۰ نفر

چرا باید مس بخوریم!

۲۶ تیر ۱۴۰۰، ۹:۳۹
کد خبر: 545671
چرا باید مس بخوریم!

در این گزارش غذاهای سرشار از عنصر مس معرفی خواهد شد ضمن اینکه بررسی می‌شود که چرا باید این نوع از غذاها را در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

اقتصاد آنلاین - فرناز خیابانی؛ مس نقش مهمی در تقویت متابولیسم بدن دارد. این عنصر کمیاب برای رشد و نمو، به میزان کم مورد نیاز است. مس از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی می‌کند، باعث تولید انرژی در بدن می‌شود، به تشکیل سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند و سلامت مغز را افزایش می‌دهد. این ماده در بسیاری از غذاها از جمله طیف وسیعی از میوه‌ها، سبزیجات و گوشت به راحتی در دسترس است. مقدار مناسب مس برای سلامتی بسیار مهم است. در این مقاله، ما در مورد غذاهای سرشار از مس و بسیاری از فواید این ماده معدنی بحث می‌کنیم:

غذاهای سرشار از مس

1. صدف

صدف‌ها پوسته‌های آب شور هستند که بسیار مقوی محسوب می‌شود. صدف پخته شده دارای مقادیر استثنایی مس است. در حالی که صدف در انواع مختلف موجود است، صدف‌های شرقی غنی‌ترین ماده برای تامین مس مورد نیاز بدن است. این مقدار حاوی 4800میکروگرم مس در هر وعده 100گرمی است . صدف همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است که به سلامت قلب کمک می‌کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

توجه: صدف خام مصرف نکنید زیرا باعث عفونت در بدن انسان می‌شود.

2. خرچنگ دریایی

لابسترها پوسته ماهی بزرگ، عضلانی و گران هستند. آنها غنی از مس بوده و همچنین حاوی پروتئین، ویتامینB12، روی و سلنیوم است. چربی اشباع شده کمی دارند اما کلسترول بسیار بالایی دارند. آنها حاوی 2.8میلی گرم مس در هر وعده 145گرمی هستند.

غذا مس

3. گوشت

گوشت منبع غنی مس است. جگر گاو بسیار مغذی در نظر گرفته می‌شود و غنی‌ترین منبع غذایی مس است. منابع دیگر مانند کبد گوساله و مرغ نیز منابع خوبی از مس هستند. آنها همچنین بسیاری از مواد مغذی دیگر مانند فولات، آهن، ویتامینA و ویتامینB12 را فراهم می‌کنند. گوشت حاوی حدود 10.1 میلی گرم مس در هر برش است.

4. دانه‌ها و آجیل‌ها

بسیاری از دانه‌ها و مغزها غنی از مس هستند. دانه کنجد سرشار از فیبر ، چربی و پروتئین است. آنها حاوی 5.9 میلی گرم مس در هر یک فنجان هستند . آجیل بادام هندی حاوی 0.6 میلی گرم مس در هر اونس (28 گرم) است . شما می‌توانید بادام هندی را به صورت خام بخورید ، به طور یکسان به غذاهای سرد و گرم اضافه کنید یا یک شب آن را خیس کنید تا به عنوان پایه‌ای برای پخش لبنیات و پنیرها استفاده شود. بادام همچنین سرشار از مس است. بادام خشک و بو داده (بدون نمک) حاوی 1.6 میلی گرم مس در هر وعده (یک فنجان) است .

5. شکلات تلخ

شکلات تلخ مملو از مواد مغذی، آنتی اکسیدان و فیبر است. این ماده غذایی همچنین فشار خون را کاهش می‌دهد، سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد و سطح کلسترول را کاهش می‌دهد . با این حال، شکلات تلخ همچنین کالری زیادی دارد و باید در حد متوسط مصرف شود. یک شکلات تلخ حاوی 1.8 میلی گرم مس است .

6. قارچ

 قارچ‌های خوراکی محبوب‌ترین نوع آن در سراسر جهان هستند. آنها دارای بسیاری از خواص برای سلامتی هستند و از نظر بافت و طعم غنی هستند. 100 گرم قارچ حاوی 16/5 میلی گرم مس است .

7. لوبیا

لوبیا منبع عالی دیگر مس است. نخود، حاوی  0.4 میلی گرم مس در هر فنجان است. دانه‌های سویا پخته شده نیز غنی از مس است، هر فنجان سویا دارای 0.2  میلی گرم مس می باشد.

8. سیب زمینی

یک سیب زمینی متوسط حاوی حدود 0.34 میلی گرم مس است. با این حال، به یاد داشته باشید که سیب زمینی های خود را با پوست آن بپزید (پوست حاوی بیشترین مقدار مس است). سیب زمینی شیرین همچنین حاوی مس است - یک عدد سیب زمینی شیرین متوسط حاوی 0.13 میلی گرم مس است .

