۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

چرا قبل از قاعدگی سردرد می گیرم؟

۶ تیر ۱۴۰۰، ۹:۳۰
کد خبر: 539789
چرا قبل از قاعدگی سردرد می گیرم؟

اگر شما قبل از قاعدگی همیشه سردرد داشته‌اید، تنها نیستید. آن‌ها یکی از رایج‌ترین علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، سردرد‌های هورمونی یا سردرد‌های مرتبط با قاعدگی، ممکن است در اثر تغییر در سطح پروژسترون و استروژن در بدن شما ایجاد شود. این تغییرات هورمونی می‌تواند بر روی سروتونین و سایر انتقال دهنده‌های عصبی در مغز شما تأثیر بگذارد که منجر به سردرد می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سردرد‌های قبل از قاعدگی و نحوه درمان آن‌ها ادامه متن را مطالعه کنید.

سلامت زنان

علت آن چیست؟

سردرد قبل از پریود می‌تواند ناشی از موارد زیادی باشد، دو دلیل اصلی آن شامل هورمون‌ها و سروتونین می‌شود.

هورمون‌ها

سردرد‌های قبل از قاعدگی معمولاً ناشی از کاهش استروژن و پروژسترون است که قبل از شروع قاعدگی اتفاق می‌افتد. درحالی‌که این تغییرات هورمونی در همه افرادی که قاعدگی دارند اتفاق می‌افتد، اما برخی نسبت به دیگران نسبت به این تغییرات حساس‌ترند. قرص‌های کنترل بارداری هورمونی همچنین می‌توانند در برخی افراد باعث ایجاد سردرد قبل از قاعدگی شوند، اگرچه آن‌ها علائم را برای دیگران بهبود می‌بخشند.

سروتونین

سروتونین در سردرد نیز نقش دارد. وقتی سروتونین کمتری در مغز شما وجود دارد، رگ‌های خونی می‌توانند منقبض شوند و منجر به سردرد شوند. قبل از پریود، ممکن است با کاهش سطح استروژن، سطح سروتونین در مغز شما کاهش یابد که این امر منجر به بروز علائم PMS می‌شود. اگر در حین سیکل قاعدگی میزان سروتونین شما کاهش یابد، به احتمال زیاد سردرد خواهید داشت.

چه کسی مستعدتر به گرفتار شدن آن‌ها است؟

هرکسی که قاعدگی داشته باشد ممکن است قبل از پریود دچار افت استروژن و سروتونین شود. اما برخی ممکن است در پاسخ به این افت‌ها، مستعد ابتلا به سردرد باشند.

ممکن است قبل از پریود دچار سردرد شوید اگر:

-    شما بین 18 تا 29 سال سن دارید

-    شما سابقه خانوادگی سردرد‌های هورمونی دارید

-    شما وارد دوره یائسگی شده‌اید (سال‌های قبل از شروع یائسگی)

آیا می‌تواند نشانه بارداری باشد؟

ایجاد سردرد در حدود زمانی که انتظار دارید پریود شما شروع شود، گاهی اوقات می‌تواند یکی از علائم بارداری باشد. اگر باردار باشید، قاعدگی معمول خود را تجربه نمی‌کنید، اما ممکن است کمی خونریزی داشته باشید.

سایر علائم اولیه بارداری عبارتند از:

•    حالت تهوع

•    گرفتگی خفیف

•    خستگی

•    تکرر ادرار

•    نوسانات خلقی

•    افزایش حس بویایی

•    نفخ و یبوست

•    ترشح غیرمعمول

•    نوک سینه‌های تیره یا بزرگتر

•    سینه‌های دردناک و متورم

به‌خاطر داشته باشید که اگر سردرد شما از علائم اولیه بارداری است، احتمالاً حداقل تعدادی از این علائم دیگر را نیز در خود دارید.

سردرد میگرن

برای تسکین چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

اگر قبل از قاعدگی سردرد می‌گیرید، موارد مختلفی می‌توانند تسکین‌دهنده درد باشند، از جمله:

-    مسکن‌های بدون نسخه. این دارو‌ها شامل دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی، مانند استامینوفن (Tylenol) یا ایبوپروفن (Advil) و آسپرین هستند.

-    کمپرس سرد یا کمپرس یخ. اگر از یخ یا کیسه یخ استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که قبل از گذاشتن آن بر روی سرخود، آن را در یک‌پارچه بپیچید.

-    تکنیک‌های آرامش. یک تکنیک با شروع در یک ناحیه از بدن آغاز می‌شود. درحالی‌که نفس را به داخل می‌کشید به‌آرامی هر گروه عضلانی را منقبض کنید، سپس هنگام بازدم، عضلات را شل کنید.

