن باعث خنثی سازی رادیکال‌های آزاد شده است که به دلایل مختلف در بدن ما تولید می‌شود. حتی مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که اجزای گوجه فرنگی از تکثیر چندین نوع سلول سرطانی جلوگیری کرده است.

از همه مهمتر می‌توان با مصرف گوجه فرنگی به شکل فرآوری شده مانند سس ، آب یا رب گوجه فرنگی، توانایی مبارزه با سرطان را افزایش داد. با انجام این کار ترکیبات طبیعی موجود در گوجه فرنگی به راحتی جذب بدن می‌شود. همچنین، نمونه‌های فرآوری شده گوجه فرنگی غلظت بالاتری از لیکوپن دارد.

خواص گوجه فرنگی

2. گوجه فرنگی فشار خون را تنظیم می‌کند

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی فشار خون را کاهش می‌دهد. گوجه فرنگی همچنین غنی از پتاسیم است. زیرا پتاسیم اثرات سدیم را کاهش می‌دهد. در حقیقت ، هرچه پتاسیم بیشتری مصرف کنید، سدیم بیشتری از طریق ادرار از دست می‌دهید. طبق تحقیقات  انجمن قلب آمریکا، میزان توصیه شده پتاسیم برای یک فرد بالغ به طور متوسط 4700 میلی گرم در روز است. اما مراقب باشید مقدار زیادی پتاسیم مصرف نکنید زیرا ممکن است منجر به سنگ کلیه شود.

همچنین ثابت شده است که لیکوپن به طور کلی عملکرد رگ‌های خونی را بهبود می‌بخشد، که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که اگرچه لیکوپن می‌تواند به کاهش سطح فشار خون بالا کمک کند، اما هیچ تأثیری بر سطح فشار خون طبیعی ندارد. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که مکمل‌های لیکوپن می‌تواند اثرات مفیدی در فشار خون داشته باشد.

گوجه فرنگی همچنین سرشار از ویتامین C است که مشخص شده فشار خون را کاهش می‌دهد. اگر گوجه فرنگی ها کاملاً رسیده نیست می‌توانید آنها را در دمای اتاق نگهداری کنید. پس از رسیدن، می‌توانید آنها را تا سه روز در یخچال نگه دارید. فراتر از آن، می‌توانید با انجماد یا کنسرو کردن، آنها را حفظ کنید. اما بهترین گزینه گوجه فرنگی تازه است زیرا غنی‌ترین منبع پتاسیم است و می‌تواند بهترین اثرات کاهش فشار خون را داشته باشد.

خواص گوجه فرنگی

3. کاهش وزن با گوجه فرنگی

طبق یک مطالعه چینی، آب گوجه فرنگی می‌تواند به طور قابل توجهی وزن بدن، چربی بدن و دور کمر را کاهش دهد. همچنین می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد که می‌تواند در افزایش وزن نقش داشته باشد. گوجه فرنگی علاوه بر اینکه منبع خوبی از آنتی اکسیدان است، غنی در فیبر و کم کالری است. از این رو ، باعث سیری می‌شود و حتی کالری دریافتی را کاهش می‌دهد در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کند.

4. بهبود سلامت پوست و مو

گوجه فرنگی ماده مهمی در اکثر درمان‌های زیبایی است. آنها به بهبود منافذ بزرگ پوست، درمان آکنه، تسکین آفتاب سوختگی و احیای پوست کمک می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی، به ویژه لیکوپن، با آسیب سلولی و التهاب پوست مقابله می‌کند.

گوجه فرنگی همچنین باعث بهبود بافت صورت می‌شود. آنها روغن‌های اضافی پوست شما را از بین می‌برد و صورت شما را برای مدت طولانی تری شاد نگه می‌دارد. تمام کاری که شما باید انجام دهید مخلوط کردن آب گوجه فرنگی تازه و خیار است. با استفاده از یک پنبه ، آب را به طور مرتب به صورت خود بمالید.

مطالعات نشان داده است که خوردن گوجه فرنگی همچنین از پوست در برابر اثرات مضر آفتاب محافظت می‌کند. همچنین به بهبود توانایی پوست در برابر اشعه ماورا بنفش ، در زنانی که رب گوجه فرنگی می خورند ، ثابت شده است.

