۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

غذا خوردن چه تاثیری روی قند خون شما دارد؟

۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰
کد خبر: 539791
غذا خوردن چه تاثیری روی قند خون شما دارد؟

قند خون به عنوان گلوکز شناخته می شود که از غذایی که شما می خورید می اید. بدن شما با هضم غذا مقداری قند می سازد که این قند ها وارد رگ های خونی شما می شود و قند خون را تشکیل می دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بدن شما از قند خون برای انرژی استفاده می کند. قندی که در خون شما مورد استفاده نیست و سوزانده نمی شود در سلولها  ذخیره می شود تا بعدا از ان استفاده کنید. مقدار زیادی قند خون در سلولها مضر است.

در دیابت نوع 2 فرد میزان قند خون بالاتر از حد معمول و طبیعی  را دارد و این روند با ازمایش قند خون مشخص می شود و دیابت کنترل نشده می تواند منجر به مشکلاتی در قلب، کلیه ها، چشم ها و رگ های خونی شما شود.

رژیم غذایی لاغری کاهش وزن

هر چقدر اطلاعات شما از اینکه چه غذاهایی بر روی قند خون تاثیر گذار است بیشتر باشد بهتر می توانید از مبتلا شدن به دیابت جلوگیری کنید و اگر از قبل مبتلا به دیابت هستید باید بدانید که چه غذا هایی و چگونه بر روی قند خونتان تاثیر گذار است.

زمانی که غذا می خورید چه اتفاقی می افتد:

بدن شما هر آنچه را می خورید تجزیه کرده و مواد غذایی را در قسمت های مختلف آن جذب می کند. این قطعات شامل:

•    کربوهیدارت

•    پروتئین

•    چربی

•    ویتامین و دیگر مواد معدنی

کربوهیدراتی که شما مصرف می کنید تبدیل به قند در خونتان می شود. هرچه کربوهیدرات بیشتری بخورید، سطح قند بیشتری هنگام هضم و جذب غذای خود آزاد خواهید کرد.

رژیم غذایی لاغری کاهش وزن

کربوهیدرات هایی که به صورت مایع مصرف می شوند نسبط به کربوهیدرات جامد سریع تر جذب می شوند. بنابراین نوشیدن نوشابه خیلی زودتر باعث افزایش قند خون می شود تا اینکه یک برش پیتزا بخورید.

فیبر یکی از اجزای کربوهیدرات ها است که به قند تبدیل نمی شود. این به این دلیل است که قابل هضم نیست. فیبر برای سلامتی مهم است.

پروتئین، چربی، آب، ویتامین ها و مواد معدنی حاوی کربوهیدرات نیستند. کربوهیدرات ها بیشترین تأثیر را روی سطح گلوکز خون دارند.

اگر به دیابت مبتلا هستید باید بدانید مصرف کربوهیدرات مهم ترین بخش از رژیم غذایی که باید در هنگام کنترل سطح قند خون مورد توجه قرار گیرد.

غذاهای پر کربوهیدرات:

رژیم غذایی لاغری کاهش وزن

غذاهایی که بیشترین  قند خون را در رگ ها ایجاد می کنند، غذاهایی هستند که سرشار از کربوهیدرات های فرآوری شده هستند. این غذاها عبارتند از:

•    محصولات غله ای سفید مانند ماکارونی و برنج

•    بیسکویت ها

•    نان سفید

•    غلات و حبوبات  فرآوری شده سرد

•    نوشیدنی های قندی

اگر در خوردن غذاهای کربوهیدراتی مراقب هستید دیگر نیازی به اجتناب از این غذا ها نیست. در عوض باید در مقدار و اندازه ی خوردن انها احتیاط کنید و در صورت امکان انها را با مواد مقوی دیگر جایگزین کنید.

هرچه کربوهیدرات زیادی بخورید قند زیادی هم ذخیره می کنید. بهتر است وعده های غذایی خود را مختلط انتخاب کنید. زیرا پروتئین و چربی و فیبر به هضم کربوهیدرات کمک می کنئد.

و این برای کاهش قند خون شما برای بعد از غذا بسیار کمک کننده است. و البته اینکه چند بار در طول روز غذا می خورید نیز مهم است. سعی کنید با خوردن هر 3 تا 5 ساعت سطح قند خون خود را ثابت نگه دارید. سه وعده غذایی مقوی در روز بعلاوه چند میان وعده مفید معمولاً می تواند قند خون شما را ثابت نگه دارد.

در صورت مبتلا شدن به دیابت پزشکتان باید میزان مصرف کربوهیدارتان را مشخص کند و میزان  مصرف مجاز  ان را در میان وعده و وعده های غذایی به شما بگوید. در صورت نیاز از یک متخصص تغذیه برنامه بگیرید تا در برنامه ریزی غذاییتان کمک کند. سلامتی، سن و سطح فعالیت شما در تعیین دستورالعمل های غذایی شما نقشی اساسی دارند.