-    طب سوزنی. اعتقاد بر این است که طب سوزنی با بازگرداندن عدم تعادل و انسداد انرژی به حالت اولیه، در بدن به تسکین درد کمک می‌کند. شواهد زیادی مبنی‌بر اثبات استفاده از آن به‌عنوان درمانی برای سردرد‌های قبل از قاعدگی وجود ندارد، اما برخی از افراد فهمیده‌اند که این روش باعث تسکین می‌شود.

-    بازخورد زیستی (روش کنترل حالات روحی و عاطفی از طریق تعدیل اعمال غیرارادی به کمک ابزار الکترونیکی). این روش غیرتهاجمی به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید کنترل عملکرد‌ها و پاسخ‌های بدن، از جمله تنفس، ضربان قلب و فشار عصبی را کنترل کنید.

آیا قابل پیشگیری هستند؟

اگر قبل از پریود مرتباً سردرد می‌گیرید، ممکن است ارزش انجام برخی اقدامات پیشگیرانه را داشته باشد.

این اقدامات شامل موارد زیر می‌شود:

•    فعالیت بدنی. داشتن حداقل 30 دقیقه ورزش هوازی، سه یا چهار بار در هفته، می‌تواند با ترشح اندورفین و افزایش سطح سروتونین، از سردرد جلوگیری کند.

•    دارو‌های پیشگیری. اگر همیشه تقریباً در همان زمان خاص سردرد می‌گیرید، مصرف NSAID را در یکی دو روز منتهی به این زمان در نظر بگیرید.

•    تغییرات رژیم غذایی. خوردن شکر، نمک و چربی کمتر، به‌خصوص در زمانی که قرار است قاعدگی شما شروع شود، می‌تواند از بروز سردرد جلوگیری کند. قند خون پایین همچنین می‌تواند در بروز سردرد نقش داشته باشد، بنابراین مطمئن شوید که وعده‌های غذایی و میان وعده‌های منظم می‌خورید.

•    خواب. سعی کنید در بیشتر شب‌ها خواب هفت تا نه ساعته را در اولویت قرار دهید. اگر می‌توانید، بخوابید و سپس بیدار شوید. برخی اوقات این حرکت می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.

•    مدیریت استرس. استرس اغلب به سردرد کمک می‌کند. اگر استرس زیادی را تجربه می‌کنید، سعی کنید برای ازبین‌بردن تنش‌های ایجاد‌کننده سردرد، مدیتیشن، یوگا یا سایر روش‌های کاهش استرس را امتحان کنید.

همچنین اگر در حال حاضر از هیچ‌یک از روش‌ها استفاده نمی‌کنید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که از ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد کنترل بارداری هورمونی سؤال کنید. حتی اگر قبلاً از کنترل بارداری هورمونی استفاده کرده‌اید، ممکن است گزینه‌های بهتری برای مقابله با سردردتان وجود داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال، اگر از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنید و احساس شروع سردرد در زمان آغاز کردن مصرف قرص‌های دارونما دارید، مصرف چند قرص فعال فقط به مدت چند ماه می‌تواند مفید باشد.

مطمئن شوید میگرن نیست

اگر به نظر می‌رسد که هیچ چیزی به سردرد‌های شما قبل از قاعدگی کمک نمی‌کند یا آن‌ها شدیدتر می‌شوند، ممکن است شما دچار حملات میگرن شده باشید، نه سردرد. در مقایسه با سردرد، میگرن بیشتر باعث ایجاد درد کسل‌کننده و دردناک می‌شود. در نهایت، درد ممکن است شروع به ضربان یا نبض کند. این درد اغلب فقط در یک طرف سر شما ایجاد می‌شود، اما ممکن است از دو طرف یا در شقیقه‌های خود درد داشته باشید.

معمولاً حملات میگرن علائم دیگری نیز ایجاد می‌کند، از جمله:

•    تهوع و استفراغ

•    حساسیت به نور

•    حساسیت به صدا

•    هاله (لکه‌های روشن یا چشمک زدن)

•    تاری دید

•    سرگیجه یا سبکی سر

دوره‌های میگرن معمولاً چند ساعت طول می‌کشد، اگرچه حمله میگرن می‌تواند تا سه روز ادامه داشته باشد.

اگر فکر می‌کنید قبل از پریود میگرن را تجربه کرده‌اید، از ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود وقت بگیرید.

خط آخر

قبل از شروع پریود سردرد گرفتن غیرمعمول نیست. این معمولاً به دلیل تغییر در سطح برخی از هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی است. برای تسکین موارد مختلفی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید، اما اگر به نظر می‌رسد که کارساز نیست، با ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود قرار ملاقات بگذارید. ممکن است با میگرن سروکار داشته باشید یا نیاز به درمان اضافی داشته باشیدَ.