طبق یک مطالعه در بوستون، آنتی اکسیدان‌هایی مانند لیکوپن تا حد زیادی به تقویت سلامت پوست کمک می‌کند. همانطور که در یک گزارش آمده است، لیکوپن یکی از معدود آنتی اکسیدان‌هایی است که دارای خواص محافظتی نوری است. ویتامین C موجود در گوجه فرنگی همچنین می‌تواند سلامت مو را بهبود بخشد.

خواص گوجه فرنگی

5. گوجه فرنگی در دوران بارداری خوب است

ویتامین C یکی از مواد مغذی است که هر زنی در دوران بارداری برای سالم نگه داشتن خود و نوزادش به آن نیاز دارد. ویتامین c به تشکیل استخوان‌ها، دندان‌ها و لثه‌های سالم کمک می‌کند. این ویتامین همچنین به جذب مناسب آهن در بدن که ماده مغذی حیاتی دیگری در دوران بارداری است، کمک می‌کند. اگرچه مصرف مکمل‌های آهن در دوران بارداری توصیه می‌شود اما خوردن گوجه فرنگی می‌تواند فواید همان را داشته باشد. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ویتامین C موجود در گوجه فرنگی به محافظت از مادر و نوزاد کمک می‌کند.

6. گوجه فرنگی کلسترول را کاهش می‌دهد و سلامت قلب را تقویت می‌کند

قرار دادن گوجه فرنگی غنی از لیکوپن به طور منظم برای چند هفته در رژیم غذایی می‌تواند سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) شما را تا 10درصد کاهش دهد. برای اینکه دقیق‌تر بگوییم، باید حداقل 25میلی گرم لیکوپن در روز مصرف کنید. این می‌تواند حدود نیم فنجان سس گوجه فرنگی باشد. همچنین 100 گرم پوره گوجه فرنگی 21میلی گرم لیکوپن به شما می‌دهد.

طبق مطالعات جدید افرادی که گوجه فرنگی تازه یا آب گوجه فرنگی مصرف می‌کنند می‌توانند سطح کلسترول بد خون خود را کاهش داده و سطح کلسترول خوب را افزایش دهند. طبق مطالعه دیگری در مکزیک ، مصرف گوجه فرنگی خام (14 وعده در هفته به مدت یک ماه) می‌تواند تأثیر مفیدی بر میزان کلسترول در زنان دارای اضافه وزن داشته باشد.

یک مقاله از دانشکده پزشکی هاروارد بیان نموده که گوجه فرنگی به عنوان یکی از غذاهای ضروری برای کاهش کلسترول است و طبق مطالعه دیگری، مصرف لیکوپن هر روز می‌تواند اثرات مشابه استاتین ها (هر گروه دارویی برای کاهش کلسترول) در بیماران با افزایش سطح کلسترول داشته باشد.

گوجه فرنگی همچنین منابع غنی بتاکاروتن، فولات و فلاونوئیدها است - همه آنها برای سلامت قلب و عروق مفید هستند -. مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی همچنین به کاهش تجمع هموسیستئین و پلاکت کمک می‌کند، دو پدیده‌ای که می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت قلب داشته باشد.

در مطالعه دیگری توسط دانشگاه کانتیکت، مشخص شد که آب گوجه فرنگی دارای توانایی محافظت از قلب است، که به هیچ وجه با لیکوپن ارتباطی ندارد. اگرچه نتایج با آنچه تاکنون در مورد لیکوپن مشاهده کرده‌ایم مغایرت دارد، گوجه فرنگی یکی از میوه‌هایی است که برای سلامت قلب مهم است.

مطالعه دیگری که در گزارشی توسط دانشگاه تافتس منتشر شد نشان داد که مردان مبتلا به لیکوپن خون بالا 55درصد کمتر دچار سکته مغزی می‌شوند. این یافته‌ها حتی پس از در نظر گرفتن سایر فاکتورها مانند سن، BMI، کلسترول LDL، فشار خون و استعمال دخانیات ثابت مانده است.