9. کلم پیچ و اسفناج

سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ و اسفناج سرشار از مس هستند. یک فنجان کلم پیچ خرد شده خام حاوی 0.2 میلی گرم مس است. یک فنجان اسفناج خام حاوی بیش از 03/0 میلی گرم مس است . اسفناج همچنین سرشار از فیبر ، فولات ، ویتامین K ، روی و آهن است.

10. کینوا

کینوا یک غلات کامل است که فواید زیادی برای سلامتی دارد و می‌تواند یک جایگزین عالی برنج باشد و منبع خوبی از مس در رژیم غذایی روزانه شما باشد. با هر فنجان کینوا پخته شده می‌توانید 0.4 میلی گرم مس دریافت کنید.

مس

همچنین خوردن یک آووکادو تقریباً 28 میلی گرم مس برای شما فراهم می‌کند. گندم سیاه و  بدون گلوتن از دیگر منابع عالی مس هست. گندم سیاه از بهترین غلات است. یک فنجان گندم سیاه حاوی 87/1 میلی گرم مس است.

اینها بهترین غذاهای غنی از مس هستند که باید امتحان کنید. مس یکی از مواد معدنی کمیاب مورد نیاز بدن است که کمتر شناخته شده است.

مزایای مس چیست؟

1. سلامت مغز را تقویت می‌کند

مغز شما بالاترین میزان مس را در بدن دارد. عدم تعادل مس می‌تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد. کمبود مس طی رشد ممکن است منجر به رشد ناقص مغز و رشته‌های اعصاب شود. وضعیت کم مس همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد.

2. باعث حفظ انرژی می‌شود

مس به کاهش کم خونی کمک می‌کند که در غیر این صورت ممکن است بر سطح انرژی شما تأثیر بگذارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود (و مازاد) مس ممکن است منجر به کم خونی شود.

3. سلامت ایمنی را بهبود می‌بخشد

مس و روی دو ماده معدنی کمیاب ضروری برای سلامتی هستند. کمبود این مواد معدنی ممکن است آسیب پذیری بدن شما را در برابر عفونت‌های باکتریایی افزایش دهد. کمبود مس، تولید سلول‌های ایمنی را کاهش می‌دهد، مانند ماکروفاژها و نوتروفیل‌ها که به مبارزه با چندین عفونت در بدن کمک می‌کند.

4- از متابولیسم پشتیبانی  می‌کند

مس به تجزیه سلول‌های چربی کمک می‌کند. این تجزیه برای حفظ وزن بدن و ذخایر انرژی ضروری است. همچنین سلول‌های بدن برای فعالیت‌های متابولیکی خود به مس نیاز دارند.

5- سلامت پوست را تقویت می‌کند

مس از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. این ماده می‌تواند به کاهش چین و چروک و لکه‌های پیری و بهبود زخم کمک کند. این ماده باعث تولید کلاژن در بدن می‌شود و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد .

اینها عمده مزایای مس بودند. داشتن مس کافی در رژیم غذایی حائز اهمیت است. در بخش زیر مشکلاتی که کمبود مس ایجاد می‌کند را بررسی خواهیم کرد؛

عوارض کمبود مس

کمبود مس ممکن است دلیل اصلی بیماری ایسکمیک قلب (IHD) باشد. کمبود مس باعث افزایش کلسترول و لیپوپروتئین‌های اکسید شده در خون می‌شود و منجر به IHD می‌شود . افراد با کمبود مس عدم تناسب در سطح فشار خون و متابولیسم چربی را نشان دادند. این کمبود همچنین ممکن است به بیماری قلبی عروقی منجر شود. کمبود مس در رژیم غذایی همچنین می‌تواند باعث کم خونی، التهاب و کاهش لخته شدن خون شود.

کمبود مس معمولاً به دلیل مصرف ناکافی مس در رژیم غذایی، کاهش ذخایر مس در بدو تولد و جذب ضعیف آن است. این کمبود ممکن است باعث مشکلات استخوانی ، کم خونی و سیستم ایمنی ضعیف شود .

برای جلوگیری از این مشکلات باید مس را به مقدار توصیه شده مصرف کنید.

بدن انسان به چه مقدار مس نیاز دارد؟

بدن ما به تنهایی نمی‌تواند مس تولید کند. از این رو، ما باید این ماده معدنی را از رژیم غذایی خود دریافت کنیم. نیاز به مس با افزایش سن افزایش می یابد. بزرگسالان معمولاً باید هر روز 900 میکروگرم مس دریافت کنند.

نتیجه

مس یک ماده معدنی کمیاب است که برای سلامتی شما ضروری است. مس در چندین ماده غذایی موجود است. به یاد داشته باشید که مس را به مقدار مناسب مصرف کنید. مقادیر اضافی یا ناکافی مس ممکن است بسیاری از مشکلات سلامتی را ایجاد کند. غذاهای ذکر شده در این پست را در رژیم روزانه خود بگنجانید. اگر قصد دارید به دنبال مکمل مس بروید ، پیش از آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.