۰ نفر

غر زدن مغزتان را تخریب می کند!

۲۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۰
کد خبر: 545397
غر زدن  مغزتان را تخریب می کند!

انسان‌ها علاوه بر ایجاد تغییرات مثبت در مغز و افزایش سطح هوش با ترک رفتارها، عقاید و عادت‌های مخرب می‌توانند افراد باهوش‌تری شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مغز انسان بسیار منعطف است و می‌توان مانند خمیرِ بازی به آن شکل داد. واژه نوروپلاستی یک اصطلاح جامع است و به تغییرات پایداری اشاره دارد که در طول زندگی یک فرد در مغز رخ می‌دهند. ما علاوه بر ایجاد تغییرات مثبت در مغز و افزایش سطح هوش، می‌توانیم با ترک رفتارها، عقاید، و عادت‌های مخرب نیز از نظر عاطفی باهوش‌تر شویم. اما این قضیه بُعد دیگری نیز دارد، و گاهی ممکن است ناخواسته تغییرات بدی در مغز ایجاد کنیم.

دکتر مایکل مرزنیچ، عصب‌شناس رابطه بین افکار ما و تغییرات ساختاری در مغز را اثبات کرده است. به گفته او تجارب، رفتارها، عادت‌ها، الگو‌های فکری و نحوه واکنش شما به دنیا بخش جدایی‌ناپذیری از نحوه برقراری اتصالات در مغز است.

عادت‌های منفی می‌تواند تاثیر بدی بر مغز بگذارند و عادت‌های مثبت آن را برای تغییرات خوب آماده می‌کنند.

غرغر کردن و تغییرات در مغز

همه ما کسانی را می‌شناسیم که دائماً در حال غرغر کردن هستند، در واقع همان‌هایی که به نظر می‌رسد هیچ و‌قت از هیچ چیزی راضی نیستند.

تقریبا با اطمینان می‌توان گفت که آدم‌های منفی‌باف همیشه در حال غرغر کردن هستند. بدتر از همه اینکه این غرغرو‌ها به در دل نگهداشتن افکار و احساسات خود راضی نیستند و دنبال یک شریک و راهی برای تخلیه خود می‌گردند.

غرغرو‌ها به شدت مایه عذاب خانواده و دوستان هستند، اما تنبیه نمی‌شوند بلکه بقیه سعی می‌کنند درکشان کنند. البته همه ما گهگاهی غرغر می‌کنیم، اما عده‌ای در آن زیاده‌روی می‌کنند.آدم‌های غرغرو معمولاً به سه دسته تقسیم می‌شوند:

غرغرو‌های طالب توجه

این افراد دائماً از این حرف می‌زنند که بیشتر از بقیه مشکل دارند. البته افراد منطقی به راحتی از کنارشان می‌گذرند و وقت و انرژی خود را برای آن‌ها تلف نمی‌کنند.

غرغرو‌های مزمن

این گروه در یک وضعیت دائمی شکایت و غرغر و به اصطلاح نشخوار فکری قرار دارند. این افراد دائما درباره یک موضوع یا مشکل فکر می‌کنند.

غرغرو‌های با هوش هیجانی پایین

افراد این گروه درک و هوش هیجانی پایینی دارند. آن‌ها به احساسات، نگرش یا افکار شما علاقه‌مند نیستند و در هر فرصتی شروع به غرغر کردن می‌کنند. اگر این رفتار‌ها را از خودتان بروز می‌دهید، دارای هوش هیجانی پایین هستید.

آیا مغز مقصر است؟

جواب تا حد زیادی بله است. در حقیقت ممکن است آگاهانه دست به این کار نزنند. رفتار‌های مخرب مانند غرغر و شکایت کردن اگر امکان تکرار در مغز را پیدا کنند، فرایند‌های تفکر را تغییر خواهند داد.

به علاوه مغز ما دارای چیزی به نام سوگیری منفی‌نگری است. به زبان ساده، یعنی تمایل بیشتر مغز به تمرکز بر شرایط نامساعد. محرک‌های منفی فعالیت عصبی بیشتری نسبت به محرک‌های مثبت ایجاد می‌کنند. همچنین آسان‌تر و سریع‌تر درک می‌شوند.

تکرار ما در یادگیری است. وقتی دائماً بر چیز‌های منفی تمرکز کرده و غرغر کنیم، مدام نورون‌های مسئول سوگیری منفی‌نگری را برمی‌انگیزیم. این ۵ رفتار عادی تلقی می‌شوند در حالی که رفتار سمی هستند.

تحقیقات نشان داده است مراقبه و دیگر روش‌های آرام‌سازی ذهن ابزار‌های قدرتمندی برای مبارزه با منفی‌نگری هستند. پس هر روز شکرگزاری و مراقبه کنید و مغزتان را بیشتر برای تغییرات مثبت آماده سازید.