خواص گوجه فرنگی

7. گوجه فرنگی اثرات دود سیگار را برطرف می‌کند

سیگار کشیدن منجر به تولید بیش از حد رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود، که می‌تواند به خوبی با ویتامین C مقابله کند. به همین دلیل گوجه فرنگی می‌تواند برای سیگاری‌ها عالی باشد. سطح پایین ویتامین C از این جنبه می‌تواند منجر به بیماری قلبی و سرطان شود.

طبق موسسه ملی بهداشت، اگر مردان و زنان غیر سیگاری به طور منظم به ترتیب به 90میلی گرم و 75میلی گرم ویتامین C نیاز دارند، افراد سیگاری به 35 میلی گرم بیشتراز این مقدار نیاز دارند. حدود 100گرم گوجه فرنگی خام حاوی حدود 13.7میلی گرم ویتامین C است. گزارشی که توسط دانشگاه کرنل منتشر شد نشان داد که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی می‌تواند تا 90درصد از رادیکال‌های آزاد بدن را از بین ببرد.

8. گوجه فرنگی بینایی را بهبود می‌بخشد

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A است، این یکی از دلایل عالی بودن آن برای چشم شما است. شبکیه چشم شما به ویتامین A متکی است و سطح پایین ویتامین می‌تواند باعث کوری شود. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی با آسیب رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند، در غیر این صورت می‌تواند چشم شما را تحت تأثیر قرار دهد. مطالعه‌ای که در سال 2011 انجام شد ، نشان داد که افرادی که سطح لیکوپن آنها بالاتر است، خطر کمتری در تحلیل رفتن ماکولای وابسته به سن دارند. لیکوپن همچنین از چشم در برابر آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند.

سایر مواد مغذی مفید در گوجه فرنگی ویتامین C و مس است. در حالی که اولی ممکن است با آب مروارید مرتبط با سن مبارزه کند، دومی به تولید ملانین - رنگدانه مهم سیاه در چشم کمک می‌کند. یک نکته مهم - اگر گوجه فرنگی را در ماه های خنک تر انتخاب می کنید ، به دنبال انواع کنسرو بروید. این شامل گوجه فرنگی های خرد شده ، آب گوجه فرنگی ، رب گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی هایی با پوست کامل است. گوجه فرنگی کنسرو شده از نظر مواد مغذی غنی تر هستند و از آنجا که زمستان است ، ممکن است هزینه کمتری نیز داشته باشد. هنگام خرید کنسرو گوجه فرنگی ، سراغ نوع کم سدیم بروید.

9. گوجه فرنگی سلامت گوارش را تقویت می‌کند

گوجه فرنگی منابع خوبی از کلرید است که یکی از اجزای اساسی آب های گوارشی است .یک گزارش همچنین در مورد تأثیر لیکوپن در گوجه فرنگی در جلوگیری از سرطان معده صحبت می‌کند. فیبر موجود در گوجه فرنگی به مقابله با این بیماری نیز کمک می‌کند - 100 گرم گوجه فرنگی به شما 2 گرم فیبر می‌دهد و باعث تقویت بیشتر سلامت روده می‌شود.

خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند گوجه فرنگی همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا با ورم معده مقابله کنید ، بیماری که در آن مخاط معده ملتهب است.

10. گوجه فرنگی به مدیریت دیابت کمک می‌کند

طبق انجمن دیابت آمریکا ، گوجه فرنگی قسمت مهمی از رژیم دیابتی است. این بدان دلیل است که آنها غنی از آهن و ویتامین C و E هستند - همه اینها به تسکین علائم دیابت کمک می‌کند. گوجه فرنگی همچنین دارای شاخص گلیسمی پایین است (یعنی توانایی یک ماده غذایی خاص در افزایش سطح قند خون) که می‌تواند یک مزیت برای بیماران دیابتی باشد.

طبق مطالعاتی در هند ، مکمل طولانی مدت گوجه فرنگی با اثرات مفید در بیماران دیابتی ارتباط داشت. اگرچه تحقیقات بیشتر در این زمینه لازم است اما این یافته امیدوار کننده است. در مطالعه‌ای در ایران، نتیجه گرفته شد که مصرف روزانه 200گرم گوجه فرنگی خام تأثیر مطلوبی بر میزان فشار خون بیماران دیابتی نوع 2 دارد. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، همراه با سایر ترکیبات، همچنین تأثیر مثبت بر استرس و تولید اکسیداتیو در بیماران دیابتی دارد.

