۰ نفر

زنان مسن آلو خشک بخورند!

۲ تیر ۱۴۰۰، ۹:۵۰
کد خبر: 538817
زنان مسن آلو خشک بخورند!

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد، مصرف روزانه آلو خشک می‌تواند عوامل خطر بیماری قلبی عروقی (CVD) ازجمله افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی و کاهش التهاب در زنان سالم یائسه را بهبود بخشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بیماری‌ قلبی عروقی، علت شماره یک مرگ‌ومیر در سراسر جهان و چالشی قابل توجه برای بهداشت عمومی است. نتایج تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه ایالتی سن‌دیگو نشان می‌دهد که آلو خشک می‌تواند تاثیر مثبتی بر کاهش خطر بیماری‌های قلبی بگذارد.

به گزارش مدیکال نیوز،  شیرین هوشمند، استاد علوم ورزشی و تغذیه‌ای در دانشگاه ایالتی سن دیگو گفت: «وقتی نتایج تحقیقات قبلی ما و دیگران با این داده‌های جدید مقایسه شود، شواهد ثابت می‌کند که خوردن آلو خشک می‌تواند سلامتی را تقویت کند.»

محققان در این مطالعه تصادفی و کنترل‌شده دریافتند که مصرف روزانه ۵۰ گرم آلو خشک (حدود پنج تا ۶ عدد آلو خشک) فقط به مدت ۶ ماه منجر به بهبود علائم زیستی ازجمله افزایش کلسترول خوب بدن (HDL)، کاهش نسبت کلسترول تام به HDL و درنتیجه کاهش خطر CVD  می‌شود.

همچنین مصرف روزانه آلو خشک باعث افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی و کاهش سطح سیتوکین‌های التهابی اینترلوکین -۶ و فاکتور نکروز تومور آلفا مرتبط با خطر CVD خواهد شد.

61961198

لازم‌به‌ذکر است، طی آزمایش به‌طور قابل‌توجهی، شاخص توده بدن و وزن شرکت‌کنندگان با افزودن آلو خشک به رژیم غذایی معمول تغییر نکرد.

محققان در طول ۶ ماه مطالعه ۴۸ زن سالم یائسه را به سه گروه کنترل که هیچ نوع آلو خشک مصرف نکردند و دو گروه درمانی با مصرف روزانه ۵۰ یا ۱۰۰ گرم آلو خشک تقسیم کردند. تمام جنبه‌های دیگر رژیم‌های غذایی و سبک زندگی زنان مانند قبل از مطالعه و بدون تغییر بود.

نشانگرهای زیستی متنوعی از خطر CVD در ابتدا و بعد از آزمایش جمع‌آوری شد تا مشخص شود که آیا در این نشانگرهای زیستی در بین افرادی که آلو خشک مصرف می‌کنند،  بهبودی مشاهده می‌شود یا خیر. جالب اینجاست که نتایج مثبتی در بین افرادی که ۵۰ و ۱۰۰ گرم آلو خشک مصرف می‌کردند، وجود دارد  که حاکی از آن است که افزودن پنج تا ۶ عدد آلو خشک یا بیشتر به رژیم روزانه ممکن است تاثیر مثبتی بر کاهش خطر CVD داشته باشد.

دکتر مارک کرن، استاد تغذیه در دانشکده ورزش و علوم تغذیه دانشگاه ایالتی سن دیگو اظهار کرد: کاهش التهاب مزمن و افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی در بدن با کاهش خطر CVD و بسیاری از دیگر بیماری‌ها همراه است. این مطالعه نه‌تنها نشان می‌دهد که آلو خشک می‌تواند روش خوبی برای کاهش التهاب و افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی باشد بلکه پیشنهاد می‌کند که مصرف روزانه آلو خشک باعث بهبود سطح کلسترول در زنان یائسه می‌شود.

در حالی که مکانیسم‌های دقیق و ترکیبات خاصی که در ایجاد این اثرات مفید نقش دارند هنوز مشخص نشده است اما تصور می‌شود که ترکیبات فنلی، الیاف و سایر مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان قدرتمند از علل این تاثیر باشند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که افزودن آلو خشک به رژیم غذایی برای کاهش خطر CVD و التهاب مناسب باشد و ظرفیت آنتی اکسیدانی را نیز بهبود بخشد.

این مطالعه به شواهد رو به رشد در مورد مزایای کلی سلامتی و تغذیه‌ای آلو خشک ازجمله سلامت استخوان افزوده است. نتایج تحقیقات بالینی پیشین نشان‌دهنده پاسخ مطلوب استخوان به آلو خشک در زنان یائسه است. به تازگی محققان اعلام کردند: تراکم مواد معدنی استخوان در یک زن یائسه مبتلا به پوکی استخوان پس از مصرف روزانه ۵۰ گرم آلو خشک به مدت ۱۶ ماه افزایش یافت. نتایج این مطالعه موردی در ماه مه سال جاری در Bone Reports منتشر شد.

نتایج تحقیق کنونی در نشریه Medicinal Food  منتشر شده است.