ورزش و قند خون:

ورزش می تواند بر روی قند شما بسیار تاثیرگذار باشد به این صورت که برای تولید انرژی بدن قند می سوزاند. هنگامی که از عضلاتتان استفاده می کنید سلولهایتان شکر را از رگ ها جذب می کند تا سوخت و ساز خود را افزایش دهد.

بسته به میزان ورزش و زمان ان فعالیت بدنتان می تواند تا ساعت ها ادامه پیدا کند و متابولیسم بدنتان بالا بماند. پس اگر به طور مرتب ورزش می کنید سلولهای بدنتان نسبت به انسولین حساسیت بیشتری دارند و این مورد می تواند به شما در حفظ نرمال قند خون در سطح طبیعی حفظ کند.

انسولین و قند خون:

انسولین هورمون مهمی است که به تنظیم سطح قند خون کمک می کند. لوزالمعده انسولین می سازد. با کمک به سلولهایی که قند را از جریان خون جذب می کنند، به کنترل سطح قند خون شما کمک می کند.

اگر به دیابت نوع 1 مبتلا هستید این به این معناست که بدن شما انسولین نمی سازد و شما باید هر روز  انسولین تزریق کنید. اگر رژیم و ورزش برای کنترل قند خون کافی نباشد برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است داروهایی تجویز شود تا به حفظ سطح قند خون کمک کنند.

اگر دیابت نوع 2 دارید به این معناست که  بدن شما انسولین تولید می کند اما ممکن است از آن به درستی استفاده نکند یا مقدار کافی از آن تولید نکند. سلولهای شما به انسولین پاسخ نمی دهند، بنابراین قند بیشتری در خون گردش می کند.

ورزش می تواند به شما کمک کند تا سلولهایتان در برابر انسولین حساس باشد و بهتر عمل و کنترل کند. البته رژیم غذایی مناسب هم می تواند به شما در جلوگیری از افزایش قند خون کمک کند. همچنین به عملکرد بهتر پانکراس هم کمک می کند زیرا با افزایش قند خون عملکرد پانکراس به مشکل می خورد.

سطح قند خون خود را بدانید:

اگر مبتلا به دیابت هستید میزان ازمایش و چک کردن سطح گلوکز خون شما بستگی به برنامه ی درمانی شما دارد. بنابراین به دستورات پزشک خود توجه و طبق برنامه او عمل کنید. زمانهای که برای بررسی قند خون مناسب است باید صبح، قبل و بعد از غذا، قبل و بعد از ورزش، هنگام خواب و در صورت احساس بیماری باشد.

برخی از افراد ممکن است نیازی به بررسی روزانه قند خون خود نداشته باشند. هر چیزی که می خورید و یا هر فعالیتی که انجام می دهید بر روی قند خون شما تاثیرگذار است. اما هیچ راهی برای دانستن  میزان تاثیر انها وجود ندارد تا اینکه میزان سطح  قند خون خود را چک کنید. از مقیاس و اندازه گیری خون برای ازمایش قند خون استفاده می شود بنابراین شما می توانید ببینید که ایا میزان قند خون شما در محدوده ی نرمال وجود دارد یا نه. پزشک هم نیز با توجه به حالت نرمال قند خون شما با شما برنامه ریزی می کند و به درمانتان ادامه می دهد.

هرچیزی که می خورید را چک کنید:

کربوهیدارت ها جزئی از مواد غذایی هستند که بر روی قند خونتان تاثیر زیادی می گذارند. کربوهیدرات ها در غذا ها تنها تامین کننده کالری نیستند بلکه چربی و پروتئین هم در غذا ها کالری بدن را تامین می کنند.

اگر در روز نسبت به کالری که می سوزانید کالری بیشتری دریافت کنید این کالری اضافی تبدیل به چربی می شود و در بدنتان ذخیره می شود. هرچه وزنتان بیشتر شود حساسیت بدن نسبت به انسولین کمتر می شود در نتیجه قند خون شما افزایش پیدا می کند.

به طور کلی، شما باید بتوانید  از مصرف نوشیدنی های شیرین و غذاهایی که  فرآوری شده و دارای کربوهیدرات و چربی ناسالم و مواد مغذی سالم هستند، خودداری کرده و آنها را به حداقل برسانید.

به عنوان مثال، یک براونی (نوعی کیک) ممکن است به اندازه موز دارای کربوهیدرات باشد، اما این میوه همچنین دارای فیبر، پتاسیم و ویتامین های مورد نیاز بدن شما است. براونی ها این مزایا را ندارند و بلکه باعث افزایش قند خون نیز می شوند.

پس اگر به دیابت مبتلا هستید و یا به شما گفته شده که قند خونتان بالا رفته با پزشک و متخصص تغذیه مشورت و طبق دستورات و نظرات انها رفتار کنید. و حتما کارهایی که می توانید از انها برای کاهش قند خون از جمله رژیم و ورزش که منجر به داشتن بدن سالم و غذاهای سالم می شود را دانسته و انجام دهید.