خواص گوجه فرنگی

11. جلوگیری از تشکیل سنگ ادراری

طبق مطالعه دیگری در ترکیه، آب گوجه فرنگی تازه ممکن است در جلوگیری از تشکیل سنگ ادراری کمک کند.

12. کاهش خطر تشکیل سنگ کیسه صفرا

طبق گزارش دانشگاه ایالتی میشیگان ، مصرف گوجه فرنگی می‌تواند خطر سنگ صفرا و همچنین سنگ کلیه را کاهش دهد. چند روش برای وارد کردن گوجه فرنگی به رژیم غذایی برای جلوگیری از سنگ کیسه صفرا می‌تواند اضافه کردن نسخه‌های کنسرو شده یا خورشتی به سوپ‌ها و خورش‌های شما باشد. همچنین می‌توانید سالسای تازه درست کنید و گوجه فرنگی را به عنوان نوشیدنی روی سالاد، گوشت یا تخم مرغ اضافه کنید.

13. گوجه فرنگی استخوان‌ها را تقویت می‌کند

طبق روزنامه دیلی تلگراف، داشتن فقط دو لیوان آب گوجه فرنگی در روز می‌تواند استخوان‌های شما را تقویت کرده و از پوکی استخوان جلوگیری کند. با این حال، مطالعه‌ای که به نتیجه رسیده است در مقیاس وسیعی انجام نشده است، به همین دلیل تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. با این وجود ، این امکانات امیدوار کننده است.

همانطور که قبلاً بحث شد، گوجه فرنگی سرشار از بتاکاروتن است. این ماده مغذی، هنگام بلع، به ویتامین A تبدیل می‌شود، ویتامین ای که برای رشد و نگهداری استخوان ضروری است. کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به رشد نکردن استخوان شود. این ویتامین با کاهش از دست دادن استخوان در زنان یائسه نیز ارتباط دارد. حتی لوتئین موجود در گوجه فرنگی باعث تشکیل کلاژن می‌شود که به تقویت سلامت استخوان کمک می‌کند. گوجه فرنگی همچنین سرشار از ویتامین K است که به همراه ویتامین D نقش محوری در متابولیسم استخوان دارد. همچنین تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می‌دهد، در نتیجه احتمال شکستگی کاهش می‌یابد.

14. گوجه فرنگی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند

در یک مطالعه، یک رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی عملکرد گلبول‌های سفید خون را در افراد مورد آزمایش افزایش داده است. گلبول‌های سفید خون که به دلیل مبارزه با عفونت ها شناخته شده‌اند، 38درصد آسیب کمتری از رادیکال‌های آزاد متحمل می‌شوند. طبق نظر متخصصان ، لیکوپن (و توانایی آنتی اکسیدانی آن) در گوجه فرنگی ممکن است این مسئله را تقویت کند. توانایی گلبول‌های سفید خون طبق یک مطالعه در آلمان، تکمیل یک رژیم کم کار با گوجه فرنگی ممکن است عملکرد ایمنی بدن را افزایش دهد.

15. گوجه فرنگی التهاب را کاهش می‌دهد

گوجه فرنگی حاوی سه آنتی اکسیدان دیگر به نام‌های زتا کاروتن، فیتوفلن و فیتوئن است - که در بیشتر میوه‌ها و سبزیجات با رنگ روشن وجود دارد. این آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با التهاب و بیماری‌های مرتبط مانند سرطان و آرتروز کمک می‌کند. مصرف آب گوجه فرنگی برای مبارزه با التهاب به همان اندازه مفید است. طبق یک مطالعه ایتالیایی ، مشخص شد لیکوپن رفتار ضد التهابی دارد. با این حال ، تحقیقات بیشتر در این زمینه لازم است.

مطالعه منتشر شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده بیان می‌کند که گوجه فرنگی (به ویژه پودر گوجه فرنگی) همچنین حاوی آپولیکوپنوئیدها و برخی دیگر از ترکیبات فعال زیستی است که بسیار موثرتر از لیکوپن در مبارزه با التهاب هستند . دانشکده پزشکی هاروارد ، گوجه فرنگی را به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی برای مقابله با التهاب و یکی از موارد ضروری در رژیم غذایی افراد رتبه بندی می‌کند. گوجه گیلاسی نیز می‌تواند افزودنی خوبی باشد (یک وعده فقط 27 کالری دارد). آنها غنی از فلاونول هستند که التهاب را درمان می‌کند. می‌توانید گوجه فرنگی گیلاسی را با چند حبه سیر تفت دهید و خرد کنید. مخلوط را به یک میان وعده سالم و خوشمزه به نان تست گندم کامل اضافه کنید. علاوه بر لیکوپن ، ویتامین C موجود در گوجه فرنگی به مبارزه با التهاب نیز کمک می‌کند.

16. گوجه فرنگی سلامت مردان را تقویت می‌کند

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی تا 70درصد قدرت باروری مردان را افزایش می‌دهد. آنتی اکسیدان همچنین می‌تواند تعداد اسپرم‌های غیرطبیعی را کاهش دهد و حرکت اسپرم را نیز بهبود می‌بخشد و آسیب وارد شده به آن را کاهش می‌دهد.

طبق یک مطالعه در بوستون، مشخص شد که مصرف هفتگی 2 تا 4 وعده سس گوجه فرنگی خطر ابتلا به سرطان پروستات را 35درصد و سرطان پیشرفته پروستات را 50درصد کاهش می‌دهد.

17. گوجه فرنگی قدرت مغز را افزایش می‌دهد

مغز شما با توجه به غلظت بالای اسیدهای چرب امگا 3 به ویژه در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد آسیب پذیر است. گوجه فرنگی، سرشار از لیکوپن و بتاکاروتن و سایر آنتی اکسیدان‌ها، می‌تواند به مبارزه با این مسئله کمک کند. در حقیقت ، گوجه فرنگی، وقتی با روغن زیتون مصرف شود، می‌تواند اثرات بهتری داشته باشد. زیرا کاروتنوئیدهای موجود در گوجه فرنگی در چربی (روغن زیتون) حل شده و به راحتی توسط خون جذب می‌شود.

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی همچنین به پیشگیری از بیماری‌های سنگین مانند زوال عقل و آلزایمر کمک می‌کند. طبق مقاله منتشر شده توسط دانشگاه واوران غربی، گوجه فرنگی به عملکرد شناختی و غلظت آن کمک می‌کند.

یک نکته مهم: وقتی در فصل برداشت گوجه فرنگی  هستید ، به دنبال گوجه فرنگی تازه بروید تا از فواید لیکوپن و سایر مواد مغذی ضروری بهره مند شوید و اگر در فصل مناسب مصرف گوجه فرنگی نیستید یعنی زمانی که گوجه فرنگی کم رنگ و بی مزه به نظر می‌رسد، به دنبال مکمل‌های لیکوپن بروید.

18. گوجه فرنگی سلامت کبد را تقویت می‌کند

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی عوامل آسیب رسان به DNA را از بین می برد و در نتیجه باعث سلامت کبد می‌شود. گوجه فرنگی همچنین حاوی ویتامین‌های خاصی از B کمپلکس است که سلامت کبد را حفظ می‌کند و این یک واقعیت فوق العاده برای شماست - کبد تنها عضوی در بدن انسان است که قادر به بازسازی طبیعی است. این می‌تواند بافت از دست رفته را بازسازی کند و در صورت آسیب جزئی 25درصد از اندام می‌تواند در کبد کامل احیا شود. همانطور که دیدیم، گوجه فرنگی از کبد محافظت می‌کند و به سم زدایی کبد کمک می‌کند. طبق یک مطالعه، افزایش مصرف گوجه فرنگی با کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد ارتباط دارد. همچنین مشخص شد که عصاره گوجه فرنگی از التهاب کبد ناشی از رژیم پرچرب محافظت می‌کند.

شما هم اگر می‌دانستید گوجه فرنگی از چنین مزایای شگفت انگیزی سرشار است، از همان کودکی آن را در رژیم غذایی خود قرار می‌دادید؟ (نظر خود را در انتهای این خبر بنویسید)